پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

مهدی فخیم زاده:

ساخت پروژه فاخر در تلویزیون مانند «جوک» است

سین مثل سریال

سینماپرس-گروه تلویزیون/ شب گذشته مهدی فخیم زاده مهمان برنامه «سین مثل سریال» بود تا درجشنواره انتخاب بهترین سریال های نوروزی شبکه های سیما به بررسی مسائل و تکنیک های سریال سازی وفیلم نامه نویسی و بازیگری بپردازد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، برنامه «سین مثل سریال» که با هدف انتخاب بهترین سریال های نوروزی شبکه های سیما به بررسی سریال های پخش شده در ایام نوروز سال های گذشته از شبکه های مختلف سیما می پردازد، شب گذشته با حضور مهدی فخیم زاده و مریم کاویانی بر روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

سریال هایی که شب گذشته به داوری گذاشته شد شامل «پیامک از دیار باقی»، «قرارگاه مسکونی»، «مرد هزار چهره»، «نشانی» بود و بازیگران نقش اصلی به رقابت گذاشته در این سریال ها به ترتیب شامل محمدرضا شریفی نیا و شیلا خداداد- جواد رضویان و شهره لرستانی- مهران مدیری و بهاره رهنما- آتنه فقیه نصیری و کوروش تهامی بود.

مهدی فخیم زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در برنامه شب گذشته «سین مثل سریال» ضمن تبریک سال جدید شمسی عنوان کرد: در حال نگارش فیلم نامه یک سریال در ژانر خانوادگی و اجتماعی هستم و با همراهی حسین تراب نژادحدود 9 ماه است که مشغول نگارش فیلم نامه آن هستم. 

وی در پاسخ به سوال محمد سلوکی مجری برنامه در خصوص اینکه ۹ ماه زمان گذاشتن برای فیلم نامه به معنای آن است که کار بزرگ و فاخری در حال انجام دارید؟ گفت: پروژه عظیم و فاخر دیگر جوک شده است خیلی وقتها وقتی کار فیلم نامه را شروع می کنی به بن بست می خوری پیش می آید مه در اواسط کار دیگر قصه خودش را باز نمی کند.

 

سین مثل سریال


فخیم زاده ادامه داد: ما برای نوشتن فیلم نامه چند سریال به همراه تراب نژاد در اواسط نوشتن حدود ۴ الی ۵ قصه به بن بست خوردیم من اولین بار است که با یک نفر همکاری می کنم و همیشه خودم کارها را انجام میدهم.

این کارگردان تلویزیون در خصوص ویژگی های قصه فیلم نامه ها بیان کرد: من کارگردانی هستم که با دو چشم به مخاطب نگاه می کنم و کارگردانی نیستم که برای مخاطب خاص برنامه بسازم. کارهای تاریخی مثل امام رضا که ساختم این طور نبوده که بخواهم بروم دفتر شبکه و به مدیر شبکه بگویم می خواهم این کار را بسازم بلکه این کارها سفارشی است و باید بعد از مطالعات فراوان قالب نمایشی آن را پیدا کرد. اما در کارهای روز گاهی متوجه می شوی که شرایط جامعه به این گونه است که باید در این موضوع خاص کاری ساخته شود.

وی در خصوص دلایل جذابیت کار در تلویزیون اظهار داشت: کار کردن در تلویزیون به گونه ای است که نمی توانی پشت هنر خودت را پنهان کنی در تلویزیون از تو می خواهد که الزاما چیزی را بسازی که مخاطب آن را بپسندد.

کارگردان «تنهاترین سردار» بیان کرد: قضیه در خصوص «تنهاترین سردار» متفاوت است و انجام این کار در کل اختیاری نبود پیش از من فرد دیگری کار را می ساخت که به بن بست و مشکلات خورد. حیدریان که مدیر عامل وقت سیمافیلم بود من را مامور به انجام این کار کرده بود زیرا که این کار در زمان شروع به فعالیت و افتتاحیه سیما فیلم قرار بود ساخته شود و نمیخواستند کاری که درخصوص ائمه است تعطیل شود. رهبر معظم انقلاب نیز درخصوص تنهاترین سردار کتابی را با عنوان «صلح الحسن» را از آل یاسین ترجمه کرده بودند و منبع مشخصی داشت.بعد از آن نیز می خواستند تجربیات تنها ترین سردار در «ولایت عشق» نشان داده شود.

فخیم زاده ادامه داد: تاریخ دانان دائما شکایت دارند که فیلم ساران تاریخ را به خوبی درست نشان نمی دهند بنابراین کارهای که مرتبط به تاریخ و تشیع است باید به گونه ای ساخته شود که هم متشیعان و هم تاریخ دانان از گونه نمایشی آن راضی باشند به همین دلیل کار بسیار سختی است. در انجام کارهایم مشورت و نظر دیگران را گوش می کنم اما در نهایت همه را وتو می کنم و کار خودم را انجام می دهم به نظر من هم کارگردانی تنها حرفه ای است که در آن دیکتاتوری پسندیده است.

وی در خصوص فیلم نامه نویسی در سریال «ولایت عشق» بیان کر: در مورد «ولایت عشق» شورایی با نام «شورای تاریخ اسلام» مرکب از تاریخ دانان و اساتید مثل دکتر شهیدی دکتر آیینه وند و .. تاریخ شکل گرفته بود و من مرتبا از آنها محورها و مباحث را با آنها در میان می گذاشتم و یک بار سناریو را بر اساس این شواهد تاریخی نوشتم که یک سال نوشتن آن طول کشید.

فخیم زاده در خصوص بازیگری نیز بیان کرد: بازیگری اگر مثل من نباشد که خودم می نویسم و خودم هم به خودم نقش می دهم باشد طوری است که به بازیگر نقش پیشنهاد می شود که یا می پذیرد یا نه و در برخی مواقع نیز ارزش بازیگر به نه هایی است که می گوید بازیگر که همیشه قیول می کند گرفتار تکرار و کلیشه می شود.

وی با اشاره به سه ویژگی مهم بازیگر بودن بیان کرد: بازیگر باید سه ویژگی جذابیت، باور پذیری و در نهایت ایجاد هامونی و هماهنگی با کل کار را داشته باشد.

وی ضمن اسطوره خواندن عزت الله انتظامی در بازیگری بیان کرد: علم شناخت بازیگری و سایر علوم و استعدادها باید کمک به باورپذیری و متفاوت بودن نفش ها با یکدیگر کمک کند. در ابتدا وقتی کلاس می روی فکر می کنی خیلی هنرمند و بازیگر هستی و فقط فکر می کنیم شانسمان این طور بوده که به ما نقش نداده اند و به افراد دیگری همچون پرستویی و انتظامی نفش می دهند و گرنه خیلی هنرمندیم اما با گدشت زمان متوجه می شوی که با بازیگر و هنرپیشه شدن چه فاصله ای وجود دارد.

فخیم زاده در خصوص سهم بازیگران در خوب یا بد شدن سریال ها نیز بیان کرد: بازیگر وقتی بر سر کار می آید در حد تبلور نقش  و شخصیت مسئول است. آره گفتن و یا نگفتن بازیگر به نقش ها بالاترین مسيولیت است وقتی سناریویی ناقص است اینکه اگر کار خوب یا بد در آید بازیگر هم در خوب یا بد بودن آن نقش دارد می توانست فیلم نامه ناقص را قبول نکند. خیلی از بازیگر ها قدر و ارزششان به انتخاب هایشان است. این مسئولیت است که به افراد بها می دهد.سهل الوصول بودن و به خاطر پول کاری را کردن نیز در بسیاری از کارها وجود دارد که بازیگر مسئول این اتفاق نیز هست.

همیشه مظلوم و صبور نبوده ام

مریم کاویانی که در سریال های نوروزی جزو بازیگرهای سریال «داراوندار» بود نیز در ادامه برنامه «سین مثل سریال» ضمن تبریک سال جدید بیان کرد: زمانی که «دارا و ندار» پخش شد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و فضای درام و طنز در آن قرار داشت.

کاویانی در خصوص نقش طلعت در سریال «دارا و ندار» اظهار داشت: من با حال و هوای این نقش ها آشنا بودم و میزان تاثیرگذاری آن را مخاطبان تعیین می کنند، چون با ساخت سریال های مناسبتی آشنایی داشتم خودم را سریع با گروه و طنز داستان هماهنگ کردم.هر چه جلوتر می رویم از نظر من توانایی ما در ساخت کارهای طنز بالاتر می رود.هیچ نقشی را در کارهایی که تاکنون انجام داده ام از نظر خودم تکراری نبوده است و همیشه نقش زن های مظلوم و صبور را ایفاء نکرده ام. در این ۸ سالی که کار کرده ام سعی کردم متفاوت بازی کنم اما کارهایی که به من پیشنهاد می شود بیشتر مشابه به یکدیگر است.

 

سین مثل سریال



وی ادامه داد: در هالیوود نیز به این صورت است که یک سری از بازیگرها در یک ژانر ثبت می شوند و نقش هایی مشابه را ایفاء می کنند که به نظر من این مساله ایرادی  ندارد. 

کاویانی ادامه داد: در حال حاضر در سریال «ویلای من» به کارگردانی مهران مدیری ایفای نقش می کنم و در این سریال یک نقش طنز و کمدی را ایفا می کنم.

وی در خصوص ورود به عرصه بازیگری توضیح داد: وقتی از پرستاری وارد بازیگری شدم احساس کردم تعهدم بیشتر شده من خیلی به این اتفاق دلی نگاه کردم هدفم دیده شدن و بزرگ شدن نبود. لذت ارتباط قلبی ای که با مردم ایجاد می شود هدف من از ورود به بازیگری است و در سریال «راه شب» داریوش فرهنگ نقش یک پرستار نزدیک به خودم را بازی کردم.


انتهای پیام/ع.ت - ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.