سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳

در نشست پرسش و پاسخ عنوان شد/

ده نمکی: «رسوایی» حرف‌های منبر است/ شریفی‌نیا: تا سیمرغ ندهند بازی در نقش‌های منفی را ادامه می‌دهم

مسعود ده نمکی

سینماپرس گروه سینما/ نشست خبری فیلم سینمایی «رسوایی» با حضور عوامل فیلم از جمله مسعود ده نمکی کارگردان، محمدرضا شریفی نیا بازیگر، کامران تفتی بازیگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در ابتدای این نشست مسعود ده نمکی کارگردان این فیلم سینمایی گفت: ترجیح می دهم به جای صحبت کردن پاسخگوی سوالات خبرنگاران و منتقدان باشم، ایده اولیه رسوایی قبل از اخراجی ها به ذهن من رسید، اما شرایط برای ساخت سه گانه «اخراجی ها» به گونه ای بود که مجبور شدم ساخت آن را بعد از تمام شدن این سه گانه به پایان رسانم.

 

وی با اشاره به اینکه به پایان رساندن دیالوگ ها نزدیک به یک سال طول کشید، اظهار داشت: هرچند پروسه تولید این فیلم سینمایی 5 ماه به طول انجامید اما ساخت آن تنها یک ماه طول کشید، چرا که در کوچه و بازار فیلمبرداری کردن سخت بوده و این فیلم را نمی توان در یک شهرک سینمایی جلوی دوربین برد، به همین دلیل شرایط کار به قدری سخت بود که ترجیح دادیم کار را هرچه سریعتر انجام دهیم. ساخت یک فیلم سینمایی تنها در یک ماه، در واقع در سینمای ایران یک کار تاریخی است و دلیل اصلی آن هم این است که بخش خصوصی نمی تواند ریسک کرده و باید بر روی تمام دقایق کاری خود برنامه ریزی کند.

 

هنر یعنی حرف های سخت را آسان بگوییم

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا تمام حرف ها در این فیلم مستقیم زده شده است، تصریح کرد: این سلیقه من است، مخاطب من توده های مردم بوده و باید به گونه ای فیلم بسازم که کم سن ها و قشرهای مختلف جامعه حرف های آن را به راحتی درک کنند. نمی دانم چرا همه فکر می کنند که اگر حرف های ساده را در یک فیلم به سختی منتقل کنیم، یک هنر است، اما از نظر من هنر این است که حرف های سخت را به راحتی برای مردم نشان دهیم.

 

وی ابراز داشت: کسی که «رسوایی» را می سازد، باید شبیه خود فیلم شود، اگر قبلا از من سوال می شد همیشه سعی می کردم با شوخی و خنده مسئله را حل کنم، اما با ساخت این فیلم باید متین تر برخورد کنم. «رسوایی» در واقع تلنگری برای همه ما و روحانیون است.

 

محمدرضا شریفی نیا گفت: از همان ابتدای کار در «اخراجی ها» در جریان ساخت این فیلم سینمایی قرار گرفتم، ده نمکی در رابطه با ساخت این فیلم دلبستگی بسیاری دارد. هرچند در ابتدا قرار بود نقش «آقا یوسف» را در فیلم بازی کنم و تمامیلی به بازی در نقش «آقا شریف» نداشتم اما در نهایت مجبور به بازی در این فیلم شدم. نمی توانم چندان در رابطه با نقش خود در این فیلم توضیح دهم چرا که از نظر مضمونی با این شخصیت درگیر هستم. 

 

کارمان تفتی در ادامه این نشست در مورد بازی در این فیلم گفت: دوست داشتم نقش شریفی نیا را در این فیلم بازی کنم اما ده نمکی به من اعتماد نکرد و در نهایت نقش «جعفر جنی» را بازی کردم.

 

در ادامه نشست نیز امینی مدیرتولید این فیلم سینمایی، نامه الناز شاکر دوست بازیگر نقش اول این فیلم را به دلیل عدم حضورش در فیلم خواند. در بخش از این نامه آمده است که شاکردوست خطاب به ده نمکی می گوید: طی 10 سال فعالیت در حوزه سینما آنقدر از خبرنگاران زخم خورده ام، که ترجیح دادم در این نشست حضور نداشته باشم.

 

ده نمکی در توضیح اینکه چرا در پایان تیتراژ از ابراهیم حاتمی کیا تشکر کرده است، گفت: بعد از ساخت «اخراجی های 1» ابراهیم حاتمی کیا تنها کسی بود که به جای اینکه مچ ما را بگیرد، دست ما را گرفت، و بعد از اکران فیلم یک جلسه نقد و بررسی به صورت خصوصی گذاشت و پیشنهاداتی را راجب فیلم داد. همچنین برای ساخت ادامه این سه گانه، از نظر نگارش فیلمنامه کمک های بسیاری را به من داشت.

 

وی تصریح کرد: در این فیلم حرف خاصی زده نشده و تنها آن چه را که دغدغه ما در رابطه با اخلاق است به نمایش در آمده است. نگاه کوتاهی به پوستر فیلم که در آن آیینه کار شده است نشان می دهد که ما خودمان را در این فیلم می بینیم.

 

ده نمکی همچنین در رابطه با بازی شریفی نیا گفت: شریفی نیا نمی خواست که در این فیلم نقش زن باره را بازی کند، اما من از وی خواستم که این آخرین بازی را انجام دهد و دیگر از چنین نقش های خداحافظی کند، مانند علی دایی که آخرین بازی را بازی خداحافظی در فوتبال انجام داد. اگر شریفی نیا می خواست نقش روحانی را بازی کند، باید 15 کیلو کم می کرد، اما جان شریفی نیا بگیرید اما غذاش را نگیرید.

 

 

محمدرضا شریفی نیا نیز در پایان اظهار داشت: در جشنواره های دولتی به بازیگر جایزه نمی دهند بلکه به نقش جایزه می دهند، اگر نقش مثبت باشد جایزه می گیرد، اما اگر نقش منفی باشد هیچ جایزه ای به آن داده نمی شود. در واقع مسئولان ما فکر می کنند که اگر به نقش منفی یک بازیگر جایزه دهند در واقع از یزید، معاویه، عمر و عاص را تقدیر می کنند. این در حالی است که «آنتونیو کویین» در فیلم «محمد ص» بازی کرد و این نقش را برای همیشه جاویدان کرد در حالی که مسلمان نبود.

 

 

حاشیه ها:

 

  • حضور جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر این دوره از جشنواره، علی سرتیپی تهیه کننده و پخش کننده از اتفاقات جالب این نشست خبری بود.
  • تجمع بالای افرادی که جزو اهالی مطبوعات نبودند.
  • قرائت بیانیه ای توسط شهیدی فر مبنی بر این که به حواشی در سینما پرداخته نشود.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.