سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸

اعتراف معاون امور هنری وزیر ارشاد:

در این سال‌ها دو شیب متفاوت داشته است/منابع انسانی در هنر خیلی رشد کرده و منابع مالی کم شده است

سیدمجتبی حسینی در مراسم اختتامیه نخستین جایزه بزرگ «سرو»

سینماپرس: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، این جشنواره را فرصتی دانست تا تصویر واقعی از هنر ارائه شود.

به گزارش سینماپرس، روز دوشنبه ۶ بهمن سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با حضور در دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حسین مسافر آستانه دبیر این دوره از جشنواره و جمعی از مدیران این رویداد هنرهای نمایشی دیدار و گفت‌وگو کردند.

حسین مسافر آستانه در ابتدای این جلسه درباره‌ی برگزاری جشنواره در شرایط ویژه‌ی امسال گفت: خوشخبتانه تاکنون با هیچ مساله‌ای در روند برگزاری مواجه نشدیم و هر مورد احتمالی هم که پیش آمده باشد، با تعامل و گفتگو برطرف شده است.  

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره تئاتر فجر شور و نشاطی در میان هنرمندان ایجاد کرده است. در مجموعه‌ی ستاد برگزاری و اجرایی جشنواره هم هر نفر ما به ازای چند نفر تلاش می‌کند و اعضا فراتر از عنوان خود، فعال و همراه هستند. این حس همدلی و همراهی با انگیزه‌های بالا کیفیت کار را ارتقا می‌دهد و واقعا جای تقدیر دارد. با سعه‌ صدری که مدیرکل هنرهای نمایشی داشته و اختیاراتی را که با اعتماد به من داده است، حس می‌کنم بار عظیمی از این پروژه را خود به دوش کشیده است.

دبیر سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: ما چون پیوند بین هنر و دیگر علوم را شاهد نیستیم، از این امر گاهی آسیب می‌بینیم. متاسفانه ارتباط با جامعه‌شناسان، فیلسوفان و روانشناسان اجتماعی و حتی اقتصاددانان در فضای هنر قطع است. هنرمند هم به این فکر نیست که این تعامل و تبادل نظر چقدر لازم است که در جامعه تفهیم بشود و اساسا چرا باید تفهیم شود؟ عامل اتصال فرهنگ و هنر با جامعه را باید کسانی رقم بزنند که خود متولیان امر هستند.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با اشاره به همدلی هنرمندان برای حضور و همراهی با جشنواره در شرایط کرونا بیان کرد: سکون یک ساله‌ای در تئاتر که کرونا باعث آن شد، با برگزاری جشنواره تئاتر فجر تا حد زیادی از بین می‌رود. گاهی خود هنرمندان داوطلبانه اعلام آمادگی با این جریان و جشنواره می‌کنند. زیرا  اساسا جشنواره فرصتی است برای دیده شدن و حضور و این رکود یک ساله و ایجاد خستگی باعث شده نیاز به حرکت و جنبش را دوباره حس کنیم. تصمیم برای برگزاری جشنواره تصمیم صحیحی بود.

وی افزود: با زرد شدن وضعیت تهران که امیدواریم شرایط بهبود بیشتری هم پیدا کند و با تدبیر دوستان و استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها و شهرستان‌ها انشالله جشنواره خوبی را سپری خواهیم کرد. خوشبختانه جمع این دوره جمع خوبی است و مطمئن هستم که اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری نیز با تشکر از حسین مسافر آستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: فرد باتجربه‌ای که هنرمند است و تجربه اجرایی دارد، در مدیریت جشنواره قرار گرفته و در شرایط فعلی علیرغم تمام مشکلاتی که در حوزه‌ نظر آشکار بود در حوزه‌ عمل امور جشنواره را به خوبی مدیریت کرده و پیش برده است.

حسینی با تاکید بر ارائه تصویر واقعی هنر گفت: در شرایطی قرار گرفتیم که تصویری اضلاع مختلف از هنر گاهی تصویرس ناقص است و چندان واقعی نیست؛ در حالی که هنر یک فرصت برای کشور است و ضرورت دارد که این نکته برای بخش های مختلف جامعه تبیین شود که هنر از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... دستاوردهای ارزشمندی برای کشور دارد. اگر بپذیریم که تعداد افرادی که در طول سال در زمینه هنر کار می‌کنند و یا تعداد فارغ‌التحصیلان تئاتر که گروه بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهند و سرمایه انسانی هنر را در نظر بگیریم، با امکان مغتنمی رو به رو هستیم.  

حسینی عنوان کرد: رسانه ها، هنرمندان و فعالان هنر بهترین گروه‌هایی هستند  که می‌توانند در این زمینه موثر باشند و تصویر واقعی هنر را به عنوان یک فرصت برای کشور بیان کنند. در واقع ضرورت ها و مشکلات هنر به شکل دقیق و جامع بیان شود و در کنار آن این موضوع هم تبیین شود که هنر فرصت است و ضرورت دارد که متناسب با ظرفیت‌ها به آن توجه شود.

وی افزود: در این سال‌ها سرعت افزایش منابع مالی‌ هنر با سرعت افزایش منابع انسانی دو شیب متفاوت داشته است. منابع انسانی در هنر خیلی رشد کرده و منابع مالی کم شده است. جشنواره تئاتر فجر هم می‌تواند بستری باشد که فرصت بودن هنر در شرایط دشوار امروز بیان شود. ایران پایدار خواهد ماند، نسل‌های بعد خواهند آمد و هنر یک ثروت است برای ایران. یک دارایی جدی مهم و قابل توجه که باید با آن درست برخورد کرد و به آن توجه کرد.

سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره جشنواره:www.fitf.ir است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.