شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

اختتامیه جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با حضور چهره های سینمایی

خسرو سینایی: آدم بی موبایلی هستم که به عکس خیلی علاقمندم

خسرو سینایی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

سینما پرس- گروه هفت هنر/ خسرو سینایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، گفت: هنر سينما و كار با همين دوربين هاي موبايل براي آنها كه حتي هنرمند هم نيستند به ما زندگي خلاقي مي دهد كه مي توانيم با آن زيباتر زندگي كنيم. آدم بي موبايلي هستم كه به عكس علاقمندم.

به گزارش سینما پرس، این مراسم با حضور هیات داوران بخش فیلم و عکس و هنرمندان شرکت کننده برگزار شد و اجرای مراسم به عهده احسان کرمی بود که با همراهی اجراي زنده گروه موسیقی «بمرانی» به سرپرستی مارتین شمعون پور آغاز شد.
در ابتداي مراسم فرجاد خوشبین، دبير جشنواره فيلم و عكس همراه تهران پس از ابراز خرسندی از استقبالی که از جشنواره شد گفت: حجم آثار ارسالی به جشنواره فیلم و عکس همراه تهران در مقایسه با دیگر فعالیت های عرصه هنر و فرهنگ شوق برانگیز است. 27 هزار عکس و هزار فیلم دریافت شد و مورد داوری قرار گرفت و هیات داوری کار سخت و وظیفه سنگینی برعهده داشته است.

 

دبیر جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، هدف مهم برگزاری این رویداد هنری را سوق دادن کاربران تلفن همراه به سمت خلق آثار هنری دانست و تصریح کرد: تلفن همراه ابزاری عمومی است و امکاناتی دارد که می تواند افراد را به هنرمندان بالقوه تبدیل کند. به گفته داوران، جشنواره به دلیل تازگی موضوع هنوز معیار مشخصی برای داوری این گونه آثار ندارد. از این رو این دوره و دوره های بعدی می تواند معیارهای جدیدی تعیین کند که شکل جامع تر و تاثیرگذارتری داشته باشد. جشنواره «فیلم و عکس همراه تهران» می تواند پایه گذار حرکت فرهنگی خوبی برای استفاده از تلفن همراه باشد.

 

در ادامه، فیلم برگزاری کارگاه های آموزشی که با حضور«مهرداد اسکویی» درباره «تکنیک های خلاق فیلم سازی و عکاسی» كه در 21 دانشگاه کشور برگزار شده به نمایش درآمد. سپس با همراهی گروه موسیقی «بمرانی» عکس هنرمندان حاضر در مراسم چون حمید جبلی، مسعود نجفی، رضامیرکریمی، مهرداد اسکویی و خسرو سینایی پخش شد.

 

بیانیه هیات داوران بخش عکس این مراسم با قرائت بیانیه هیات داوران بخش عکس توسط «مهدی مقیم نژاد» به نمایندگی از حمید جبلی، سیف الله صمدیان، محمود کلاری و شهریار توکلی ادامه یافت.

 

 مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

 

بیانیه هیات داوران بخش عکس به این شرح است: 

«هیات داوران بخش عکس اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با بررسی بیش از 27 هزار عکس در بخش های مختلف جشنواره به این باور رسیده است که هنر عکاسی توسط گروه عظیم کاربران تلفن همراه و از دریچه ی کوچک این ابزار نوین دچار تحول خواهد شد و آثار به نمایش درآمده در این جشنواره نمونه کوچکی از این تحول و از منظر اولین جشنواره ی فیلم و عکس همراه تهران است. بهره گیری درست از ابزار موبایل، شناخت مبانی هنرهای تصویری و ثبت لحظات در گذر زندگی، مهم ترین اتفاقاتی است که در آثار اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران مورد مشاهده و توجه هیات داوران قرار گرفت».

 

پس از به نمایش درآمدن عکس های برگزیده و شایسته تقدیر، «مهرداد اسکویی» نیز به نمایندگی از هیات داوران بخش فیلم متشکل از گلاب آدینه، خسرو سینایی، رضا میرکریمی بیانیه هیات داوران بخش فیلم را خواند.

 

بیانیه هیات داوران این بخش به این شرح است:

 

«هیات داوران بخش فیلم نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، بر این باور است که این جشنواره نقطه آغاز حرکتی گسترده و موثر در جریان فرهنگ و هنر این مرز و بوم خواهد بود. بهره گیری درست و خلاقانه از ویژگی های ابزار نوینی به نام تلفن همراه، در اکثر آثار دیده شده توسط هیات داوران نمودی روشن دارد. به طور قطع بسیاری از آثار خوب ارسال شده به این جشنواره به دلایل متعدد امکان دیده شدن نداشته اند، اما آنچه برای داوران مایه شوق و امیدواری به آینده این راه است، حضور مردم و آثار دینی  آن هاست. به امید دوره های پربار آیند».

 

در ادامه فیلم آثار برگزیده و شایسته تقدیر برای حاضران در مراسم به نمایش درآمد.

 

در بخش بعدي برنامه جوايز بخش همراه سفر توسط رضا ميركريمي كارگردان سينما و يكي از اعضا هيات داوران به برگزيدگان اهدا شد. هيات داوران اين بخش هيچ فيلمي را شايسته تقدير ندانست و تنها جوايز برگزيدگان اول و دوم و سوم بخش عكس اهدا شد.

 

مهرداد اسکویی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

 

جوايز بخش «ورزش همراه» توسط مهرداد اسكويي به برگزيدگان داده شد. در ادامه مراسم فيلم موبايلي رامبد جوان با عنوان «ببخشيد» به نمايش درآمد كه مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.

 

در ادامه جوايز بخش «همراه دانشجو» توسط لاله اسكندري اهدا شد. سپس فتوكليپ «ايده ها منتظر نمي مانند» كه اختصاص به بخش سامسونگ داشت به نمايش گذاشته شد و فرزاد رضاجويي مديرعامل شركت ايمانقشينه و عضو شوراي سياست گذاري جشنواره جوايز برگزيدگان اين بخش را اهدا كرد. رضاجويي از شركت سامسونگ به دليل همراهي و كمك هاي مادي و معنوي اين شركت در برگزاري جشنواره تشكر كرد.

 

از بخش های جالب برنامه جمع آوری موبایل های بدون دوربین بود. احسان كرمي مجري مراسم از حاضران درخواست كرد كساني كه گوشي بدون دوربين دارند موبايل خود را به يكي از دست اندركاران برنامه تحويل دهند. موبايل هاي بدون دوربين جمع آوري شد و بعد مجري اعلام كرد كه به صاحب كهنه ترين و مستهلك ترين گوشي يك گوشي نو سامسونگ اهدا مي شود. براي انتخاب اين گوشي رامبد جوان روي سن آمد و با جستجو در گوشي هاي همراه كهنه ترين آنها را انتخاب كرد. صاحب گوشي روي صحنه آمد و يك موبايل نو به او اهدا شد.

 

رامبد جوان  در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

 

توسعه  فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد كه يكي از بانيان برگزاري اين جشنواره بود روي صحنه آمد و با ابراز خوشحالي از اينكه در اين جشنواره حضور دارد گفت: از تمامي هنرمنداني كه در اين جشنواره شركت كردند و به برگزاري شكوهمند اين جشنواره ياري دادند تشكر مي كنم. اميدوارم با كمك هاي فكري هنرمندان حاضر در اين جشنواره، دوره بعد با صلابت و كيفيت هنري بيشتري برگزار شود.

 

عليزاده از همكارانش در معاونت سينمايي و معاون سينمايي كه اجازه دادند اين جشنواره  با توليت مركز توسعه فناوري اطلاعات برگزار شود تشكر كرد. وی همچنين از معاونت هنري وزارت ارشاد كه در بخش عكس با جشنواره همكاري داشتند تشكر كرد. و ادامه داد: از شركت سامسونگ به دليل حمايت مالي كه از اين جشنواره داشتند تشكر مي كنم. سال گذشته در برگزاري بسياري از جشنواره ها مشكل مالي داشتيم اما با همكاري آقاي رضاجوي مشكلات مالي را پشت سرگذاشتیم.

 

عليزاده با اشاره به ضريب نفوذ اينترنت در سراسر كشور گفت: ضريب نفوذ اينترنت در ايران با همه مشكلاتي كه در استفاده از اينترنت وجود دارد 60 درصد است كه اميدوارم روزي اين مشكلات برطرف شود. آمار نشان مي دهد كه 25 درصد كاربران اينترنت تلفن هوشمند دارند و 40 درصد از GPRS واينترنت همراه استفاده مي كنند. همه اينها نشان مي دهد كه جامعه ما با سرعت خيلي عجيب به سمت استفاده از موبايل و رسانه هاي ديجيتال مي رود.
وي افزود: سال گذشته در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال حضور آثاري كه با استفاده از گوشي همراه گرفته شده بود كم بود و از همان زمان تصميم به برگزاري اين جشنواره گرفتيم. با دوستان بخش خصوصي صحبت كرديم كه جشنواره اي با موضوع تلفن همراه برگزار كنيم كه به عنوان بخش دولتي كمترين نقش را در آن داشته باشيم و رمز موفقيت اين جشنواره هم اين بود كه ما كمترين دخالت را در اين جشنواره داشتيم.

 

مدير مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال با بيان اينكه آثار از جهت كمي و كيفي حدنصاب خوبي دارد تاكيد كرد: اين جشنواره سكوي خوبي براي جشنواره هاي بعدي است. با اين حال من از دوستاني كه آثارشان توانست نظر هيات داوران را جلب كند اما به دلايلي كه ما مقصر آن بوديم نتوانستيم در خدمتشان باشيم عذرخواهي مي كنم. من كه سال بعد در خدمت شما نخواهيم بود اما اميدوارم همكاران من در وزارت ارشاد جشنواره سال بعد را با هويت قدرت و كيفيت بالاتر برگزار كنند.

 

خسرو سینایی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

 

در ادامه مراسم عليزاده شش برگزيده عكس انتخاب برتر را معرفي و جوايز آنان را اهدا كرد و بعد فيلم موبايلي پيمان معادي با نام «آيين چراغ خاموشي نيست» به نمايش گذاشته شد.

 

لادن مستوفي جوايز بخش اصلي را اهدا كرد او با ابراز خوشنودي از برگزاري اين جشنواره گفت: خيلي خوشحالم كه چنين جشنواره اي هست كه هنر را از انحصار يك گروه خاص درآورده است. اما من مي بينم كه بيشتر برگزيدگان جوانان هستند در حاليكه بچه هاي خيلي كوچك  و يا مادر و پدرهايي كه از مرز 60 سال گذشته اند هم موبايل در دست دارند و عكس هاي خوبي مي گيرند چقدر خوب است كه سال آينده بخش هايي هم براي اين سنين داشته باشيم. با هنر زيباتر زندگي كنيد.

 

خسرو سينايي براي اهداي جايزه نفر اول اين بخش روي صحنه آمد و از اينكه در اين مراسم حضور دارد ابراز خوشحالي كرد و گفت: نمي دانيد چقدر ممنون شما هستم كه من را در جمع شادتان پذيرفتيد. من تحسينتان مي كنم و مراسم شما به من ياد داد كه شادي چقدر مي تواند زندگي  باشد. شما بايد بدانيد كه با فيلم ساختن و كار هنري كردن مي توانيد زيباتر زندگي كنيد و شهرت و ثروت براي مدت كوتاهي خوشحالي مي آورند اما هنر سينما و كار با همين دوربين هاي موبايل براي آنها كه حتي هنرمند هم نيستند به ما زندگي خلاقي مي دهد كه مي توانيم با آن زيباتر زندگي كنيم. آدم بي موبايلي هستم  كه به عكس علاقمندم.

 

در ادامه مراسم فيلم موبايلي رضا كيانيان با نام «گربه» به نمايش درآمد و بعد حميد جبلي داور بخش عكس جوايز برگزيدگان بخش ويژه را اهدا كرد. جبلي هنگام اهدا جوايز گفت: من آدم بي موبايلي هستم كه به عكس خيلي علاقمندم.

 

در بخش پاياني رضا ميركريمي پيروز كلانتري خسرو سينايي مهرداد اسكويي و جعفر صانعي مقدم روي صحنه آمدند و جوايز بهترين فيلم بخش ويژه را اهدا كردند.

 

برگزيدگان جشنواره فيلم و عكس همراه تهران

 

آثار برگزیده بخش عکس


بخش اصلی:
فاطمه مهرابی، ملائکه فرهنگ ادیب، پوریا پیشوایی، زینب فروتن، مهدی خوش نژاد و مهدی حکمفرمایی

انتخاب برتر: بابک کریمی (کمک هزینه) نگین نصیری، امیرعنایتی، حامد پاشایی  و حسن کشف (شایسته تقدیر)

 

بخش ویژه:


اردلان حسنعلی زاده، جعفر بزازپور، مهران رهبر حقیقت (مقام اول تا سوم) مجید روئین فرد و آرش اکبریی سنه (شایسته تقدیر)


سامسونگ:


صادق حمودپور، سهند بادلی، الهه باقرزاده (مقام اول تا سوم) فرشید نصرآبادی، علی رفیعانی،منیرگلیویحیی چهرآذر(شایسته تقدیر)


همراه سفر:

رامین رحیمی صومعه، مرتضی واحد مطلق و الهام لاله پرور (مقاوم اول تا سوم)


ورزش از نگاه همراه:

حامد پاشایی، سینا سماواتی و سودابه تصدیقی (مقام اول تا سوم)

آثار برگزیده بخش فیلم

بخش اصلی:


امید کریم، بابک کهزاد و سعید قوامی (مقام اول تا سوم)


مهدی سرکلان، علی طوافی، علی نادی و بهنام تاجمیر ریاحی (شایسته تقدیر)



بخش ویژه:
حمیدرضا بختیاری( فیلم دوم)، محمدرضا رحیم پور(فیلم سوم) و امیرابوالحسنی شایسته تقدیر


سامسونگ:

علی حسینی، احسان محمدی، احسان احمدی خلج (فیلم اول تا سوم) علی نجفیان و امیرابوالحسنی شایسته تقدیر


همراه دانشجو:

مجتبی حیدری (فیلم دوم) و مرتضی یادگاری (فیلم سوم)

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.