شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش اول

از انتقاد نسبت به سیاسی کاری مدیران سینمایی تا درخواست برای تدبیر ویژه برای چرخه معیوب اکران/ هیچ چشم انداز امیدوارکننده ای برای سینمای کشور نمی توان متصور شد!

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید-بنکدار-اشرفی زاده-هدایت-شمس

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت به شدت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند: مسئولان سینمایی باید از دخالت های نابجا و سیاسی کاری در سینما دست بردارند، علیرغم تمامی وعده ها و شعارها تاکنون هیچ گام مهمی در راستای بهبود وضعیت زندگی سینماگران برداشته نشده و سینما به عنوان یک هنر-صنعت در آستانه ورشکستگی مطلق است.

به گزارش سینماپرس مدت های مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب کرده؛ مدیریت ناکارآمد، ایجاد گعده های خودمانی بین سیاست گذاران، بی توجهی به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران، گسترش ابعاد فاجعه بار ابتذال در سینمای کشور و... از جمله این مشکلات است و این مسائل باعث شده تا صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده شود؛ همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ روح انگیز شمس، حسن هدایت، مرجان اشرفی زاده و امید بنکدار جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

مدیران با نگاه غیرتخصصی شان سینما را به نابودی و انحطاط کشانده اند

روح انگیز شمس کارگردان سینما در این باره به سینماپرس گفت: بی تردید مهمترین اتفاق در سینمای ایران داشتن نگاه تخصصی توسط مدیران است؛ متأسفانه آنچه باعث بروز تشتت در سینمای ایران شده فقدان نگاه تخصصی از سمت مدیران است و در یک جمله می توان گفت مدیران با نگاه غیر تخصصی شان سینما را به نابودی و انحطاط کشانده اند.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر فقدان نگاه تخصصی و دغدغه مندانه از سوی مدیران سینما باعث شده تا ما با معضلات جدی در سینما روبرو باشیم. مدیران سینمای اغلب نگاه به روز شده ای ندارند و روز به روز هم نگاه عقب مانده تری نسبت به سینما پیدا می کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: انتظار ما از مدیران سینمایی در سال جدید حمایت بیشتر از هنرمندان است؛ هنرمندان امروزه هم به حمایت های مادی نیاز دارند و هم حمایت های معنوی و امید است که این اتفاق توسط مدیران سینمایی به زودی محقق شود.

شمس با بیان اینکه مشکلات شدید اقتصادی کشور سینما را نیز بی نصیب نگذاشته اظهار داشت: سینما رشته بسیار گرانی است و برای اینکه فیلم های خوب و با بازدهی بالا تولید شوند نیازمند هزینه های خوب هم هستیم و امیدواریم مدیران دغدغه ای برای تولید فیلم های خوب و ارزشمند داشته باشند و نگذارند فیلم های انبوه بی خاصیت و سرهم بندی شده در سینما جولان دهند.

مسئولان از دخالت های نابجا و سیاسی کاری در سینما دست بردارند

حسن هدایت کارگردان سینما نیز با بیان اینکه مهمترین دغدغه امروزه سینماگران بهبود شرایط زیستن و داشتن کار است به سینماپرس گفت: یک عده از اهالی سینما پول های کلان می گیرند و اصلاً مشکلات و معضلات معیشتی زندگی شان را تهدید نمی کند اما بخش عمده ای از سینماگران با بحران مالی در زندگی شان روبرو هستند و مدیران سینمایی موظفند تدبیری برای رفع بحران از زندگی آن ها به خصوص در این روزگار کرونایی داشته باشند.

این سینماگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم تمامی وعده ها و شعارها تاکنون هیچ گام مهمی در راستای بهبود وضعیت زندگی سینماگران برداشته نشده و من شخصاً تصور می کنم مدیران سینمایی رسماً هیج دغدغه ای برای بهبود این شرایط اسفبار ندارند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود متذکر شد: امیدوارم در سال جدید دیگر شاهد دخالت های نابجای مدیران سینمایی نباشیم. مسئولان سینمایی باید از دخالت های نابجا و سیاسی کاری در سینما دست بردارند؛ بی شک آنچه ما را امروزه با بحران جدی در سینما روبرو کرده و سینما را به فلاکت کشانده است سیاست گذاری های نادرست و فقدان مدیریت کارآمد در سینما بوده و امیدوارم این معضل هرچه زودتر مرتفع شود.

مدیران سینمایی باید برای چرخه معیوب و فشل اکران تدبیر ویژه اتخاذ کنند

مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: در سال ۹۹ همه چیز غریب و غیرعادی بود؛ البته بیشتر فعالیت بنده در تلویزیون بود و چندان در سینما کاری انجام ندادم اما مستقیماً شاهد بودم که معضل مهم اکران اوضاع سینما را دچار تشتت بیش از اندازه کرد.

وی ادامه داد: بی شک برای بهبود وضعیت سینما در سال جدید مدیران سینمایی باید برای چرخه معیوب و فشل اکران تدبیر ویژه اتخاذ کنند؛ امروزه هیچ چشم انداز امیدوارکننده ای از آینده سینمای کشور باقی نمانده و بسیاری از فیلمسازان، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران دچار بحران جدی شده و سردرگم هستند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه سینما به عنوان یک هنر-صنعت در آستانه ورشکستگی مطلق است تصریح کرد: امروزه دیگر کمتر فیلمساز و سرمایه گذاری جرأت تولید دارد. تولید برای سینما و تلویزیون در این روزها بسیار خطرناک و پرریسک شده چرا که هیچ آینده روشنی برای فرهنگ و هنر نمی توان متصور شد.

وی تأکید کرد: ویروس کرونا مشکلات جدی را در سینمای کشور ایجاد کرد اما مدیران سینمایی یک سال تمام زمان را از دست دادند و هیچ تدبیری برای برون رفت از این شرایط اسفبار اندیشه نکردند. الآن وضعیت به گونه ای است که صاحبان برخی فیلم های پرفروش دلشان نمی آیند فیلم های شان را اکران کنند و منتظر یک زمان مناسب هستند، فیلم های متوسط که بخش اعظم تولیدات سینمایی را تشکیل می دهند همگی بلاتکلیف و ناامید مانده اند و معلوم نیست اگر این شرایط همین گونه بخواهد استمرار پیدا کند ما با چه وضعیتی و بیکاری گسترده تری در سینما روبرو خواهیم شد، موضوع اکران امروزه به یک بن بست رسیده و این مسئولان سینمایی هستند که باید برای برون رفت از این بن بست روزنه امیدی ایجاد کنند.

سینمای امروز ایران سرشار از مشکلات و معضلات دردآور است

امید بنکدار دیگر کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از شرایط بحرانی کنونی سینمای کشور به سینماپرس گفت: سینمای امروز ایران سرشار از مشکلات و معضلات دردآوری است که همه ما و مدیران نسبت به این مشکلات واقف و آشنا هستیم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه تجربه ثابت کرده که مدیران سینمایی منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات ما نیستند و نسبت به حرف های ما وقعی نمی گذارند و هرآنچه خودشان مایل هستند را انجام می دهند پس به همین دلیل تصور می کنم بازگویی این حجم گسترده از معضلات مهم در سینمای کشور از زبان ما جز خسته کردن خودمان فایده دیگری ندارد و باید صبر کنیم و ببینیم با تحولات مدیریتی آیا اتفاق مثبتی در سینما رخ می دهد یا خیر؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.