یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱

در نشست رسانه‌ای نمایش «شام با دوستان» مطرح شد/

نیکی کریمی: زمانی که تئاتر می‌رفتم احساس خفگی می‌کردم

نیکی کریمی و بهناز جعفری در نشست خبری نمایش « شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخایی

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ نشست رسانه ای نمایش «شام با دوستان» با حضور کارگردان و عوامل نمایش امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، آیدا کیخایی کارگردان نمایش «شام با دوستان» در نشست رسانه ای این نمایش که امروز با حضور بازیگران و سایر عوامل نمایش در سالن امیر خانی خانه هنرمندان برگزار شد، در مورد این نمایش اظهار داشت: نمایش «شام با دوستان» نوشته دونالد مارگولیز برای اولین بار است که در ایران به روی صحنه می رود، جالب است که بدانید این نمایش 20 روز دیگر نیز در «برادوِی» نیز اجرا می شود.

 

وی ادامه داد: این نمایش به موضوع همیشگی «زن و مرد» می پردازد، زمانی که نمایش هایی چون «خشکسالی و دروغ» و یا «سی و سه در صد نیل سایمون» را اجرا کردیم همه گفتند چرا انقدر به زن و مرد می پردازید اما به نظر من این مسئله ای است که هیچ وقت تکراری نمی شود زیرا این موضوعی انسانی است و باید به ان پرداخته شود.

 

کیخایی در مورد ادامه حضور خود در عرصه کارگردانی تئاتر گفت: در حال حاضر من خودم را بازیگر می دانم و هیچ ادعایی در مورد کارگردانی ندارم، اما همیشه علاقمند بودم حیطه های دیگر تئاتر را نیز تجربه کنم، زمینه ورود من به عرصه کارگردانی از مقطع فوق لیسانس و قبول شدن در رشته کارگردانی تئاتر برایم مهیا شد از سال 87 نیز اولین کار خود را به صحنه بردم و شام با دوستان چهارمین تجربه من در حوزه کارگردانی است.

 

این کارگردان با بیان اینکه متن نمایش «شام با دوستان» ایرانیزه نشده است، بیان کرد: نمایش کاملا وفادار به متن اصلی نمایشنامه است اما به علت اینکه برخی از صحنه ها با فرهنگ ما همخوانی نداشت بخش هایی از آن حذف شد که این تغییرات بیشتر در صحنه آخر نمایش اتفاق می افتد.

 

کیخایی در مورد استفاده از چهره های سینمایی در نمایش خود عنوان کرد: من معتقدم که یک بازیگر خوب داریم و یک بازیگر بد، بازیگر خوب در همه عرصه ها می تواند بدرخشد، اگراز حضور بازیگران سینما در تئاتر استفاده ابزاری شود این درست نیست اما اگر بازیگری از حوزه سینما به تئاتر وارد شود و درست کار خودش را انجام بدهد به نظرم هیچ ایرادی ندارد.

 

وی افزود: به نظرم کیفیت در جذب مخاطب مهمتر از حضور بازیگران چهره اهمیت دارد، چه بسا بازیگران چهره ای که در یک نمایش حضور داشتند اما به دلیل کیفیت پایین نمایش نتوانستند موفقیتی برای نمایش از لحاظ گیشه کسب کنند.

 

 نشست خبری نمایش « شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخایی

بچه های تئاتر نسبت به حضور بازیگران سینما موضع گیری نمی کنند

 

در ادامه امیر رضا دلاوری از بازیگران نمایش «شام با دوستان» گفت: شاید سال ها پیش موضع گیری بچه های تئاتر نسبت به حضور سینمایی ها در تئاتر بیشتر بود اما این اواخر به حداقل رسیده است، مگر بچه های تئاتر در سینما و یا تلویزیون نمی روند؟ این تقابل در حال حاضر دو طرفه شده است.

 

وی در مورد دوری خود از عرصه تئاتر بیان کرد: من بنا به دلایل مالی مجبور شدم که دو سال و نیم کار صحنه نکنم، زمانی که خانم کیخایی پیشنهاد حضور در این نمایش را به من داد به دلیل اطمینانم به وی و متن خوب حضور در این کار را پذیرفتم.

 

 تفکراین که بازیگران سینما و تئاتر با یکدیگر تفاوت دارند، خیلی جهان سومی است

 

نیکی کریمی در ادامه این نشست در مورد حضور خود در عرصه تئاتر گفت: من تئاتر و اپرا چه در داخل و چه در خارج از کشور خیلی دیده ام اما همیشه زمانی که تئاتر می رفتم احساس خفگی می کردم و نمی توانستم محیط آنجا را تحمل کنم، برای اینکه تا پایان یک تئاتر بنشینم باید متن برایم خیلی جذاب جلوه می کرد.

 

 نشست خبری نمایش « شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخایی

وی ادامه داد: سال گذشته تئاتری از آیدا کیخایی دیدم که خیلی توجه من را جلب کرد و موجب شد که در مورد او تحقیق کنم، جالب است که در تمام این سال ها پیشنهاداتی داشتم که برایم جذاب نبود اما متن نمایش «شام با دوستان» جذابیت های کافی را برای من در جهت حضورم در تئاتر داشت.

 

کریمی در مورد حضور بازیگران سینما در تئاتر تصریح کرد: من دیدگاهم به این مسئله رادیکال است و معتقدم این تفکر که بازیگران سینما جدا از تئاتر هستند تفکری جهان سومی است، اگر به لندن بروید می بینید که بازیگران تئاتر و سینما از یکدیگر جدا نیستند و بین این دو حوزه در چرخش هستند.

 

وی خاطر نشان کرد: برای من که اهل تجربه کردن هستم حضور در تئاتر خیلی لذت بخش بوده و مطمئنم که این اتفاق دوباره رخ خواهد داد.

 

مدیر تالار حافظ به ما گفت: به رسانه ها می گویم سالن برای خودم است دوست دارم تغییر کاربری بدهم

 

در ادامه آیدا کیخایی با گلایه از رفتار مدیر تالار حافظ در جهت اجرای نمایش «شام با دوستان» در این سالن ضمن بیان اینکه از این اتفاق ناراحت نیست و تغییر اجرای نمایش به نفع آنها شده است، گفت: من خوشحالم که در سالن حافظ که سالنی غیر استاندارد نیز هست کارمان را اجرا نکردیم و از همین جا از دکتر سرسنگی به خاطر کمک هایشان تشکر می کنم.

 

در ادامه محمد قدس، دستیار کارگردان و مدیر تولید این نمایش در این رابطه به ارائه توضیحاتی پرداخت و بیان کرد: مدیر تالار حافظ به ما گفت، به رسانه ها می گویم سالن برای خودم است دوست دارم تغییر کاربری بدهم.

 

شایان ذکر است که بهناز جعفری و احمد ساعتچیان از بازیگران این نمایش نیز در خصوص دلایل حضور خود در «شام با دستان» توضیح دادند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.