دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

محمد حمیدی‌مقدم؛

در گسترش مستندسازی، عدالت نمایشی و حمایت از استعدادهای استان‌ها به دنبال ارائه آمار و ارقام نیستیم

محمد حمیدی مقدم در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»

سینماپرس: محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در نشست مشترک فیلمسازان استان آذربایجان شرقی و اردبیل، کشف استعدادهای استانی را یکی از مهمترین اولویت‌های مرکز دانست.

به گزارش سینماپرس، تجربی و پویانمایی، نشست مشترک فیلمسازان استان آذربایجان شرقی و اردبیل به همت خانه مستند تبریز و اداره کل استان یکشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تبریز برگزار شد.

در جلسه نمایش فیلم این رویداد دو روزه، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سید قاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی، عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، سید مجید رحیمی مدیر تحقیقات و پژوهش مرکز، سعادتعلی سعیدپور مدیر خانه مستند تبریز و غلامرضا صیامی‌زاده رییس هیات مدیره خانه مستند اردبیل و جمعی از مستندسازان دو استان حضور داشتند.

حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در این نشست عنوان کرد: نگاه ما به گسترش مستندسازی، عدالت نمایشی و حمایت از استعدادهای استان‌ها کمی نیست. فقط به دنبال ارائه آمار و ارقام نیستیم اگرچه که در زمینه تولید و مشارکت با مستندسازان استانی، آمار خوبی داریم. برای ما کشف استعداد و ایجاد بستر برای مستندسازان استانی برای فعالیت و ورود به سینمای حرفه‌ای دغدغه و اصل است.

وی ادامه داد: اغلب مستندسازان برتر ایران که آثارشان در جشنواره «سینما حقیقت» نمایش داده می‌شود از استان‌ها که در تهران اقامت دارند. برای ما مهم است که مستندسازان در هر اقلیم و فرهنگی که زندگی می‌کنند، آن اصالت را به سینمای مستند بیاورند. این گونه است که فضای سینمای مستند ایران، متنوع و رنگارنگ می‌شود و از نظر مضمون و محتوا غنی است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بیان کرد: برای معرفی خودمان به جهان، نیازمند کارهای پژوهشی و تحقیقی گسترده در سینمای مستند هستیم، سینمای مستند بیش از مباحث شعاری و تکراری نیازمند آثاری است که مرتبط با باورها، اعتقادات و فرهنگ و شرایط زیست بوم مستندسازان باشد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها بر مساله عدالت نمایشی و تمرکز زدایی از پایتخت اشاره داشته‌اند، دغدغه ما هم این موضوع است. همچنین با توجه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، حل مساله کمبود بودجه در سینمای مستند و انیمیشن، در حال پیگیری است. ایشان به دنبال رونق تولید و عرضه در این زمینه است.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و تعامل و همگرایی استان‌های همجوار اتفاق خوبی است که باید به دنبال تکرار آن باشیم. در همین نشست‌ها و جلسات مشترک ایده‌ها متولد و آثار درخشان خلق می‌شوند. مستندسازان استانی باید نگاه مطالبه‌گر داشته باشند تا مسائل استانشان را مطرح کنند.

مدیر عامل مرکز گسترش تاکید کرد: در آیین‌نامه‌های جذب اثر در سال ۱۴۰۱ که به تازگی منتشر و در دسترس قرار گرفته است، فهرست اولویت‌ها و موضوع‌هایی که در مرکز به آنها خواهیم پرداخت مطرح شده و با توجه به استقبال چند روز اخیر، امیدوارم امسال آثار متنوعی در زمینه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت، خانواده و مسائل اجتماعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما نیاز نداریم همه جشنواره‌ها در تهران متمرکز باشد، برگزاری رویدادهای تخصصی، جشنواره‌ها، نشست‌ها و مراسمی از این دست به ما تصویری کامل‌تر از بضاعت سینمای مستند و دغدغه‌های مستندسازان ارائه می‌دهد. حتی مهمانان بین‌المللی هم باید با جاذبه‌های همه ایران آشنا شوند و تصویرشان از این سرزمین و زیبایی‌ها و غنای فرهنگی‌اش محدود به چند شهر نباشد.

محمد حمیدی مقدم در پایان از ابتکار خانه مستند تبریز و اداره کل ارشاد اسلامی استان برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.

امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه نیز نشست مدیرعامل مرکز و مسئولان استانی با مستندسازان برگزار و مسائل مستندسازان مطرح می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.