سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷

دبیر سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر:

برای اینکه کارها آنلاین پخش شود نیاز به این است که اجرای زنده با کیفیت خوب داشته باشیم

حسین مسافر آستانه

سینماپرس: دبیر جشنواره تئاتر فجر نسبت به همزمانی این فستیوال با جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، حسین مسافر آستانه، دبیر سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره حضور مردم و اصحاب رسانه در این رویداد هنری گفت: حضور مردم در جشنواره تئاتر فجر بستگی به ظرفیت سالن اجرای نمایش دارد. مثلا سالن سایه تئاتر شهر امکان پذیرش مخاطب عام را ندارد؛ زیرا با پذیرش ۵۰ درصدی ظرفیت این سالن می‌تواند میزبان چهل نفر باشد؛ به این ترتیب با وجود حضور اصحاب رسانه و هیئت داوران، امور فیلم برداری و ... دیگر جایی برای حضور تماشاگر باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: در سالن‌های اصلی مانند مجموعه ایرانشهر به دلیل وسعت مکان می‌توان تعدادی تماشاگر را در نظر گرفت. البته برای انجام هر کاری باید ظرفیت سنجی شود که چه تعداد تماشاگر به عنوان مهمان از سوی وزارتخانه‌ها، اعضای ستادی جشنواره، اصحاب رسانه و رادیو و تلویزیون در این رویداد حضور دارند. در ابتدا باید ظرفیت این مهمان‌ها را بسنجیم و در ادامه اگر جایگاهی برای تماشاگر عموم باقی ماند به آن اختصاص داده شود. البته تعدادی مهمان از هنرمندان در صورت داوطلب بودن خودشان خواهیم داشت. امسال خودمان هنرمندان را به دلیل شیوع کرونا دعوت مستقیم نمی‌کنیم و از آنان خواستیم که در صورت تمایل در سالن‌ها حضور پیدا کنند.

واکنش دبیر جشنواره تئاتر فجر از همزمانی این رویداد هنری با جشنواره فیلم

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره مقایسه آمار نمایش‌های امسال با سال گذشته در شرایط کرونا، بیان کرد: تعداد شرکت کنندگان ما تفاوت چندانی ندارد، اما تعداد پذیرفته شدگان ما به دلیل اینکه در نه روز جشنواره را برگزار می‌کنیم، محدودتر شده است. امسال همچنین نمایش خیابانی با موضوع کرونا داریم. وی ادامه داد: امسال تعداد زیادی آثار با موضوع دفاع مقدس داریم. در بخش تئاتر خیابانی بخش جداگانه‌ای به نام «سرباز انقلاب» داریم که موضوعات دوازده اثر منتخب، مربوط به سردار سلیمانی است. هفت اثر دفاع مقدس در بخش مسابقه تئاتر خیابانی دفاع مقدسی پذیرفته شده بود. دو اثر کرونایی با موضوع مدافعان سلامت و دو اثر شهدای هسته‌ای داریم. دو اثر نیز درباره زندانیان داریم که یکی از آن‌ها با عنوان «ترور در اوین» و اثر دیگر نمایش «گراز گریزان» درباره سردار سلیمانی است.

دبیر جشنواره تئاتر درباره هیات داوری جشنواره تئاتر فجر و نحوه برگزاری این رویداد هنری، اظهار کرد: هیئت انتخاب کار خود را تمام کرده و نامزدهای شرکت در جشنواره را انتخاب کرده است. برنامه ریزی ما این است که تا قبل از ساعت ۹، اجراها به پایان برسد.

مسافر آستانه درباره شیوه اجرای نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر گفت: همه بخش‌های جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در کنار پخش آنلاین، تعدادی از آثار را به صورت زنده هم اجرا خواهیم کرد. برای اینکه کارها آنلاین پخش شود نیاز به این است که اجرای زنده با کیفیت خوب داشته باشیم و امکان فیلم برداری و پخش از فضای مجازی را داشته باشیم.

واکنش دبیر جشنواره تئاتر فجر از همزمانی این رویداد هنری با جشنواره فیلم

وی درباره حق کپی رایت آثار نمایشی افزود: در روزهای جشنواره، زیر مجموعه جشنواره فجر اجرا می‌شود و مازاد بر جشنواره هر کدام از پلت فرم‌ها بخواهند آثار را پخش کنند حقوق مربوط به صاحب اثر را باید رعایت کنند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره هم زمانی اجرای جشنواره تئاتر فجر با فیلم فجر اظهار کرد: قبلا هم این تجربه را داشتیم. آن زمان هم که جشنواره فیلم فجر به صورت حضوری برگزار شده بود مشکلی برای تئاتر فجر ایجاد نشد و جشنواره پرشور برگزار می‌شد. امسال نیز به دلیل شیوع کرونا و پخش در فضای مجازی تقابلی با فیلم فجر ندارد. مخاطبان آزاد هستند که هم تئاتر و هم آثار سینمایی را مشاهده کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.