شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶

موسیقی تئاتر و فوت کوزه گری آهنگسازان/1

بامداد افشار: برای تفکیک صدای موسیقی در تئاتر داربست هم زدیم

بامداد افشار

سینما پرس- گروه هفت هنر/ بامداد افشار موسیقی نمایش «ویتسک» را از پخته ترین کارهای خود خواند و گفت: در این کار تمام تلاش من این بود که از صدا به موزیک برسم و نتوانیم مرزی بین ملودی و صدا ایجاد کنیم.

بامداد افشار نوازنده و آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: من برای ساخت موسیقی نمایش «ویتسک» دو ماه کامل سر کار بودم، ساخت موسیقی آن شامل دو بخش می شد که یک بخش در منزل آهنگسازی می شد؛ نت ها را می نوشتم، طرح ها را می زدم و در استودیو ضبط می کردیم و بخش دوم که سر تمرینات گروه با حضور بازیگران صورت می گرفت.

 

وی افزود: تجربه همکاری من با رضا ثروتی از عجایب مخلوقات و مکبث شروع شد و در حال حاضر با این کار می توانم بگویم موسیقی «ویتسک» پخته ترین کار من محسوب می شود. بخش هایی از ساخت موسیقی این نمایش ارکسترال بود که من سعی کردم در آن از یکسری نوازنده استفاده کنم، یک ارکستر 10 نفره که دو ترک با همکاری آن ها ضبط شد. بخشی از موسیقی سمپل بود که به شکلی دیگر ساخته شد و یک ترک انتخابی نیز داشتیم که اپرایی بود و بدون هیچ تغییراتی اجرا و پخش می شد.

 

این آهنگساز تصریح کرد: ما قطعاتی داشتیم که تنظیم آنها از نو انجام شد و تعدادی موزیک فولکوریک ارمنی که از نو به اجرا درآمد. سه تا چهار قطعه هم از قبل داشتیم که من مجددا آن ها را تنظیم کردم و در کار مورد استفاده قرار گرفت، یک بخش موسیقی این نمایش نیز موسیقی هایی بود که با ملودی های خودم آهنگسازی و تنظیم شده بود.

 

تمام تلاشم این بود از صدا به موزیک برسم

 

افشار ادامه داد: این کار به گونه ای بود که تمامی پروژه های دیگر من را تحت الشعاع قرار داده بود. در این کار 160 لاین موسیقی داشتیم که من هیچ کدام از ترک ها را میکس نکردم و می خواستم کار به گونه ای با صحنه هماهنگ باشد که در لحظه و سر صحنه میکس شود و با تمامی عناصر صحنه هماهنگی ایجاد کند. من قبل از توجه به موسیقی کار سعی داشتم که به یک طراحی صدا برسم و صداها و دیالوگ ها برایم اهمیت بیشتری داشتند. تمام تلاش من این بود که از صدا به موزیک برسم و نتوانیم مرزی بین ملودی و صدا ایجاد کنیم و تمامی صوت ها به بهترین شکل با هم هماهنگ شوند.

 

ایجاد داربست برای آهنگساز جهت دسترسی بیشتر به اتفاقات صحنه

 

وی در خصوص ویژگی اصلی موسیقی این نمایش عنوان کرد: ویژگی اصلی این کار این بود که من سعی کردم صداها از هم تفکیک شوند و بتوانم یک صدای دالبی ایجاد کنم. توجه من به این نکته بود که چطور می توانم زمانی که موزیک زنده نیست آن زیبایی و تحرک را ایجاد کنم، این کار با مشاوره آیدین الفت انجام شد و ما با استفاده از ابزاری چون چهار باند، دو ساب و قرار دادن سه لپ تاپ در سالن این ساختار را ایجاد کردیم.

 

آهنگساز نمایش «مکبث» در پایان خاطر نشان کرد: نکته دیگری که در ساخت موسیقی این کار کمک خوبی برای ما محسوب می شد، این بود که نزدیک ترین جایی را من می توانستم به صدا دسترسی داشته باشم در صحنه برایم تدارک دیده شد تا مشکلات ساخت موسیقی را کم کند. یک داربست ایجاد شد که من بتوانم دسترسی خوبی به صدا و فضا داشته باشم. این قضیه 60 درصد روی کار من تاثیر داشت.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.