دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴

اسکار برای رخدادی که هرگز اتفاق نیافتاده بود

بن افلک در مراسم اسکار 2013

سینماپرس-گروه سینما/عباس کریمی؛ منتقد

سینماپرس- بن افلک را تا پیش از ساخت آرگو بازیگر سینمای هالیوود می شناختند و بازی وی در فیلم «شیطان بی باک» که اقتباسی از سلسله داستان‌های مصور کاراگاهی (detective comics) و نقطه اوج وی محسوب می شود نیز نتوانست وی را چهره شاخصی در سینمای جهان کند چرا که همیشه حضور بازیگرانی چون کالین فارل با آن میمیک صورت مناسبش، بازی افلک را با آن صورت سرد بی حرکت، تحت الشعاع قرار داده است.

 

آن طور که خود افلک در مصاحبه اش با هالیوودریپورتر اقرار کرده است داستان فیلم آرگو آمیزه ای از وهم و واقعیت و اصل آن برگرفته از پرونده های سیا در زمان سقوط سفارت امریکا در ایران است. پس از این مصاحبه ماموری که ادعا می شد این عملیات را در ایران انجام داده در گفت و گو با رسانه های مختلف این عملیات را خیالی عنوان کرد. وی توضیح داد که آرگو طرحی ارائه شده از سوی وی به سیا در آن زمان بوده که با انجام آن موافقت نمی شود و پروژه به فراموشی سپرده می شود.

بن افلک در مراسم اسکار 2013

 

این که افلک چطور آن را در پرونده ماموریت های انجام شده یافته معمایی است که پاسخ روشنی برای آن یافت نمی شود مگر این که پروژه ای چند ساله برای تحریف تاریخ و سرپوشی بر یک شکست دیگر امریکا در عملیات های سیا باشد. موردی که نظایر آن در واقعه خلیج خوک‌ها، ترور کندی، جنگ کره، جنگ ویتنام، بحران موشکی کوبا و ... اتفاق افتاده بود و سرویس های امنیتی امریکا برای جبران آن دست به دامان هنر و به ویژه سینما شدند و در حال حاضر آرگو و بازی رایانه ای حمله پرندگان خشمگین به تهران از آن جمله است.

بن افلک در فیلم آرگو

 

اهدای اسکار به فیلم آرگو که در یک نگاه کلی فیلمی دم دستی با ساختاری واپسگرایانه و فاقد جذابیت لازم برای مخاطب امروزی است نشان می دهد که اسکار نیز یکی از ملعبه های دست سیستم امنیتی امریکاست که در جهت پیشبرد منافع سیاسی و در رأس آن اقتصادی دولت این کشور از آن سوء استفاده ابزاری می شود. شدت رو بودن دست اهداکنندگان جایزه به حدی است که صدای اعتراض بسیاری از منتقدان و هنرمندان امریکایی را نیز بلند کرده است.

 

البته ناگفته نباید گذاشت که آرگو از میزانسن های خوب و فضاسازی محکمی برخوردار است که گاه ضعف های دیگر را لاپوشانی می کند اما این که در میان این همه فیلم مطرح شرکت کننده در اسکار برنده جایزه شود نکته قابل تاملی در باب ماهیت جایزه اسکار برای مردم جهان و نقطه عطفی برای برخی از عاشقان سینه چاک وطنی اسکار برای تغییر زاویه دید و اعتماد کورکورانه به جوایز سیاسی با قالب فرهنگی است.

 

انتهای پیام/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.