دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۱

عظیمی: برنامه هایی نظیر «دورهمی»، «خندوانه»، «عصرجدید» و... انسان سازی نمی کنند!/ «زندگی پس از زندگی» اتفاق مبارکی در رسانه ملی است

مهدی عظیمی میرآبادی

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «صدا و سیما باید دانشگاه انسان سازی باشد»؛ اما برنامه هایی نظیر «دورهمی»، «خندوانه»، «عصرجدید» و... انسان سازی نمی کنند و یا از برخی برنامه های معارفی بی ارزش انسان سازی نمی شود؛ اینکه صدا و سیما به هر وسیله ای فکر پرکردن آنتن است اتفاق مبارکی نیست؛ صدا و سیما باید وقت بگذارد و انسان های کاربلد، فرهیخته و ارزشمند را شناسایی کند و از آن ها برای تولید آثار قابل دفاع در رسانه ملی بهره گیری کند و دست از این عوام زدگی مفرط و پرکردن بی ارزش آنتن بردارد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری کسانی که در سازمان صدا و سیما مدیریت بخش های گوناگون را بر عهده دارند متأسفانه نگاه شان به مباحث دینی و انقلابی و ارزشی نگاه کامل و درستی نیست. نگاه ایشان بیشتر از بعد رفع تکلیف است؛ مثلاً فردی مسئول بخشی می شود که باید روی یک موضوع عمیق دینی و یا انسانی کار کند اما از آنجا که یا این موضوع را قبول ندارد و یا نسبت به آن اشراف و اطلاعات کافی ندارد نمی تواند آنطور که شایسته است این موضوعات را مطرح کند و همین باعث می شود خروجی تولیدات به درد بخور نباشند.

عظیمی میرآبادی با بیان اینکه وقتی برنامه ای مثل «خندوانه» می آید که ارزشی از باب محتوایی و اخلاقی ندارد باعث پس زدن مخاطب از تماشای برنامه های رسانه ملی می شود اظهار داشت: ما نباید مخاطب را درگیر یک لذت کوتاه و زودگذر کنیم. برنامه های رسانه ملی بایستی مخاطب را به تدبر و تأمل وادار کنند.

معاون پیشین اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: ما مردمی فهیم و اهل مطالعه داریم و اگر مخاطب شناسی جدی و درستی در سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد می توانیم برنامه های بسیار بهتری از لحاظ محتوایی برای جامعه فرهیخته مان تولید کنیم. متأسفانه از آنجا که درک عمیقی در تولیدات رسانه ملی وجود ندارد ما شاهد تولید برنامه های بسیار سطحی در آن هستیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» متذکر شد: مسئولان تلویزیون نباید تهیه کننده و یا مدیران تولید را در حد یک تدارکاتچی ببینند!؛ به تهیه کننده باید به مثابه یک انسان فرهیخته نگاه شود. متأسفانه کم دقتی آشکاری در مسئولان سازمان صدا و سیما، هنرمندان، تهیه کنندگان و نویسندگان نهادینه شده و همین اتفاق منجر به این پدیده شده که کسانی ارزش پیدا کنند که بی اعتبارتر از دیگران هستند.

وی تصریح کرد: وقتی همه دست اندرکاران تولیدات برنامه های تلویزیونی جزو افراد فرهیخته باشند و اندیشه داشته باشند ما شاهد تولید برنامه های ارزشمند در رسانه ملی خواهیم بود؛ سازمان صدا و سیما نباید به هر کسی اعتبار بدهد؛ خیلی از این افرادی که ما در برنامه های صدا و سیما می بینیم قبلاً دلقک بوده اند و حالا برنامه ساز شده و مرتباً روی آنتن هستند و این اتفاق اصلاً به نفع رسانه ملی نیست.

این سینماگر تأکید کرد: این اتفاق دردآور است که در حال حاضر افراد با ارزش در خانه های شان در حال فسیل شدن هستند و در بیکاری مطلق به سر می برند و از نظر اقتصادی و اعتباری در حال له شدن هستند اما کسانی تمامی برنامه های رسانه ملی را در دست گرفته اند که فاقد تجربه، دغدغه و اندیشه کافی اند.

عظیمی میرآبادی با بیان اینکه ما اگر این اتفاق را بر سر ندانم کاری مسئولان بدانیم نگاه مان به شدت سطحی می شود تصریح کرد: بی تردید این اتفاقی است که از قبل طراحی شده است. این اتفاق در حوزه فرهنگی و هنری کشور به دفعات رخ داده و باید با یک برخورد قاطعانه جلوی این روش و منش گرفته شود؛ همانطور که ما هرگز ندیدیم که مثلاً در یک بیمارستان یک بنا مسئول باشند و یا در رستوران یک نجار را مدیر کنند، نباید در سینما و تلویزیون هم هر فرد غیرمرتبطی را مدیر و مسئول کنیم!

وی در همین راستا با کنایه به یکی از مدیران اسبق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: این نگاه است که باعث می شود یک دامپزشک یا دندان پزشک و یا پزشک را مسئول اداره نظارت ارزشیابی سازمان سینمایی کنند! بدتر از این اتفاق مشاورانی هستند که از خود این ها کم مایه تر و بی بهره ترند و این ها قرار است برای فرهنگ و هنر این سرزمین تصمیم گیری کنند!

مدیر سابق گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما ادامه داد: البته بنده منکر حضور برخی انسان های ارزشمند در پست های مدیریتی نیستم اما نسبت این افراد نسبت به مدیران کم مایه بسیار کمتر است.

عظیمی میرآبادی در ادامه اظهاراتش افزود: اگر ما به عنوان مدیر و مسئول در سازمان صدا و سیما بخواهیم کاری کنیم باید بدانیم عنوان این مجموعه رسانه ملی است؛ در یک طرف آن فرستنده وجود دارد و در یک طرف آن گیرنده؛ ساده ترین کار این است که ببینیم برای چه کسی برنامه می سازیم؟ مردم ایران، افرادی مومن و مسلمان هستند پس باید برنامه ای متناسب با فهم و درک آن ها تولید کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر مخاطب را نشناسیم و مخاطب فرضی در ذهن خودمان ایجاد کنیم غلط است چرا که مخاطب فرضی بیشتر از عقل و فکر ما نمی فهمد. مخاطب فرضی همیشه از من نوعی کمتر می فهمد و این مسأله ای است که مدیران سازمان صدا و سیما نسبت به آن بی توجه هستند.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو به یکی از ویژه برنامه های رسانه ملی در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: برنامه «زندگی پس از زندگی» برنامه ای متفاوت درباره مرگ و عالم ماوراء است که شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، آن را تدارک دیده؛ این برنامه روایت افرادی است که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: «زندگی پس از زندگی» اتفاق مبارکی در رسانه ملی است و پیشنهاد تولید این برنامه از سمت هر کسی بوده باید مورد تقدیر قرار بگیرد. این برنامه علیرغم اینکه از نظر فنی ضعیف است اما ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می کند چرا که پشتوانه پژوهشی دارد و درباره آن تحقیق شده است.

وی افزود: من از دوستانی شنیده ام که نزدیک به ۴ سال قبل از اینکه این برنامه تولید شود درباره آن تحقیق صورت گرفته و دست اندرکاران برنامه نمونه و مصادیق متعددی را پیگیری کرده اند.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو «زندگی پس از زندگی» را نمونه یک برنامه سازی سالم برشمرد و متذکر شد: این برنامه موضوع جذابی دارد، دست اندرکاران آن به مخاطب دروغ نگفتند و برای پر و پیمان تر شدن برنامه شان به اصطلاح آب به آن نبستند! همین باعث می شود تمامی لحظات این برنامه مفید باشد و بنده به نوبه خود به تهیه کننده این برنامه دست مریزاد می گویم و امیدوارم روند تولیدات ارزشمند این چنینی در رسانه ملی استمرار داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • علیرضا ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۱۰:۳۹
    0 0
    سلام ، شما فکر میکنی مردم نشستن پای تلوزیون و شما باید ازشون انسان بهشتی بسازی ! ساده لوحی است اگر باور داشته باشی مردم انتخابت میکنن ، تو ۴ دهه گذشته این تفکر برایند در صدا و سیما باعث فراری دادن مردم از رسانه ملی شده و جالبه که باز اینطور فکر میکنید آموزش معارف و برنامه های دینی بخش بسیار بزرگی از ۲۴ ساعت صدا و سیماست برادر ! ولی چرا مردم بهشتی نشدن ! یادتون نره اگر قصد آموزش دارید باید از کنار سرگرمی رد بشید که شاید هیچ محتوایی هم نداشته باشه منظورم برنامه های طنز بی محتوا و سفارشی صدا و سیما نیست یک قاعده کلیه
  • حسن کاربخش ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۱۲:۱۳
    0 0
    با سلام و وقت بخیر مقصر اصلی خود ما هستیم که تشکل جمعی نداریم... متاسفانه اون از دولت بی کفایت و خائن اینهم از صداوسیمای منحرف البته بجز بعضی افراد معدود و شبکه ای مثل افق... چی شد آتش به اختیار

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.