سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

وحید یعقوبی خبر داد؛

فیلم برگزیده جشنواره سینمای ایران در شانتیئی جایزه می‌گیرد

جشنواره سینمای ایران در شانتیئی

سینماپرس: جایزه نقدی به فیلم برگزیده جشنواره سینمای ایران در شانتیئی اهدا می شود.

به گزارش سینماپرس، سید وحید یعقوبی مدیر امور هنری، فرهنگی و روابط بین الملل با ایران جشنواره سینمای ایران در شانتیئی واقع در شمال پاریس، از اهدای جایزه ۲ هزار یورویی به فیلم برگزیده جشنواره سینمای ایران در شانتیئی خبر داد.

وی درباره این جشنواره توضیح داد: پس از انتشار فراخوان و دریافت فیلم ها، هفت اثر از میان آثار ارسالی انتخاب می شود و با زیرنویس و حضور کارگردانان اثر در جشنواره نمایش داده می شود. اعضای هیأت داوران این جشنواره شامل افراد باسابقه و معتبری در سینمای ایران و جهان می شود که در ادامه چند نفر از آن ها را معرفی می کنم.

یعقوبی بیان کرد: رییس ایرانی هیات داوران به عهده ابوالفضل جلیلی از فیلمسازان کشورمان در ایران و فرانسه و رییس فرانسوی هیات داوران هم فردریک بونو رییس سینماتک فرانسه است. سینماتک فرانسه از مشهورترین نهادهای سینمایی کشور فرانسه به شمار می آید که ماموریت اصلی آن حفظ و آرشیو آثار و ابزار مرتبط با سینما است. این مجموعه با آرشیو بسیار معتبر مستندی که دارد یکی از بزرگترین آرشیوهای هنر هفتم در جهان است.

وی ادامه داد: کریستف تاردیو نیز عضو دیگر هیات داوران این فستیوال است که در حال حاضر رییس کاخ اعظم شانتیئی و پیش از این هم رییس CNC  مرکز ملی سینمای فرانسه بوده است. ماری ماسمونتی رییس اتحادیه تولید کنندگان مستقل سینمای فرانسه و سارا دروآ از دیگر اعضای هیات داوران جشنواره هستند. سارا دروآ در حال حاضر سردبیر نشریه فرانسوی «فیلم فرانسه» است که این نشریه اولین مجله اینترنتی تخصصی سمعی بصری فرانسه در حوزه اطلاعات دیجیتال و اخبار تخصصی و عمومی حوزه سینما در فرانسه به شمار می آید. در مجموع حضور چنین افرادی در جشنواره به عنوان داور، به کارگردانان آثار منتخب، فرصت توزیع در بازار فیلم و نمایش آن در سینمای فرانسه را فراهم می کند.

مدیر امور هنری، فرهنگی و روابط بین الملل با ایران جشنواره سینمای ایران در شانتیئی اظهار کرد: علاوه بر حضور این افراد معتبر بین المللی، در جشنواره سینمای ایران در شانتیئی شاهد حضور افراد برجسته کشورمان مثل پژمان معمارزاده هنرمند ایرانی- فرانسوی به عنوان رییس ایرانی این جشنواره هم هستیم. ضمن اینکه در برگزاری این جشنواره نهادهای معتبر سینمایی، سمعی و بصری از فرانسه و دانشگاه سوربن و کمپانی های فیلمسازی ایرانی چون اول فیلم میلاد، فراسوی اوج انتظار، تندیس نقره ای، فانوس دریا و هفت هنر ماندگار با ما مشارکت کردند.

یعقوبی درباره جوایز و اهدای آنان به برگزیدگان جشنواره توضیح داد: همانطور که در فراخوان و بیانیه مطبوعاتی آن آمده در این جشنواره سه جایزه و تقدیر خواهیم داشت که جایزه رسمی و اصلی توسط هیات داوران به فیلم منتخب اعطا و در کنار آن از فیلم برتر به انتخاب تماشاگران و نیز فیلم منتخب توسط دانشجویان رشته سینمای دانشگاه سوربن تقدیر خواهد شد. فیلم برتر جشنواره، جایزه نقدی دو هزار یورویی را دریافت می‌کند که این جایزه در راستای ترغیب سینماگران به خصوص کاگردانان جوان ایرانی برای شرکت در جشنواره است. تقدیر از فیلم برتر هم همراه با اهدای یک اثر هنری از اتین ژاکوبی مجسمه ساز معروف شانتیئی نیز همراه خواهد بود.

مدیر امور هنری، فرهنگی و روابط بین الملل با ایران جشنواره سینمای ایران در شانتیئی گفت:  نکته مهمی دیگری باید از آن یاد کنم این است که یکی از سیاست های اصلی مسئولین و دست اندرکاران جشنواره علاوه بر به نمایش تصویر نوین از ایران و معرفی نسل جدید سینماگران ایرانی، استقبال از حضور بانوان کارگردان ایرانی در جشنواره است که خوشبختانه، در سال های اخیر این حضور در ایران و جشنواره معتبر داخلی و خارجی رشد فزاینده ای داشته و امیدواریم روز بروز هم بهتر شود.

یعقوبی در پایان اشاره کرد: علاوه بر بخش رقابتی جشنواره، یک بخش غیررقابتی برای فیلم های کوتاه هم در نظر گرفته شده است که ریاست این بخش به عهده حسن نمازی از سینماگران کشورمان است. امیدواریم بتوانیم در سال های آینده بخش فیلم کوتاه و فیلم های مستند هم به بخش رقابتی جشنواره اضافه کنیم. نکته آخر هم این که در طول برگزاری جشنواره هم برنامه ها و نشست های جانبی برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و نیز سینمای کشور مان تدارک دیده شده که جزئیات برگزاری آن ها در آینده اطلاع رسانی می شود.

فراخوان جشنواره سینمای ایران در شانتیئی چندی پیش منتشر شد و  علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس chantilly-iff.com علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر به صورت آنلاین و یا از طریق ایمیل اقدام به ثبت نام  و شرکت نمایند.

جشنواره سینمای ایران در شانتیئی به ابتکار مرکز «ایران و فرانسه» و با همکاری شهرداری شانتیئی و مجموعه کاخ تاریخی شانتیئی و چندین نهاد دیگر فرانسوی از ۱۳ الی ۱۶ آبان ماه سال ۱۴۰۰ در کشور فرانسه برگزار خواهد شد.

این جشنواره دومین تجربه این مرکز در برگزاری فستیوالی مستقل و مختص سینمای ایران در فرانسه است. آذر ماه سال گذشته هم جشنواره فیلم های ایرانی در ویتره برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.