یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷

آغاز به کار دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان در باغ کتاب تهران/

دکتر لاریجانی: مشکل کاغذ در فرآیند بررسی به کمیسیون تلفیق مجلس تذکر داده خواهد شد

آغاز به کار دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان در باغ کتاب تهران

سینما پرس-گروه هفت هنر/ دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با هدف اهدای کتاب به مدارس پایتخت با حضور 530 ناشر و ارائه 22 هزار عنوان کتاب، در باغ کتاب تهران افتتاح شد و در این مراسم علی لاریجانی در مورد گرانی کاغذ گفت: مشکل کاغذ در فرآیند بررسی به کمیسیون تلفیق مجلس تذکر داده خواهد شد تا مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سینما پرس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این مراسم با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر قالیباف شهردار تهران، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و ناشران در باغ کتاب تهران برگزار شد.

 

توزیع بیش از 400 هزار کارت عضویت در کتابخانه های تهران

 

در این مراسم امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اعتبار 35 میلیارد ریالی این نمایشگاه برای اهدای کتاب به مدارس اظهار داشت: پیش بینی می شود 5800 مدرسه به نمایشگاه امسال مراجعه کنند. در این دوره 120 هزار کارت عضویت رایگان در کتابخانه های سطح شهر و همچنین 300 هزار کارت عضویت با 50 درصد تخفیف در 307 کتابخانه شهرداری تهران در میان بازدیدکنندگان نمایشگاه توزیع خواهد شد.

 

آغاز به کار دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان در باغ کتاب تهران

 

وی با اشاره به اینکه در دوره اخیر مدیریت شهری، اقدامات حوزه فرهنگی بر اساس اولویت‌های موضوعی و رویکردهای مشخص دنبال می‌شود، گفت: نمایشگاه «یاد یار مهربان» تلاشی برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهر تهران است که طراحی آن به گونه‌ای صورت گرفته که تنها با هدف اهدای کتاب برگزار نمی‌شود، بلکه به دنبال ترویج امر مطالعه نیز هست و در عین حال از صنف ناشران حمایت می‌کند.

 

خوراکیان در ادامه تصریح کرد: اولین نمایشگاه «یاد یار مهربان» در سال 82 با حضور 100 ناشر و 2600 عنوان کتاب برگزار شد و این در حالی است که امروز 530 ناشر با بیش از 22 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور دارند. حدود 30 میلیارد ریال از اعتبار نمایشگاه از سوی شهرداری تهران برای تجهیز کتابخانه مدارس پیش‌بینی شده و وزارت ارشاد هم 5 میلیارد ریال به این امر اختصاص داده است.

 

افزایش شمار کتابخانه های تهران به بیش از 300 کتابخانه

 

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با اشاره به افزایش کتابخانه های شهر تهران از 60 مورد به 300 کتابخانه گفت: توسعه فضاهای فرهنگی در پایتخت همچنان در دستور کار شهرداری قرار دارد. افتخار شهرداری این است که از یک نهاد حمایتی به نهادی اجتماعی تبدیل شده است. طبیعتا در این راه به کالبد فرهنگی شهر نیز توجه داشته است که توسعه کتابخانه ها ، مساجد، حسینیه ها و مراکز فرهنگی از جمله آنهاست.

 

وی با اشاره به اینکه اهمیت کتاب و کتابخوانی بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: کتاب دروازه ورود به گستره دانش و معرفت است. امیدوارم در نظام اسلامی هم که هدفی جز رشد و تعالی انسان ندارد کتاب به عنوان یک ابزار هدایت مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

 

آغاز به کار دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان در باغ کتاب تهران

 

قالیباف ادامه داد: متولیان بخش های مختلف اداره کشور باید به این باور برسند که پیشرفت شهرشان یک وسیله است نه هدف. این پیشرفت می بایست وسیله ای باشد تا شهر درون شهروندان تربیت شده و آنها به سجایای اخلاقی تجهیز شوند. در کالبد شهر تهران باید درون شهر شهروندان را هم مورد توجه قرار داد و با این وسیله به ایجاد یک شهر عاقل و عادل رسید.

 

وی با اشاره به باغ کتاب تهران گفت: این مرکز بدون شک پس از افتتاح کامل به یکی از اتفاقات نادر دنیا در حوزه کتاب تبدیل می شود و به عنوان یک نمایشگاه دائمی کتاب در خدمت فرهنگ تهران و ایران قرار می گیرد. در روزهای اخیر که مشکلات اقتصادی زیادی پیش روی مردم بوده است اولین موضوعی که از سبد خانوار حذف شد مقوله فرهنگ بود اما با این نمایشگاه سعی کردیم  این موضوع را تا حد ممکن رفع کنیم.

 

نگاه جدی به حل مشکل کاغذ در بودجه ۹۲

 

در این مراسم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از توجه به مشکلات کاغذ ناشران و مطبوعات در بودجه سال ۹۲ خبر داد و گفت: مشکل کاغذ در فرآیند بررسی به کمیسیون تلفیق مجلس تذکر داده خواهد شد تا مورد بررسی قرار گیرد. باید قبول کرد که ناشران در کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند بویژه بحث گرانی کاغذ بحث فرهنگی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

 

وی در ادامه افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا تلاش می‌کند اما این بخش نیاز به کمک حمایتی جدی دارد. حتی بخشی از مطبوعات و ناشران نیز دچار این مشکل هستند. معتقدم این بخش نباید آنقدر مظلوم واقع شود. لازم است برای سال آینده تبیین درستی صورت گیرد تا نشر و مطبوعات با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. باید در بودجه سال 92 امکاناتی برای آنان فراهم شود که کمک‌هایی از بخش‌های دیگر برای رفع مشکل کاغذ بگیریم.

 

آغاز به کار دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان در باغ کتاب تهران

 

لاریجانی با اشاره به اقدامات ارزنده شورای اسلامی شهر تهران و به ویژه شهرداری پایتخت در چند سال اخیر، گفت: چندی پیش شهردار تهران باغ موزه دفاع مقدس را راه‌اندازی کرد که بی‌نظیر، ارزشمند و لایق مجاهدت‌های بزرگ ملت ایران بود و به نوعی جای این موزه در کشور خالی بود‌ه است. همچنین شهردار تهران از گذشته دارای یک پیشینه مجاهدت است. شهردار تهران امروز توفیق دارد تا یکی از مباحث بزرگ شهر تهران را که جایگاه و نمایشگاه دائمی در شهر تهران است، سامان دهد.

 

وی افزود: سطح زیربنای این اقدام، کار بزرگی است و می‌تواند نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی در این باغ برگزار شود حتی در این مکان نیز می‌توان نمایشگاه‌های تخصصی را نیز دایر کرد. کار شهرداری تهران، شورای شهر و علی اکبر اشعری رئیس باغ کتاب ستایش برانگیز است. پشت این فکر یک نکته نهفته است که برای توسعه کشور راهی را نداریم بجز دانایی و محور قرار دادن آن؛ یعنی درست است که ایران از لحاظ ژئوپلیتیک موقعیتی ممتاز دارد اما آن چیزی که شرایط و مسیر این کشور را تغییر می‌دهد استفاده درست از نیروی کارآمد است.

 

برپایی 29 نمایشگاه کتاب در سال 91

 

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان به برگزاری 29 نمایشگاه کتاب در سال جاری و در سطح کشور خبر داد و گفت: هم اکنون نمایشگاه کتاب های تخصصی در قم در حال برگزاری است اما به هر حال شکی نیست که توسعه کتابخوانی در کشور همت بیشتری را می طلبد و امیدواریم در بودجه سال آینده توجه بیشتری به این مسئله بشود تا ما بتوانیم به اهدافمان در حوزه فرهنگ دست بیابیم.

 

وی خطاب به نویسندگان با بیان اینکه کتاب رقبای فراوانی دارد گفت: بازیهای رایانه‌ای و سرگرمی های دیگر تلاش دارند با کتاب رقابت کنند اما باید کششی ایجاد کنیم که کتاب در این زمینه اولویت داشته باشد و جذابیت خود را همچنان حفظ کند. اگر می خواهیم فرهنگ کتابخوانی در کشور امری همگانی شود بهترین راه آغاز این موضوع از ابتدای دوران کودکی و نوجوانی است.

 

آغاز به کار دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان در باغ کتاب تهران

 

حسینی شاخص ترین وجه فرهنگی هر کشور را توسعه کتاب و کتابخوانی در آن کشور دانست و گفت: به همین خاطر است که باید با حمایت از ناشران، کتاب را به کالایی تبدیل کرد که در سراسر کشور توزیع می شود. من از آموزش و پرورش درخواست دارم تلاش بیشتری برای آشنایی دانش آموزان کشور با کتاب انجام دهند. این هنر معلمان است که بچه ها را به سمت انس با کتاب سوق دهند. بر این باورم که هر مقدار در این زمینه هزینه شود سرمایه اش به هدر نمی رود.

 

وی همچنین از اهتمام شهرداری تهران و شورای شهر در برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان قدردانی کرد و گفت: در نمایشگاه بین المللی کتاب هم نهادها و سازمانهای مختلفی به برپایی این نمایشگاه کمک می کنند. این اقدامات چهره فرهنگی ایران را به جهانیان به شکلی مطلوب نشان می دهد. اگر فیلم های آرگو ، بدون دخترم هرگز و 300 ساخته می شود برای این است که نشان دهند ایرانی ها اهل فرهنگ نیستند اما با برپایی نمایشگاه هایی مانند این نمایشگاه و نمایشگاه بین المللی کتاب و سایر برنامه های فرهنگی می توانیم چهره زیبنده فرهنگی از ایران ترسیم کنیم.

 

گفتنی است در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان از علی اکبر اشعری به عنوان بنیانگذار این نمایشگاه تقدیر شد. این نمایشگاه تا روز 18 اسفند ماه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر دایر خواهد بود و علاوه بر اهدای کتاب به مدارس، تازه های نشر با 25 درصد تخفیف در اختیار عموم قرار می گیرد.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.