دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳

وکیل پایه یک دادگستری عنوان کرد:

فیلمسازان به لحاظ حقوقی می توانند خسارت خود را از حوزه هنری دریافت کنند

حسام نواب صفوی در نخستین جشن بزرگ هنرمندان

سینماپرس- گروه سینما/ حسام نواب صفوی معتقد است: فیلمسازان می توانند خسارتی را که به دلیل اکران نشدن فیلم هایشان توسط حوزه هنری به آن ها وارد شده است با مراجعه به مراجع ذی صلاح دریافت کنند.

حسام نواب صفوی؛ وکیل پایه یک دادگستری، بازیگر سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: بیشترین مشکلات حقوقی سینماگران به موارد قراردادهایشان بازمی گردد اما در زمینه مالیات ها فعلا مشکلی نداشتیم.

 

وی در مورد شیوه رفع اختلافات حقوقی میان سینماگران توضیح داد: همواره تصور ما این است که حکمیت می تواند به صورت ریش سفیدی مشکلات را حل کند البته من این گونه فکر نمی کنم. اگر شرایط به نحوی شود که نتوان اوضاع را بهبود داد دادخواستی را به مراجع ذی صلاح می فرستیم هر چند تلاش ما بر این است که مشکلات را میان خودمان حل کنیم مگر این که سینماگری با فردی خارج از سینما مشکل داشته باشد که باید در دادگاه حل شود.

 

بازیگر فیلم «عملیات مهد کودک» با اشاره به قراردادهای سینماگران تاکید کرد: در بند انتهایی قراردادها فرد و یا سازمانی به عنوان حکم انتخاب می شود که در صورت بروز مشکل میان دو طرف داوری کند اما وقتی حکم نتواند مشکلات دو طرف را حل کند موضوع به دادگاه های قضایی کشیده می شود.

 

این مشاور حقوقی افزود: حکم مناسب حکمی است که قواعد سینما را بشناسد. بیشتر ریش سفیدهایی که سابقه بیشتری در سینما دارند به عنوان حکم انتخاب می شوند اما با توجه به این که خانه سینما در شرایط فعلی وجود ندارد و قرار است با تشکل قانونی فعالیت خود را آغاز کند. اگر هم بخواهد در قراردادی فرد و سازمانی به عنوان حکم انتخاب شود باید اشراف دقیق روی مسائل حقوقی داشته باشد.

 

وکیل پایه یک دادگستری در مورد موسسه حقوقی اش که به تازگی تاسیس شده توضیح داد: موسسه حقوقی نواب صفوی به صورت ویژه امور حقوقی سینما را انجام می دهد و در کنار آن به امور حقوقی مردم هم رسیدگی می کند. تاکنون پرونده چند نفر از سینماگران را پذیرفته ایم که نمی توانم آن ها را نام ببرم. این موسسه در صورتی که میان اهالی سینما مشکلی ایجاد شود با دعوت طرفین تلاش می کند مشکل را بدون مراجعه به مراجع قضایی برطرف کند در غیر این صورت با مراجعه به دادگاه در صدد رفع مشکل بر می آید.

 

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی های 3» در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد تنظیم اساسنامه خانه سینما و یا خسارت فیلمسازان از حوزه هنری مشاوره حقوقی داده است، گفت: من در خصوص این دو مسئله دخالتی نداشتم خود دوستان مشاور حقوقی داشتند. فیلمسازان خسارت دیده صد در صد می توانند خسارت خود را دریافت کنند. این سینماگران می توانند از طریق دادگاه حقوقی خسارت خود را مطالبه کنند.

 

نواب صفوی به این پرسش که چرا کمتر دیده ایم پرونده ای در حوزه سینما به نتیجه برسد؟ پاسخ داد: من خودم سه سال پیش با یک تهیه کننده که در فیلمش بازی کرده بودم مشکل داشتم و در دادسرای کارکنان دولت مطرح شد و حتی منتهی به رأی حبس شد اما در نهایت سعی کردیم قضیه را حل کنیم. سینما یک خانواده است به همین دلیل نمی توان علیه یکدیگر دعوا کرد به نحوی که یکی از طرفین نابود شود.

 

وی در مورد این که چند درصد از قراردادها به شیوه درست بسته می شوند، تصریح کرد: من که تا به حال به مشکی برنخوردم شاید چون حقوقی بودم این گونه بوده اما توصیه من همواره به دوستان این است که تمام گفته ها مکتوب شود. باورها بر این است که معمولا توافقات شفاهی است و همین باعث ایجاد مشکل می شود. من از مرحوم پدرم یاد گرفتم که باید هر چه گفته می شود، نوشته شود.

 

انتهای پیام/ف/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.