سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

دبیر یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار:

«حاج قاسم سلیمانی» یک لشکر بین‌المللی ایجاد کرده بود

نادر طالب زاده

سینماپرس: دبیر یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در آیین تقدیر از برگزیدگان بخش مسابقه مستند «نهضت جهانی مستضعفین» گفت: علت اصلی توجه به شهید حاج قاسم سلیمانی در این است که او یک لشکر بین‌المللی ایجاد کرده و دارای ایدئولوژی است.

به گزارش سینماپرس، پنجمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته به معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش مسابقه مستند «نهضت جهانی مستضعفین» از شبکه افق روی آنتن رفت.

در ابتدای این ویژه برنامه بعد از پخش کلیپ قرائت قرآن توسط شهید ابومهدی المهندس از شبکه افق و همچنین کلیپی از بازدید جمعی از فعالان فرهنگی و فیلمسازان جشنواره عمار از نمایشگاه دستاوردها و پیشرفت‌های نیروی هواوفضای سپاه، نادر طالب زاده، دبیر جشنواره و محسن اردستانی رستمی، کارگردان مستند «هم‌وتن» در میز نقد برنامه حاضر شدند.

نادر طالب زاده در ابتدای این برنامه در سخنانی خطاب به اردستانی گفت: کار شما بسیار زیبا بود و سوژه خوبی را برای فیلم خود پیدا کردید. مستند «هم وتن» باید و جا دارد که به زبان‌های انگلیسی و عربی ترجمه شوند زیرا این اثر کاری بین‌المللی است. این فرد نقاش که سوژه مستند است نشان می‌دهید کارش عالی است. او واقعا هنرمند است.

طالب زاده ادامه داد: ما در مستند «هم وتن» با چند هنرمند خوب روبرو می‌شویم که یکی نقاش و دیگری در کار موسیقی است. به نظر من اکران‌های مردمی این کار، می‌تواند بسیار خوب و آموزنده باشد زیرا پشت این آثار یک فیلمساز عادی نیست و یک تفکر در پس آن قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این هنرمند نقاشی که در مستند به تصویر کشیدید آنقدر کارش عالی است که آثار را می توان در گالری های بزرگ شهر نیویورک در معرض نمایش گذاشت.

طالب زاده با اشاره به تولیدات اردستانی در مورد تیپ فاطمیون زینبیون تصریح کرد: علت اصلی توجه به شهید حاج قاسم سلیمانی در این کارها این است که او یک لشکر بین‌المللی ایجاد کرده بود. لشکری که یک ایدئولوژی داشت و محور آنها مبارزه در برابر تروریست‌ها بود.

طالب زاده در پایان سخنانش با طرح این سوال که چه کسی باید این جوانان فیلمساز را به دیگران و مردم نشان داده و معرفی کند، گفت: ابن برنامه‌ها باید بیشتر در تلویزیون نشان داده شود و این مستندها را پخش کنند و کارگردان‌های انها هم دعوت شوند و در مورد آثار خود بحث و صحبت کنند.

محسن اردستانی هم در سخنانی گفت: من از سال ۱۳۹۲ وارد عرصه فیلمسازی در عرصه و حوزه مقاومت شدم و کارهایی را درمورد فاطمیون و زینبیون ساخته‌ام. اعتقاد دارم که پرداختن به سوژه‌های اجتماعی می‌تواند کارکرد خوبی در رسانه‌ها داشته باشد.

وی افزود: نفر بعدی که در این مستند به آن پرداختم یک فرد نویسنده است. آنها آرمانی دارند که می‌خواهند به این آرمان خود برسند. ما معمولا در مباحث مربوط به جبهه مقاومت منفعل هستیم و منتظریم که به ما حمله کنند و سپس در مقام دفاع برمی‌آییم.

اردستانی ادامه داد: خیلی دوست داشتم که کارهایی را برای جبهه مقاومت و فلسطین تولید کنم. برای هم برای ساخت این مستند به سراغ هنرمندان رفتم. اینگونه شد که به سراغ نقاشی رفتم که در سوریه در حبس بود. به نظرم همین یک فرد هم قابلیت سوژه شدن را داشت. همچنین آن هنرمندی هم که ساز عود هم می‌زند مهم است.

وی خاطرنشان کرد: این مستندها را در سال‌های اخیر با پول شخصی تولید کردم. تهیه کننده این کار که آقای حسین نوری هستند که هم‌اکنون در کشور سوریه حضور دارند. البته ستاد فرهنگی سوریه هم از ما حمایت کرد. در واقع ابتدا با کارهای خود اعتماد دوستان را جلب می‌کنیم و سپس آنها هم از ما حمایت می‌کنند.

طالب‌زاده نیز در سخنانی گفت: ما از امکاناتی که داریم خوب استفاده می‌کنیم و الان همین جشنواره مردمی فیلم عمار که سالانه برگزار می‌شود یکی از همین ظرفیت‌ها است. من در این بخش، به قدری کارهای خوب دیدم که به جای یک فانوس می‌توان چند اثر برگزیده و فانوس جشنواره به فیلمسازان داد.

در بخش بعدی میز نقد ویژه برنامه یازدهمین جشنواره عمار، حجت عدالت‌پناه، کارگردان مستند «تولد یک تؤاژدی» در استودیوی برنامه حاضر شد.

عدالت‌پناه درباره اثر خود گفت: «تولد یک تراژدی» درباره بحران کشمیر و مائل مسلمانان این منطقه است که بین کشور پاکستان و هند بر سر آن، نزاع و اختلاف است. جرقه‌های ساخت این مستند،. بعد از سفری به این منطقه داشتیم، زده شد وقتی وضعیت آنجا را دیدیم، خواستیم مسئله بحران کشمیر را به صورت تاریخی بررسی کنیم که چگونه به این وضعیت فعلی رسیده است. اهالی این منطقه، سرزمین خودشان را ایران صغیر می‌دانند و این به خاطر وابستگی و علاقه‌ای است که نسبت به ایران دارند. بخشی از تصاویر این مستند، مربوط به سفر خودم به این منطقه است و بخش‌های دیگر تصاویر آرشیوی است.

طالب زاده با اشاره به قوت آرشیو و تصاویر نفس‌گیر این مستند گفت: من امسال پنج اثر قوی در جشنواره دیدم. یک جاهایی را باید به رخ کشید و به مردم نشان داد، شما به هر جای هند بروید، آثار هنرمندان کشمیر را می‌بینید، زیبایی‌شناسی هند و . هنرهای دستی این کشور، دست کشمیری‌هاست.

وی ادامه داد: این مستند، یک کار آموزنده است، هر کسی که می‌خواهد تاریخ امروز هند و کمشیر را مرور کند، باید این کار را ببیند.

عدالت پناه نیز در بخش دیگری از سخنانش درباره سفرش به کشمیر توضیح داد: برای من خیلی وجدآفرین بود که در جای جای کشمیر، هر جا می‌رفتیم تصاویر امام و رهبری وجود داشت.

طالب‎‌زاده با اشاره به اثر قبلی حجت عدالت پناه، مستند «داد» اظهار داشت: ایشان یکی از بزرگ‌ترین کارها را کرده است، به واسطه مستند او ما توانستیم مسئله حق اعتراض را در صداوسیما مطرح کنیم.

عدالت‌پناه در بخش دیگری از سخنانش درباره نفش سرباز روح الله رضوی به عنوان یکی از فعالان کشمیری ساکن ایران درباره ساخت مستند اظهار داشت: آقای رضوی، مشاور فیلمنامه بودند و در سفر هم همراه ما بودند، البته ما برای ساخت مستند دیگری رفته بودیم ولی با توجه به حاد بودن وضعیت کشمیر، تصمیم گرفتیم بحران این منطقه را به صورت تاریخی بررسی کنیم.

وی توضیح داد: خیلی‌ها به ما می‌گفتند که ما خوددمان در داخل، مشکلات داریم، ولی طبق گفتمان امام و رهبری در توجه به محرومان و مستضعفان جهان، این کار را ساختیم، البته قبلا مستند داد و ترال را درباره مشکلات داخل کشور ساخته‌ام.

بنابر این گزارش، در ادامه این ویژه برنامه پس از اجرای سرود «راه فردا» توسط گروه سرود «رایه الزهرا» و پخش تیزر آثار حاضر در بخش مسابقه مستند «نهضت جهانی مستضعفین» برگزیدگان این بخش معرفی و تقدیر شدند.

سلیم غفوری به نمایندگی از هیئت داوران بخش نهضت جهانی مستضعفین در سخنانی درباره آثار این بخش گفت: حدود ۱۸فیلم در بخش مسابقه این قسمت بودند که از بین این آثار، ۵ اثر، به عنوان برگزیده معرفی شدند.

داوران بخش «مستند نهضت جهانی مستضعفین» متشکل از سلیم غفوری، زهره یزدان پناه، محمدرضا ماندگاران و سهیل اسعد ضمن تقدیر از اثر «داغ قره باغ» به کارگردانی «سینا حسین پور اصل» لوح افتخار این بخش را به دلیل «پژوهش کامل و واکاوی دقیق بحران در سوریه» به اثر «سوریه‌؛ پرونده یک بحران بزرگ» به کارگردانی «سیاوش سرمدی» و لوح افتخار دستاورد فنی و هنری به تصویر بردار اثر «سایه های روشن» را به کارگردانی «ضیاء حاتمی» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «هم وتن» به کارگردانی «محسن اردستانی رستمی و حسین نوری» به دلیل «پرداخت به موضوع فلسطین و هنر مقاومت» اهدا شد.

سیاووش سرمدی بعد از دریافت جایزه خود گفت: امسال آثار جشنواره در حوزه بین الملل، بیشتر در فضای جنگ بود، امیدواریم که کارهای بین‌المللی به سمت کارهای فرهنگی بین‌الملل برود و دیگر شاهد جنگ نباشیم.

جوایز این بخش توسط پدر شهید مصطفی احمدی روشن، امضا شده بود. امسال بدلیل بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، امسال، خانواده شهدا در جشنواره حضور ندارند.

گفتنی است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، از ۱۱ تا ۱۹ دی‌ماه، آثار منتخب جشنواره در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت ۲۴ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

ویژه برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره عمار نیز در ایام برگزاری آن، هر شب ساعت ۲۱ از شبکه افق به روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.