چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

ترویج سینمای مأیوس، ناامید و ضدمردمی در جشنواره فجر/۸

دیندار: مدیران سازمان سینمایی باید پاسخ دهند که برخی فیلم های جشنواره چرا و چگونه پروانه ساخت و نمایش دریافت کردند؟/ سینمای ایران نباید جولانگاه فیلم های سیاه و تلخ باشد!

محمد دیندار

سینماپرس: محمد دیندار فیلمساز و منتقد سینما پس از اتمام نمایش فیلم های حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که به تعبیر بسیاری از کارشناسان اغلب آن ها مروج یأس و ناامیدی بودند اظهار داشت: مدیران سازمان سینمایی باید پاسخ دهند که برخی فیلم های حاضر در جشنواره چرا و چگونه توانستند پروانه ساخت و نمایش دریافت کنند؟ چرا در جشنواره فجر انقلاب باید شاهد حضور فیلم هایی باشیم که با نگاهی سیاه و تلخ تولید شده اند و به جای خدمت به سینما و جامعه باعث گریزان شدن بیشتر مردم از سینما می شوند؟

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید فیلم های چرک، سیاه و تلخ و ضد مردمی مسبوق به سابقه است چرا که در سینمای کشور ما در خصوص توجه به تنوع مضامین و به خصوص توجه به ارزش ها و آرمانی های ملی و دینی و اعتقادی مهندسی فرهنگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این وظیفه سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان مانند بنیاد سینمایی فارابی، شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است که توجه ویژه به مضامین فیلم ها داشته باشند و اجازه ندهند هر اثری با هر رویکردی تولید شود.

دیندار با بیان اینکه ارزش های ملی، دینی و انقلابی همواره در سینمای ایران نادیده گرفته می شوند و هیچ سخنی از دستاوردهای مهم نظامی، علمی و... کشور در فیلم ها نمی شود اظهار داشت: چرا ما دستاوردهای مان را نادیده می گیریم؟ چرا مدیران سینمایی یک هدف و استراتژی روشن را برای توجه به سینمای ملی تبیین نمی کنند؟  

این منتقد سینما با تأکید بر اینکه سینمای ایران نباید جولانگاه فیلم های سیاه و تلخ و شبه روشنفکری باشد متذکر شد: بی شک حضور مدیران منفعل که هیچ نگاه درستی به عرصه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما ندارند باعث شده تا سینمای ایران تنها شاهد تولید فیلم های سیاه و چرک و تلخ و ضدمردمی و شبه روشنفکری باشد. این همه فیلم ضعیف و بی خاصیت چه دردی از سینمای ما درمان می کند؟ چرا مدیران سینمایی ما همواره تنها به فکر پست و میزهای شان هستند و به اعتلای فرهنگ و هنر هیچ توجهی ندارند و عرصه فرهنگی کشور را در راستای منافع بیگانگان هدایت می کنند؟

وی در پایان این گفتگو افزود: آنچه در اغلب فیلم های حاضر در جشنواره فجر امسال شاهد بودیم هیچ نشانی از قدرت و جایگاه مهم و ارزشمند ایران اسلامی در سراسر جهان نداشت. فیلمسازان با عینکی تیره و تار به همه چیز نگاه می کردند و تصویری به شدت زننده از ایرانیان نشان می دادند که این تصویر به هیچ عنوان در شأن و منزلت مردم این کشور نیست!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.