دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی/۷

متوسلانی: جشنواره فیلم فجر برای گسترش و بسط و پیشرفت هنر ملی و اهداف فرهنگی انقلاب شکل گرفت/ جشنواره دچار فراز و نشیب و تغییر مسیر زیادی شده است

محمد متوسلانی

سینماپرس: محمد متوسلانی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که پس از سال ها قرار است به صورت بین المللی برگزار شود در خصوص الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی گفت: ما باید برای پیشرفت و تقویت سینمای کشورمان بدون تعارف با یکدیگر صحبت کنیم! آنچه مهم است اینکه ما به واقع از نظر استاندارهای بین المللی جشنواره بین المللی نداریم!

کارگردان فیلم های سینمایی «کفش های میرزانوروز» و «دو روی سکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای برگزاری یک جشنواره سینمایی بین المللی نیاز است که تمام اصول و استاندارهای بین المللی به ویژه در بحث کیفی آثار و ساختار اجرایی جشنواره رعایت شود. تا زمانی که زیرساخت های سینمایی ما بر اساس استاندارهای بین المللی نیست، محصولات مان بر اساس استاندارهای بین المللی نیست، نمایشگاه عرضه محصولات و بازار فیلم مان هیچ شباهتی با بازارهای بین المللی ندارد قطعاً نمی توانیم ادعای بین المللی بودن داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی سیاست گذاران و مدیران ما به اصول اساسی یک جشنواره بین المللی توجه نمی کنند و همینطور عنوان می کنند که ما یک جشنواره بین المللی داریم؛ گویا برخی افراد با یکدیگر رودربایستی دارند و نمی خواهند قبول کنند که زیرساخت های سینما در کشور ما دچار مشکلات عدیده است و تا زیرساخت های سینما اصلاح نشود ما نمی توانیم جشنواره درجه یک برگزار کنیم چرا که انجام هر کاری نیاز به فونداسیون و پی ریزی قوی دارد.

متوسلانی سپس با بیان اینکه استراتژی جشنواره فیلم فجر روشن و شفاف نیست و به همین علت این رویداد سردرگم مانده است تصریح کرد: جشنواره ها باید تکلیف شان روشن باشد که برای چه اهدافی برگزار می شوند؟ اهداف سیاسی؟ فرهنگی؟ تجاری؟ باید روشن شود جشنواره های سینمایی دنبال چه هستند؟ متأسفانه هنوز تکلیف جشنواره فیلم فجر روشن نیست چرا که در شعار مدیران یک هدف گذاری را شاهد هستیم و در عمل می بینیم مسائل دیگری در جشنواره دخیل شده است!

بازیگر فیلم های سینمایی «گناهکاران» و «زمهریر» خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برای گسترش و بسط و پیشرفت هنر ملی باشد و اهداف فرهنگی انقلاب را پیش ببرد اما امروز که به ماحصل چهل سال برگزاری این رویداد نگاه می کنیم متوجه می شویم که همواره در این راه جشنواره دچار فراز و نشیب و تغییر مسیر زیادی شده است.

این سینماگر متذکر شد: مسئولان برگزاری جشنواره نباید بر اساس سلایق خود در این رویداد تغییر به وجود آورند؛ نباید معیارهای غلط و غیرکارشناسی برای جشنواره وجود داشته باشد و این در حالی است که طی سال های برگزاری این رویداد سینمایی ما حتی در برخی موارد معیار جایزه دادن های مان هم درست نبوده و در حق بسیاری افراد بی انصافی کرده ایم.

وی در پایان این گفتگو افزود: من معتقدم ما باید در سینمای ایران پله پله جلو برویم؛ ابتدا استراتژی روشن و شفافی را برای سینمای کشورمان تبیین و ترسیم کرده و همه مدیران و دستگاه ها و نهادها و سینماگران را ملزم به پیروی از آن استراتژی کنیم؛ سپس کم کم جشنواره ای ملی و استاندارد برگزار کنیم و در نهایت به سمت آن برویم که تمامی استانداردهای بین المللی در آن رعایت شود و جشنواره ای بین المللی برگزار کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.