شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

قرار بر این بود که تله تئاترهای کوتاهی بین ۷ تا ۱۰ دقیقه با محوریت زندگی و فعالیت‌های سردار سلیمانی تولید کنیم !

کوروش زارعی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

سینماپرس:مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از تولید پروژه‌ای با عنوان «قهرمان ملت» خبر داد که در آن ۷ تله تئاتر به شیوه‌ای جدید به معرفی ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با مهر درباره تولید تله تئاترهایی با مضمون زندگی و فعالیت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: طرح تولید پروژه‌ای با عنوان «قهرمان ملت» را حدود یک ماه قبل به ستاد بزرگداشت سالگرد حاج قاسم سلیمانی که در حوزه هنری تشکیل شده است، ارائه دادیم که مورد تأیید قرار گرفت. در این پروژه قرار بر این بود که تله تئاترهای کوتاهی بین ۷ تا ۱۰ دقیقه با محوریت زندگی و فعالیت‌های سردار سلیمانی تولید کنیم که از شبکه‌های مختلف سیما و همچنین فضای مجازی پخش شود.
وی ادامه داد: نوع ایده پردازی ما در تولید این آثار متفاوت از شیوه معمولی است که سایر تله تئاترها ضبط می‌شود. در این پروژه دست به ایده پردازی تازه‌ای زده‌ایم و با آزمون و خطا در حال تجربه تازه‌ای هستیم که تا اینجای کار رضایت بخش بوده است. به این ترتیب که این آثار با استفاده از پرده کروماکی ضبط شده‌اند و ترجیح دادیم از دکور استفاده نکنیم چون هزینه بر بود و اگر هم به جای دکور از المان و آکسسوار بهره می‌گرفتیم مخاطبان با کار ارتباط برقرار نمی‌کردند به همین دلیل برای اینکه بتوانیم به مردم نزدیک تر شویم تصمیم گرفتیم فضایی واقع‌گرایانه برای مخاطبان ایجاد کنیم. این روزها در فضای تلویزیون و حتی فضای مجازی با مخاطب عام تلویزیون سر و کار داریم پس باید بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کرده و رویشان تأثیر بگذاریم.

زارعی یادآور شد: این تله تئاترها در استودیویی با پرده کروماکی ضبط شده و بعداً با استفاده از سی جی و جلوه‌های ویژه موقعیت‌های مختلفی که در هر تله تئاتر مورد نیاز بود ساخته شد به شکلی که برای مردم قابل باور باشد و آن را بپذیرند. همچنین این تله تئاترها کاملاً به شیوه سینمایی و دکوپاژ شده و با یک یا در صورت نیاز ۲ دوربین تصویربرداری شده‌اند نه به شیوه معمول که کارها همزمان با چند دوربین ضبط می‌شود.

این کارگردان تئاتر درباره آماده سازی این آثار توضیح داد: تولید این مجموعه که با عنوان کلی «قهرمان ملت» تولید شده است در ۷ قسمت انجام شده که تا امروز ۵ قسمت آن با پایان مراحل فنی تحویل سازمان صدا و سیما شده است و دستور پخش آن از شبکه‌های مختلف نیز توسط آقای شاه آبادی معاون سیما داده شده است. مراحل فنی ۲ قسمت دیگر نیز در حال انجام است که به زودی به پایان خواهد رسید. این آثار قرار است توسط مرکز رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری در فضای مجازی نیز در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره مضمون این آثار بیان کرد: از میان این ۷ تله تئاتر، ۵ اثر براساس خاطرات واقعی و اتفاقات مستند زندگی حاج قاسم سلیمانی نوشته شده و ۲ قسمت دیگر زاییده ذهن نویسنده است و مستند نیستند. این پروژه تجربه جدیدی است که تاکنون کمتر کار شده و ما نیز با آزمون و خطا پیش رفتیم و امیدوارم با کسب تجربیاتی که به دست آوردیم در آینده با رفع نواقص بتوانیم موفق تر عمل کنیم. ۵ تله تئاتر از این مجموعه توسط مرتضی شاه کرم نوشته شده و ۲ اثر دیگر را میثم حبیبی و محمدامین مینویی به نگارش درآورده‌اند. کارگردان هنری آن ۵ قسمت مرتضی شاه کرم و ۲ قسمت دیگر میثم حبیبی بوده‌اند. تهیه کنندگی و کارگردانی تلویزیونی این ۷ قسمت نیز بر عهده بنده بوده است.

تله تئاتر «مرد میدان مقاومت»

زارعی متذکر شد: تلاش ما این بوده در تولید این آثار فضای متفاوتی را تجربه کنیم و با استفاده از قاب‌بندی‌های تلویزیونی و سینمایی بتوانیم مخاطبان را با این آثار همراه کنیم. عملکرد و خاطرات این شهید بزرگوار آنقدر جذاب و دیدنی است که به تصویر کشیدنشان در این آثار برای مخاطبان بسیار دیدنی و لذت بخش خواهد بود. ابعاد شخصیتی، اخلاقی و نظامی سردار سلیمانی به اندازه‌ای گسترده است که هرچه درباره ایشان کار کنیم باز هم کم است.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: پرداختن به حاج قاسم سلیمانی نباید تنها مربوط به سالگرد شهادت ایشان باشد چون سردار سلیمانی اسوه‌ای است که کارهای بزرگی را رقم زده و مانند قهرمانان اساطیری ما که در طول قرن‌ها درباره شأن داستان‌ها و اشعار مختلف سروده شده قابلیت پرداختن به رشادت‌هایش وجود دارد با این تفاوت که آنها افسانه و اسطوره بوده‌اند اما حاج قاسم اسوه دوران است و ما از نزدیک شاهد فعالیت‌های وی بوده‌ایم. از این رو باید در طول سال برای این مرد بزرگ در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری تولید اثر کنیم تا شاید بتوانیم ابعاد شخصیتی این بزرگوار را به مردم منتقل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.