چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

سیروس کهوری‌نژاد:

پرداختن به شخصیت‌هایی چون شهید سلیمانی می‌تواند به عنوان اسوه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد پژوهش قرار گیرد

سیروس کهوری‌نژاد

سینماپرس: سیروس کهوری‌نژاد معتقد است پرداختن به جنبه‌های انسانی و نقاط ضعف و قوت مفاخر ملی می‌تواند در شناخت بیشتر مردم از این اسوه‌ها موثر باشد.

به گزارش سینماپرس، سیروس کهوری‌نژاد بازیگر و کارگردان تئاتر همزمان با ایام نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی درباره جای خالی مفاخر و قهرمانان ملی در عرصه هنرهای نمایشی و چالش‌های پرداختن به چنین مضامینی به مهر گفت: پرداختن به زندگی مفاخری مانند سردار سلیمانی مانند آثاری است که درباره دفاع مقدس شاهد بودیم به این ترتیب که در اوایل این اتفاق شاهد تولید آثاری اغراق‌آمیز بودیم که در برخی مواقع غیرقابل باور بودند اما در هرچه زمان گذشت با آثاری واقع‌بینانه و انسانی‌تر روبرو شدیم که مخاطبان ارتباط بیشتری با آنها برقرار می‌کردند.

وی ادامه داد: پرداختن به شخصیت‌هایی چون شهید سلیمانی می‌تواند به عنوان اسوه‌های فرهنگی و اجتماعی جدا از مسایل سیاسی که در صدر اخبار وجود دارند، مورد پژوهش قرار گیرد. از طرف دیگر می‌دانیم که هر انسانی نیازمند است به همنوع خودش کمک کند و در این راه مجبور است تاوان هم پس دهد اما بر اساس این ویژگی برخی از آدم‌ها برای رسیدن به اهداف خود و در برابر خدمتی که به دیگر همنوعانشان می‌کنند تاوان سنگینی پس می‌دهند در نتیجه این افراد لحظه به لحظه امتحان‌های سنگینی از سر می‌گذرانند و در این راه به فولادهای آب‌دیده تبدیل می‌شوند و حالا وظیفه هنرمند است که به معرفی فعالیت‌ها و شیوه زندگی آنها بپردازد تا الگوی قهرمانی و اسوه بودن را به مخاطبان بشناسانند.

کهوری نژاد یادآور شد: اما درست پرداختن به این افراد و توجه به جوانب مختلف یک شخصیت اهمیت به‌سزایی دارد به این مفهوم که اگر تنها بخواهیم به جنبه‌های مثبت یک شخصیت توجه کنیم، او برای مخاطبان قابل باور نخواهد بود چون هر انسانی دارای ضعف است و از بدو بشریت تا الان هیچ انسانی به تکامل مطلق نرسیده است و تنها خداوند کامل مطلق است. این مفاخر در راه به تکامل رسیدن انسان کارهای مفیدی انجام داده‌اند اما اگر تنها به یک جنبه از شخصیتشان بپردازیم راه را اشتباه رفته‌ایم. وقتی قهرمان ما دچار نقطه ضعفی است و تلاش می‌کند این خصوصیت را برطرف کند، آن وقت است که تبدیل می‌شود به یک شخصیت انسانی و جذاب و اینجا است که مخاطب با او هم‌ذات‌پنداری کرده و باورش می‌کند.

این بازیگر در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: یکی دیگر از نکاتی که در زمینه پرداختن به مفاخر ملی باید مورد توجه قرار داد این است که هنرمندان مناسب این کار برای خلق آثار هنری پیش قدم شوند و ما فرد مناسب این کار هم کم نداریم. هنرمندانی که جرات کنند و بخواهند در این زمینه دست به تولید بزنند، اگر دلایل کافی برای پرداختن به این مضامین داشته باشند اجازه کار هم پیدا می‌کنند. در نهایت امیدوارم به سردار سلیمانی و کارهای که ایشان کردند در این مدار تبلیغاتی و خبری ظلم نشود و مورد استفاده ابزاری قرار نگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.