یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶

چرا خوانندگان به اجراهای خارجی روی آورده‌اند/7

رضا مهدوی: بی‌سیاستی مدیران، هنرمند را به اجراهای خارجی سوق می‌دهد

رضا مهدوی در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در نمایشگاه مطبوعات

سینما پرس- گروه هفت هنر/رضا مهدوی معتقد است: بی سیاستی مدیران، سخت گیری های بی مورد و ناهمواری های راه، هنرمند را رنجیده خاطر و او را به اجراهای خارجی سوق می دهد.

رضا مهدوی نوازنده و کارشناس موسیقی و مدیرکل اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: یکی از دلایل مهم این مسئله روند گرفتن مجوز است که به سختی صورت می گیرد.

 

وی افزود: شورای موسیقی در ممیزی ها زمانی که به وجود آمد قرار نبود دخالت محتوایی داشته باشد، امروز در دنیا آلبوم های مدرن و غیر مدرن منتشر می شود که دارای موسیقی فالش است. اما در اینجا ما می بینیم شورایی آثار را بررسی می کند که در خود کارها نیز دخالت دارد اینکه چرا در قسمتی سکوت وجود دارد و جزئیات دیگر که این به نوع کار، موسیقی و روحیه هنرمند لطمه می زند و مانع از خلاقیت وی می شود، در نتیجه هنرمند ترجیح می دهد در خارج از کشور کنسرت برگزار کند.

 

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: هنرمند موسیقی دانی که اشعار حافظ، سعدی و شاعران معاصر را اجرا می کند چرا باید در فشار قرار بگیرد و عرصه به قدری برایش تنگ شود که نتواند آثار خود را به اجرا بگذارد.

 

وی ادامه داد: مورد بعدی که بسیار تاثیرگذار است نبود سالن مناسب و گران بودن هزینه سالن ها است؛ در خارج از کشور هزینه سالن ها خیلی گران نیست یا اینکه درصد بندی می شود تا به هنرمند فشار نیاید اما در اینجا پشتوانه ای در این زمینه وجود ندارد و هنرمند باید هزینه های زیادی برای گرفتن سالن پرداخت کند.

 

مهدوی با بیان اینکه وضعیت موسیقی در کشور ما شفاف نیست، عنوان کرد: موضوع سوم که بر این قضیه دخالت دارد شفاف نبودن وضعیت موسیقی در ایران است، یک گروه موسیقی در تهران مجوز می گیرد ولی ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد ممکن است در شهر دیگری اجرای او لغو شود چراکه مدیران آن استان سلیقه ای عمل می کنند و جلوی اجرای کنسرت گرفته می شود. 6 ماه گروه کار می کند و سختی ها را تحمل می کند، کلی هزینه می شود اما به راحتی کنسرت را لغو می کنند و مجوز نادیده گرفته می شود و در همان شب اجرا کنسرت کنسل می شود. این بی سیاستی و بی کفایتی هنرمند را رنجیده خاطر می کند.

 

وی اظهار داشت: هنرمند ایرانی خیلی شریف است که با اینهمه جفا و اذیت و آزار باز تا آخرین لحظه با سختی کارش را پیش می برد، شب اجرا هم با استرس به روی صحنه می رود و کارش را اجرا می کند. ما متاسفانه می بینیم که سخت گیری های بی مورد و ناهمواری های راه و برخورد نادرست مدیران باعث می شود هنرمند دلخوشی نداشته باشد و اجرا در خارج از کشور را به اجرا در کشور خود ترجیح دهد.

 

این نوازنده یادآور شد: کنسرت هایی که سازمان ارتباطات برگزار می کند ممکن است باتوجه بیشتری برگزار شود ولی ما در مناسبت ها بارها شاهد بوده ایم که به دلیل اطلاع رسانی های نادرست و ضعیف کنسرت ها با عدم موفقیت حتی ایرانیان مشتاق روبه رو می شوند.

 

مدیرکل اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری در مورد مجوزهای داخل ایران اضافه کرد: ما در حوزه هنری روند دریافت مجوز برای گروه های موسیقی را روزانه کرده بودیم در صورتی که در حال حاضر در وزارت ارشاد گروه ها برنامه ریزی می کنند و چون مجوز دقیقه 90 صادر می شود نمی توانند اطلاع رسانی خوبی داشته و تبلیغ کنند.. اگر تبلیغات به طور صحیح صورت بگیرد کنسرت داخل و خارج نداریم برنامه از استقبال خوبی برخوردار خواهد شد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در خارج از کشور یک نفر اسپانسر و مدیر برنامه می شود و تمامی کارها را پیش می برد، تا 99 درصد کار قطعی است اما در ایران 50 درصد هم اطمینان وجود ندارد و نمی دانید چه اتفاقی در آخر قرار است رخ دهد. تمامی این ها دلیلی می شود بر اینکه از اجراهای داخلی کاسته و هنرمندان به سمت اجراهای خارج از کشور سوق پیدا می کنند.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.