یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰

بهمنش در سالروز 62 سالگی محمود کلاری/

تولدت مبارک دردانه سینمای ایران

هومن بهمنش

سینماپرس-گروه سینما/ در سالروز تولد محمود کلاری؛ هومن بهمنش فیلمبردار جوان سینمای ایران درباره استاد خود اینگونه گفت: احساس می کنم با فیلم «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی اتفاقات خیلی خوبی در بخش فیلمبرداری بین المللی برای سینمای ایران خواهد افتاد.

هومن بهمنش در سالروز تولد محمود کلاری در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: محمود کلاری از معدود فیلمبرداران سینمای ایران است که در ژانرهای مختلف کارهای درخشان دارند. اینطور نبوده که بدون دیدن نام او در تیتراژ کسی متوجه بشود که فیلمبرداری کار را انجام داده است از آن جهت که در هر فیلم شیوه و سبک متفاوتی را به نمایش گذاشته است.اخیرا آنونس فیلم جدید آقای فرهادی را دیدم و فکر می کنم این فیلم ویژه ترین کار محمود کلاری باشد.



وی افزود: در گذشته در فیلم هایی چون «شیر سنگی»، «مادر»، «سرب»، «ای ایران»، «لیلا»، «سارا»، «گبه»، «از کرخه تا راین»، «بوی کافور، عطر یاس»، «سلام سینما»، «درخت گلابی» و «کیمیا» درخشیده است و حتی «جادهای سرد» که اولین کار فیلمبرداری او است در سینمای ایران کار ویژه ای به حساب می آید که در طبیعت برفی فیلمبرداری شده است.

 

محمود کلاری


بهمنش که شاگرد کلاری است در مورد استاد فیلمبرداری خود ادامه داد: کارنامه وی در این 30 سال نشان دهنده کارهایی ست که هم فیلم های ماندگاری هستند و هم فیلمبرداری های درخشانی دارند که این نشاندهنده درک و شعور بالای یک مدیرفیلمبرداری هنرمند و واقعی است. من در 2 پروژه با ایشان همکاری دورادور داشتم. فیلم «شیرین» عباس کیارستمی که بخشی از فیلمبرداری را من و بخش دیگر را اقای  کلاری انجام داد و پروژه «لالایی ها» منیژه حکمت که فیلمبرداری داخل ایران را من کار کردم و خارج از ایران را ایشان  بر عهده داشتند.

 

هومن بهمنش فیلمبردار


برنده سیمرغ بهترین فیلمبرداری برای فیلم «دربند» اضافه کرد: ایشان در دوران دانشجویی در دانشگاه سوره اصفهان استاد من بودند. نحوه تدریسشان در دانشکده با دیگر اساتید متفاوت بود از آن لحاظ که در سال 81-82 سیستم ورک شاپ باب نشده بود و هنوز سیستم آکادمیک به همان شکل سابق برقرار بود.آقای کلاری در همان موقع کلاس هایی با شیوه متفاوت برگزار می کردند و نتیجه خوبی هم داشت. بزرگترین خصیصه محمود کلاری غیر از هنر، اخلاق نیکو اوست. همیشه به روز است و جزو اولین فیلمبرداران نسل قدیم است که تکنولوژی دیجیتال را پذیرفت. در فیلم «آبادان» مانی حقیقی دوربین کوچک ویدیویی را به خوبی و مهارت به کار برد و با «خون بازی » این روند را به بهترین شکل ادامه داد.


بهترين فيلمبردار جشنواره آسيا پاسفيک در مورد ویژگی های خلقی کلاری اذعان داشت: اخلاق ایشان در بین همه عوامل سینمایی زبانزد است.او یک کوه انرژی را با خود سر صحنه می آورد و به همه انرژی و حس و حال می بخشد. با اینکه خودش از نسل قدیم است ولی کاملا فکر جوانی دارد. من فکر نمی کنم اینطور باشد که صرفا به خاطر حمایت از تازه کارها و تازه نفس ها با آن ها همکاری کرده باشد چون انقدر انرژیک و جوان فکر است که مسئله را از جنبه حمایتی آن نگاه نمی کند بلکه کاملا به همکاری فکر می کند. کلاری در کارهایش نشان داده که همیشه از جوان ها حمایت کرده و خیلی ها با حمایت او وارد  سینمای ایران شده اند. من یکی از آن ها هستم که از حمایت دورادور اما عمیق او برخوردار بودم.

 

محمود کلاری و مصطفی شایسته در نمایی از پشت صحنه فیلم سینمایی من همسرش هستم


فیلمبردار فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» در مورد کلاری که استاد وی نیز است ادامه داد: یکی از خاطرات مهمی که در زندگی ام با محمود کلاری دارم به دورانی بر می گردد که دانشجو بودم. از او به عنوان استادم درخواست کردم که 2-،3 تا از فیلمهای کوتاهم را ببینند و نظر بدهند. برایم خیلی مهم بود که او در اوج دوران کاری اشان تاییدم کنند. بعد از دیدن فیلمها  به من گفتند: «حتما این حرفه را ادامه بده، در آینده خیلی نزدیک تویکی از فیملبرداران خوب سینمای ایران خواهی شد.» هنوز به آن جایگاه نرسیده ام ولی اعتماد به نفسی که این حرف او در من ایجاد کرد هنوز با من است و باعث شد راهم را خیلی مطمئن تر طی کنم. اودر کنار چند فیلمبردار قدیمی سینمای ایران به من و نسل جوان سینمای ایران آموخت که چگونه به این حرفه از زاویه ای دیگر نگاه کنیم و با دوربین و نگاهمان  اثری هنری خلق کنیم.بدون شک سمت مدیر فیلمبرداری در تیتراژ فیلمهای سینمای ایران با نام کلاری ها و این نسل معنا و وزن دیگری به خود گرفت و فیلمهای کارگردانانی که شانس همکاری  با او را داشتند به جایگاه فراتری از تصورشان ارتقا پیدا کرد.

 

محمود کلاری


پیش بینی می کنم با فیلم «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی سکو های بزرگتری  در فستیوالهای بین المللی برای هنر فیلمبرداری سینمای ایران فتح کند.امیدوارم تولد صدسالگی اش را در سینمای ایران جشن بگیریم در حالی که با تعداد بیشتری از شاهکارهایشان مواجه باشیم.

تولدت مبارک دردانه سینمای ایران

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.