جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴

آخرین حرف های بهرام عظیمی درباره «تهران 1500»/

از حضور براد پیت و آنجلینا جولی تا رونمایی از سند چشم انداز ایران

بهرام عظیمی

سینماپرس-گروه سینما/بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «تهران 1500» در روزهای پایانی اکران آن درباره انگیزه های ساخت این انیمیشن می گوید: من آرزوی ساخت یک انیمیشن کمدی را داشتم، تا مردم در سینما بخندند، چون خنده در مملکت ما کم است. هر سال مردم منتظر هستند «مهران مدیری» یا «رضا عطاران» سریال بسازند، تا یکی دو ماه بخندند. بعد هم همه چیز تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینما پرس بهرام عظیمی این روزها سرش حسابی شلوغ است. اولین انیمیشن سینمایی ایران را ساخته و حاصل کار خودش و همکارانش را به روی پرده برده است. فروش خوب این اثر می تواند ادامه راه انیمیشن سازی و سرمایه گذاری در این حیطه را تضمین کند و اگر چیزی غیر از این اتفاق بیافتد منجر به رکود انیمیشن سازی با هزینه های هنگفت در سینمای ایران می شود که اصلا اتفاق خوبی نیست.

 

 بهرام عظیمی در روزهای پایانی اکران فیلم سینمایی «تهران 1500» درباره ساخت این اثر در گفت و گو با سینما پرس گفت: آرزوی هر انیمیشن سازی  ساخت فیلم سینمایی است. اما در ایران به دلیل هزینه بالا، اعتماد نداشتن مدیران و سابقه کار کم کارگردانان این اتفاق نمی‌افتد. من آرزوی ساخت یک انیمیشن کمدی را داشتم، تا مردم در سینما بخندند، زیرا خنده در مملکت ما کم است. هر سال مردم منتظر هستند «مهران مدیری» یا «رضا عطاران» سریال بسازند، تا یکی دو ماه بخندند. بعد هم همه چیز تمام می‌شود و باز همان برنامه‌های کسل کننده و تکراری پخش می‌شود. اگرچه ۱۰ سال است که در این زمینه کار می‌کنم اما با ساخت «سیاساکتی» شناخته شدم. در این فیلم تصمیم گرفتیم علاوه بر فضای شهری و خنده دار، داستان درزمان آینده اتفاق بیفتد. شروع به نگارش طرح داستان کردم. می‌دانستم مردم ما به کارهای عاطفی، مذهبی و سنتی علاقه دارند. تمام این ایده‌ها با یکدیگر جمع شد و طرح پویانمایی «تهران۱۵۰۰» شکل گرفت.

 

انیمیشن تهران 1500 به کارگردانی بهرام عظیمی

 

عظیمی درباره اینکه چرا نام فیلم را «تهران 1500» گذاشته است می گوید: چون به دنبال عددی بودم که در ذهن بماند. اگرچه در «تهران ۱۵۰۰» همه چیز پیشرفت کرده است. اما مردم همان خصوصیات خود را دارند که این خودش ایده جذابی است. ضمن اینکه با نگاه فانتزی درون فیلم می خواستم یک نقشه و یک ماکت از ایران پیشرفته ارائه کنم. تقریبا شبیه همان چیزی که در سند چشم انداز ایران طراحی شده. نمونه عینی این کار باعث می شود مسئولان کشور نگاه بهتری به آینده داشته باشند. این ها همگی از معجزات انیمیشن است که می تواند تخیلات و باورهای ذهن را عینی تر کند.

 

عظیمی درباره هزینه بالای تولید یک انیمیشن سینمایی می گوید: انیمیشن سازی یک پروژه پر زحمت و پر خرج است. ما برای این فیلم مبلغی نزدیک به دو میلیارد هزینه کردیم که البته در بسیاری از اوقات بچه های گروه بدون چشم داشت به بحث اقتصادی کار می کردند که جای تشکر دارد.

 

عظیمی درباره انتخاب بازیگران مطرح سینما برای حضور در این انیمیشن می گوید: انتخاب بازیگران برعهده «حبیب رضایی» بود. در ابتدا قرار نبود او نقشی داشته باشد اما به اصرار ما، بازی کرد. هیچ کدام از بازیگران، مرا ندیده بودند و نمی‌شناختند. صحبت کردن با آن ها برایم خیلی مهم بود. هیچ کدام از بازیگران، فیلم‌نامه را نخواندند. من فقط در رابطه با شخصیت‌ها، داستان فیلم و چهره‌شان که پویانمایی می‌شود و این که از صدای خودشان در فیلم استفاده می‌شود، توضیح دادم. همه هم قبول کردند، قرارداد بستند و دستمزد هم دریافت کردند. اگرچه چند نفر راضی به دریافت دستمزد نبودند. منتهی چون قرار است فیلمی به نام «تهران ۱۵۰۰» با بازی «هدیه تهرانی» و «بهرام رادان» که نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند اکران شود، باید دستمزد می‌گرفتند.

 

انیمیشن تهران 1500 به کارگردانی بهرام عظیمی

 

کارگردان خالق «سیا ساکتی» و «داوود خطر» درباره استفاده از چهره های مطرح برای فروش بیشتر در گیشه می گوید: این بازیگران تا حد بسیار زیادی، به منظور فروش بالا و گیشه انتخاب شده‌اند. زیرا حضور آن‌ها به کار اعتبار می‌دهد و سبب دیده شدن فیلم می‌شود. البته تمام فیلم‌هایی که در سینما ساخته می‌شود. برای گیشه است و سوپراستارها هم برای فروش فیلم انتخاب می‌شوند. در این فیلم خودمان بازیگری و جان بخشی می‌کنیم. در پویانمایی «تهران ۱۵۰۰» قرار بود در سکانسی «برادپیت» و «آنجلینا جولی» هم حضور داشته باشند. حتی به فکر استفاده حضوری از آن ها افتادیم که محقق نشد.

 

بهرام عظیمی در پایان درباره مشکلات ساخت انیمیشن می گوید: در طول ساخت هر روز با مشکلات متعددی روبرو بودیم. مشکل اصلی ما این است که تجربه ساخت فیلم سینمایی انیمیشن را نداریم. انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» کار عظیمی  بود که تجربه جدیدی را برای سینمای ایران رقم زد. سیستم‌های پیشرفته‌ای برای ساخت انیمیشن وارد کشور کردیم که به پیشرفت صنعت این بخش از سینما کمک زیادی می کند. گاهی برای ساخت چهره بازیگران با مشکل مواجه می شدیم. به طور مثال در ساخت صورت بازیگران از جمله «هدیه تهرانی» و «مهتاب نصیرپور» به مشکل برخوردیم. زیرا چهره آن‌ها به گونه ای است که اگر اندکی دست کاری و فانتزی می‌کردیم، شبیه شخص دیگری می‌شدند. به همین منظور 4 ماه برای ساخت صورت بازیگران وقت صرف کردیم.

 

انتهای پیام/ن/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.