یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

مشکلات سینماگران در آستانه سال نو/۴

زاهدی: بیشتر سینماگران حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم/ چرا بعد از گذشت چندین ماه تکلیف «هنر کارت» روشن نشد؟

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: ۸۰ درصد سینماگران بیکار مطلقند و حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم؛ حقوق بازنشستگی که به هنرمندان داده می شود در این تورم شدید و مشکلات فزاینده اقتصادی حتی به اندازه تأمین نان خالی و اجاره منزل سینماگران هم نیست اما مدیران سینمایی نسبت به این اتفاقات اعتنایی ندارند و چشم خود را روی این معضلات بسته اند.

صدابردار فیلم های سینمایی «چهارشنبه سوری» و «خاک آشنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شکرخدا بنده شخصاً مشکل مالی ندارم و اگر فریادی می زنم و اعتراضی می کنم به علت مشکلات مالی بخش گسترده ای از همکارانم و اهالی سینما است. البته باید تأکید کنم از سینما چیزی به من نرسیده و هرآنچه دارم از الطاف پدر خدابیامرزم است که امروز سقفی بالای سر و نانی برای خوردن دارم در غیر این صورت من هم مانند سایر سینماگران امروز می بایست در وضعیتی فلاکت بار زندگی کنم.

وی سپس با تأکید بر اینکه خود مسئولان دولت اعلام می کنند خط فقر ۱۰ میلیون تومان است اظهار داشت: امروز کدامیک از سینماگران ما به ویژه فعالان در صنوف ضعیف تر چنین درآمدی دارند؟ باعث تأسف و شرمساری است که باید بگویم بخش کثیری از هنرمندان ما حتی نان هم برای خوردن ندارند.

این سینماگر تصریح کرد: سال جاری بدترین سال از نظر وضعیت معیشتی و رفاهی برای اهالی سینما بود؛ آنقدر کار کم بود که برخی از سینماگران مجبور شدند مانند یک برده در اختیار برخی پروژه ها قرار گیرند چرا که به دلیل عدم تأمین معیشت شان مجبور می شوند با هر قیمتی که تهیه کننده تعیین می کند کار کنند.

زاهدی سپس انتقاد خود را نسبت به صندوق اعتباری هنر ابراز داشت و متذکر شد: چرا بعد از گذشت چندین ماه تکلیف «هنر کارت» روشن نشد؟ چرا این «هنر کارت» هنوز به دست ما نرسیده؟ مگر می خواهند به هنرمندان صدقه بدهند که اینطور آن ها را سر کار گذاشته اند؟

وی تأکید کرد: هنرمندان شرف دارند و عمر ارزشمند و گرانبهای شان را برای رشد و اعتلای سینمای کشور صرف کرده اند اما امروزه دلشان از رفتارهای مسئولان خون است. چرا مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما نمی آیند و تدبیری برای زندگی تأسف بار هنرمندان اندیشه نمی کنند؟ چرا بودجه جشنواره های زائد صرف معیشت و رفاه زندگی سینماگران نمی شود که اغلب شان دست به دهان هستند؟

صدابردار فیلم های سینمایی «درباره الی» و «باشو غریبه کوچک» در خاتمه این گفتگو افزود: برای این بی رحمی که در این سرزمین نسبت به هنر و هنرمند می شود بسیار متأسفم و امیدوارم روزی برسد و مدیرانی رأس کار بیایند که دغدغه بهبود وضعیت کیفی زندگی سینماگران را داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.