دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

به کارگردانی «محمدعلی یزدانی»؛

رونمایی «اوج» از «نائب الامام»

مستند «نائب الامام»

سینماپرس: آیین رونمایی از مستند «نائب الامام» با محوریت زندگی سید نورالدین حسینی از علمای صاحب نام و مبارز شیراز برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از مستند «نائب الامام» با محوریت زندگی سید نورالدین حسینی‌الهاشمی از علمای صاحب نام و مبارز شیراز به کارگردانی محمدعلی یزدانی شامگاه یکشنبه ۱۰ اسفند در مجتمع شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

حداد عادل: سید نورالدین شیراز قابل مقایسه با شهید بهشتی انقلاب است

در ابتدای این مراسم غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: من توفیق داشته‌ام از شهریور سال ۱۳۴۵ تا بهمن ۱۳۴۷ ساکن شیراز باشم و در این ۳۰ ماهی که در دانشگاه شیراز درس می‌خواندم و درس می‌دادم؛ به‌طور طبیعی با محافل دینی و سیاسی شهر و استان آشنا شدم و از برخی حوادث و سوابقی که خودم شاهد آن نبودم اطلاعاتی کسب کردم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اقوامی که در این مدت با آن‌ها در معاشرت بودم از سید نورالدین با عظمت یاد می‌کردند؛ وی برای متدینین شیرازی یک اسطوره‌ با  نفوذ کلام بودند که نقشش در ایجاد وحدت بین نیروهای متدین و سیاسی و قدرت سازماندهی نقل محافل بود. بعدها شاید تصویر وی را در چشم مردم شیراز قابل مقایسه با شهید بهشتی در انقلاب دیدم.

وی با تاکید براینکه سید نورالدین حسینی‌الهاشمی رابطه دین و سیاست را با زندگی و مرگ خود گرده زده بود، گفت: در سال‌های ۱۳۴۵ فقط یک هیات دینی از مجموعه فعالیت‌های این عالم مبارز باقی مانده بود که خاکستری از آتش سال‌های قبل بود و من همواره مایل بودم درباره آن‌ها اطلاعاتی کسب کرده باشم.

حقاتی: دوره زندگی سید نورالدین مصادف با سیاه‌ترین دوران تاریخ ایران بود

موسی حقانی در ادامه این مراسم با تاکید براینکه لازمه شناخت سید نورالدین حسینی‌الهاشمی شناخت زمانه و مکان زیست و مبارزاتی وی است، گفت: مرحوم سید نورالدین در فارس مستقر بودند؛ فارس و جنوب ایران یکی از مناطق مهم در سیر مبارزات ضد استعماری مردم ایران بوده است و از طرفی اصفهان، شیراز و جنوب ایران از جمله مراکزی است که مورد توجه استعماری انگلیس بوده است و حریم آن‌ها محسوب می‌شده و اجازه اینکه کسی تحرک ضد انگلیسی داشته باشد داده نمی‌شد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر، سید نورالدین را پاسدار دیانت و سیاست در ایران دانست و افزود: ما مدیون چهره‌هایی هستیم که عَلمِ مبارزه را با استبداد، استعمار و حفظ دیانت و سیاست به ‌دوش کشیدند و مقدمات بسیاری از تحولات را رقم زدند.

حقانی بر تاثیر انگلستان  در کودتای ۱۲۹۹ تاکید کرد و افزود: دوره زندگی سید نورالدین مصادف با سیاه‌ترین دوران تاریخ ایران با استقرار رژیم کودتایی رضاخان بوده است. برخی از خارجی‌هایی که با رضاخان دیدار داشته‌اند در توصیف او واژه «جانور درنده» را مورد استفاده قرار داده است. در خاطرات رجال همان دوره نیز مصادیقی از رفتارهای او وجود داشته است. ۴۴ هزار سند به نام رضاخان پهلوی طی ۱۶ سال صادر شده است که میانگین روزانه هفت سند به اسم او صادر شده است.

وی برخورد با روحانیت، شعائر دینی و عزاداری سیدالشهدا را بخشی از کودتای ۱۲۹۹ معرفی کرد و گفت: سید نورالدین حسینی‌الهاشمی در این دوران زندگی می‌کند و قصد عمل کردن به وظایف شرعی خود را دارد؛ فردی که در ۱۷ سالگی به درجه اجتهاد رسیده و قائل به حکومت اسلامی و اجرای حدود است. یکی از دلایلی که موجب تبعید وی شد مربوط به برخورد با یک شراب‌خوار بود که این موضوع موجب ناراحتی دبیر کنسولگری انگلیس در فارس شد.

سید معزالدین حسینی: «نائب الامام» پس از هفت سال تحقیق تولید شد

سید معزالدین حسینی پژوهشگر و فرزند سید نورالدین حسینی‌الهاشمی به نام‌گذاری این مستند اشاره کرد و گفت: «نائب الامام» به معنای این است که او معتقد به ولایت فقیه است؛ مرحوم آیت‌الله شیرازی در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌عنوان نائب الامام شرکت می‌کرد. کمترین جست‌وجو در آثار وی می‌رساند که این لغت مورد حساسیت او بوده است.

وی با تاکید براینکه سید نورالدین حسینی‌الهاشمی معتقد به ولایت فقیه بود، گفت: آخرین برگ‌های زندگی سید نورالدین حسینی‌الهاشمی هماهنگ و هم‌عهد با جهاد نواب صفوی برای قیام مسلحانه بود. پیش از این نیز سید نورالدین در مسائل گوناگون به‌عنوان فردی که وظیفه اداره مسلمین در زمینه فرهنگ و اجتماع و سیاسی را برعهده داشت وارد میدان می شد.

این پژوهشگر با بیان مستند «نائب الامام» پس از هفت سال پژوهش و تحقیق تولید شده است، از عوامل تولید آن تشکر کرد و گفت: به صراحت عرض می‌کنم در دوران مشروطه کسی که با قدرت آیت‌الله شیرازی به میدان آمده باشد وجود ندارد.

در پایان این مراسم، با حضور غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان فارسی، سید معزالدین حسینی پژوهشگر و فرزند سید نورالدین حسینی‌الهاشمی، سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور رییس سابق سازمان بسیج، سردار رستم قاسمی از عوامل سازنده مستند «نائب الامام» تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.