شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

سینماگران از جایگاه «پدر» در سینمای ایران می گویند؛

از انتقاد نسبت به عملکرد انفعالی مدیران سینمایی در خصوص تحکیم بنیان خانواده در آثار سینمایی تا تأکید بر اهمیت جایگاه «پدر» در آثار فرهنگی و هنری

تهامی-توکلی-شرکا-طالبی زاده-قرایی مقدم

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران تأکید کردند: سینما در کشور ما بدل به یک آشفته بازار شده که ارزش ها در آن جایگاهی ندارند؛ «پدر» های این روزهای سینما، شبکه نمایش خانگی و گاه تلویزیون یا فقط به ماشین پولسازی تبدیل شده‌ اند و یا اهل خیانت هستند این در حالی است که عنصر خانواده در فیلمفارسی ها بسیار آشناتر و سنتی تر از خانواده هایی است که امروزه در آثار سینمایی شاهدش هستیم!

به گزارش سینماپرس در فرهنگ ارزشمند ایرانی- اسلامی «پدر» از شأنی مهم و والا برخوردار است و در بینش اسلامی به امانت داری تلقی می شود که در حفظ و شکوفایی فرزندان خود به عنوان هدیه و امانت الهی می کوشد و با تلاش و مجاهدت های بی دریغ، مانند باغبانی پر مهر و عطوفت به پرورش گلهای هستی اش می پردازد.

 با نیم نگاهی به فهرست تولیدات قدیمی در سینما و تلویزیون ایران، می توانیم تصاویر به یادماندنی و خاطره انگیزی از «پدران» را که در اذهان و خاطرات مان ماندگار شده اند به یاد بیاوریم. پدرانی که همواره کوشیده اند با نقش آفرینی در فیلم ها و سریال های گوناگون تصویری حقیقی از این تأثیرگذارترین عنصر انسانی را که در زندگی اکثریت افراد جامعه نقشی بی همتا داشته اند به تصویر بکشند. پدرانی که به وظایف پدری خود که احساس مسئولیت پذیری در رأس آن ها قرار دارد توجه ویژه ای داشته و بعضاً تا پای جان از فرزندان خود در مقابل مشکلات و خطرات حمایت کرده اند.

اما متأسفانه توجه به بنیان خانواده و به ویژه جایگاه والا و ارزشمند پدر و مادر در آثار سال های اخیر سینمای ایران مشهود نیست. اغلب فیلم های سینمایی ایران طی سال های اخیر تصویری آشفته و متشنج از خانواده ها نشان داده و پدر و مادر را اغلب در پست ترین حالت ممکن به تصویر می کشند که بسیار دردآور است.

در همین راستا با ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: کوروش تهامی، هوشنگ توکلی، آنتونیا شرکا، سارا طالبی زاده و دکتر امان الله قرایی مقدم گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: ما نباید فراموش کنیم که مهمترین عنصر برای شکل گیری و ساخته شدن تک تک افراد جامعه، خانواده است و وجود پدر مهترین رکن و به مثابه ستونی برای خانواده محسوب می شود از این رو سینما و تلویزیون باید توجه جدی تری به عنصر مهم خانواده و نقش «پدر» داشته باشند اما متأسفانه طی سال های اخیر فیلم های خانوادگی به ندرت تولید شده و به جایگاه مهم خانواده و پدر در آثار سینمایی چندان توجهی نشده است. متأسفانه تجربه ثابت کرده که بسیاری از مدیران سینمایی ما هیچ دغدغه ای برای پرداختن به موضوعات مهم خانوادگی ندارند. البته من معتقدم نمی توان به صورت دستوری و آیین نامه ای فیلمسازان را ترغیب کرد تا در خصوص موضوعی مبادرت به تولید فیلم کنند اما می توان برای پرداختن به این قبیل موضوعات برخی سیاست های تشویقی در نظر گرفت تا فیلمسازان میل شان برای تولید این آثار بیشتر شود.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه چند سالی است عنصر مهم و کلیدی خانواده در آثار سینمایی ما چندان جایگاهی ندارد؛ اسفبارتر آنکه امروزه در سینما نقش و جایگاه «پدر» مضحکه آمیز به تصویر کشیده شده و او را ناتوان و ذلیل نشان می دهند و این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است! مهمترین علت این اتفاق شوراهای نظارتی اند! متأسفانه از سال ها قبل کسانی که در این شوراها حضور دارند و برای سینمای کشور تصمیم گیری می کنند از نسل دومی های رانت خوار و شکم سیر و بی دغدغه و بی اخلاق هستند! من خیلی از این افراد را می شناسم و بارها آن ها را نصیحت کرده و به ایشان تذکر داده ام اما متوجه آن ها نه تذکرات ما را می بینند و نه متوجه هستند که سینما را به چه آشفته بازاری بدل کرده اند!

 

آنتونیا شرکا منتقد سینما و مدرس دانشگاه نیز در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: تغییرات وضعیت اقتصادی و به دنبال آن مشکلات معیشتی که در سال های اخیر ایجاد شده طبیعتا خانواده ها را از شکل سنتی و آشنای خود دور کرده است؛ در واقع ما طی سال های اخیر تغییر و تحول نقش خانواده و جایگاه پدر در فیلم های سینمایی ایران را به صورت واضح مشاهده می کنیم به نحوی که می توان گفت عنصر خانواده در فیلمفارسی ها بسیار آشناتر و سنتی تر از خانواده هایی است که امروزه در آثار سینمایی شاهدش هستیم! سینمای امروز ایران تلخ و غمگین است، این باعث تأسف است که به ندرت پیش می آید فیلمی ساخته شود تا شادی ها و شیرینی ها و خوشبختی ها را نشان دهد. ما رسماً در سینمای ایران فیلم شاد نداریم. اصولاً سینماگران فرض را بر این می گذارند که وقتی مخاطب فیلمی را می بیند مشکلات متعدد جلوی چشم هایش رژه بروند. ما در سینمای ایران بیشتر دنبال یک اتفاق و خیانت و جدایی و دعوا هستیم و در چنین چشم اندازی نمی توانیم خانواده ها را به عنوان الگو نشان دهیم.

سارا طالبی زاده دبیر فرهنگی روزنامه حمایت نیز به سینماپرس گفت: باعث تأسف است که «پدر» های این روزهای سینما، شبکه نمایش خانگی و گاه تلویزیون یا فقط به ماشین پولسازی تبدیل شده‌ اند و یا اهل خیانت هستند و همه این اتفاقات به دلیل فقدان سیاست گذاری های اصولی در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما است! البته شاید بتوان اذعان کرد که شرایط اجتماعی و اقتصادی سبب سوق سینماگران ما را به این سمت و سو شده و البته از تحسین‌ های جشنواره‌ های خارجی برای تصویری از «ایران» بی هویت و بی‌فرهنگ و به دور از احترام هم نباید غافل شد!

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: سینما در کشور ما بدل به یک آشفته بازار شده که ارزش ها در آن جایگاهی ندارند گواه این اتفاق آنکه هالیوود با آثارش در پی تحکیم بنیان خانواده است اما فیلم های ما برخلاف شعار مسئولان تصویری آشفته و دهشتناک از خانواده ها نشان می دهد و این مسأله ای بسیار دردناک است! ما در سینمای اغلب کشورهای جهان از سینمای شرق گرفته تا سینمای هالیوود و حتی بالیوود توجه ویژه به رکن مهم خانواده را شاهد هستیم. فیلم های سینمایی در این کشورها توجه به نهاد خانواده و پیوستگی اعضای خانواده را تقویت می کنند اما ما برعکس عمل می کنیم. بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که در تولیدات فرهنگی به تقویت و بقای خانواده کمک کنیم. نقش و جایگاه مهم «پدر» به عنوان ستون اصلی خانواده باید به درستی نمایش داده شود. ما باید ارزش های اخلاقی و اعتقادی و ملی و خانوادگی و دینی را در آثار سینمایی مان تقویت کنیم نه اینکه درصدد ارزش زدایی برآییم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.