دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

یازدهمین جشنواره فیلم عمار؛

برگزیدگان بخش «جنگ اقتصادی» معرفی شدند

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: برگزیدگان جشنواره فیلم عمار در بخش جنگ اقتصادی معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، به دلیل شیوع کرونا،  جشنواره فیلم عمار در قالب برنامه های تلویزیونی پخش می شود و برگزیدگانش را معرفی می کند، در همین رساتا چهارمین ویژه‌برنامه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، شب گذشته با قرائت قرآن توسط دختر شهید مدافع حرم دادالله امیری از شبکه افق به روی آنتن رفت.

بنابر این گزارش، در ابتدای این برنامه کلیپی از افتتاحیه اکران‌های مردمی یازدهمین جشنواره عمار در شهرستان نهاوند و کلیپی از قاسم حدادی، خواننده لبنانی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی پخش شد. در ادامه کلیپی از برنامه هایی که توسط نادر طالب زاده درست شده بود پخش شد.

در ادامه، علیرضا باغشنی، کارگردان مستند «مهندس ولی» و «کشور کوچک من» و ناد علیزاده، از روستای خرماکلای قائمشهر درباره آثارشان صحبت کردند.

نادعلیزاده، سوژه مستند «مهندس ولی» در سخنانی درباره فعالیت‌های خود عنوان کرد: در روستای ما (خرما کلا) کارهای بسیاری شده است، از جمله اینکه یک مجموعه فرهنگی به همت جوانان روستا ایجاد شده است و ذیل این مرکز فرهنگی، گلخانه هایی را برای جوانان روستا ایجاد کردیم و برای اولین بار در دنیا نوعی لیموترش را برای کاشت وارد کردیم. البته روند دادن مجوز و تاسیس آنها را تسهیل کردیم و جوانان را شاغل کردیم. خوبی این پروژه این است که در طول سال محصول می دهد.

وی ادامه داد: اینکه چرا ما سراغ این کارها رفتیم، می‌خواستیم مهاجرت معکوس ایجاد کنیم، هم ارزش افزوده زمین های کشاورزی را بالاتر ببریم. خوشبختانه در حال حاضر این محصولات را صادر می کنیم. این موضوع باعث شده که مهاجرت معکوس هم اتفاق بیافتد و جوانان وارد روستا شوند. در کل تا امروز ۱۵۰ واحد را در این روستا ایجاد کردیم.

باغشنی نیز درباره نحوه ارتباط با سوژه مستندش گفت: از طریق برنامه «بزرگراه همت» شبکه افق با این سوژه آشنا شدم زیرا ۲ قسمت از این برنامه را من تولید کردم. من کارهای زیادی در حوزه دفاع مقدس ساختم منتهی دغدغه ساخت مستند اقتصادی هم داشتم وقتی پیشنهاد شد قبول کردم دنبال این سوژه بروم. خوشبختانه دوستان و آقای نادعلیزاده با ما همکاری های خوبی را کردند و این مستند ساخته شد.

نادعلیزاده در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مجموعه فرهنگی روستای ما، فقط کارت شناسایی افراد را اسکن کرد و مجوزهایی که شش ماه، یک سال طول می کشید، چند روزه حل کردیم، آموزش اینها هم با خودمان هست، حتی از کشور ژاپن استاد آوردیم.

وی ادامه داد: بسیج یعنی اینکه دغدغه مردم را داشته باشید و برای مردم کار کنی، بسیج یک جایی، حاج قاسم است که در سوریه به جنگ داعش می رود، یک جایی هم جنگ اقتصادی است و بسیج باید ورود کند.

باغشنی نیز در سخنانی عنوان کرد: ۵۰ درصد کارهای آقای نادعلیزاده، اقتصادی است، ۵۰ درصد دیگر فرهنگی است، اینها به صورت مردمی در یک کوه، اردوگاهی هستند.

نادعلیزاده نیز در ادامه سخنانش توضیح داد: اهالی روستایی ما در ایام اربعین دو موکب اربعین دارند، با کمک مردم، بزرگترین کتابخانه روستایی کشور را دایر کردیم.

براساس این گزارش، در ادامه این ویژه برنامه، روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی در استودیوی برنامه حاضر شد.

ایزدخواه در سخنانی درباره سوژه مهندس نادعلیزاده اظهار داشت: کارهایی که جهاد سازندگی، به طور نهادی در دهه ۶۰ انجام می شد و بعدا منحل شد، الان دوباره در کشور، جوانانی در گوشه و کنار کشور راه افتادند و این کارها را پیگیری می کنند. البته چون دانش لازم را هم دارند، موفق‌تر عمل می کنند.

وی ادامه داد: ما به یک حلقه میانی نیاز داریم که بین مردم و مسئولان، ارتباط برقرار کنند. این جوانان، پیوند خوبی را ایجاد کردند، از طرفی مسئولان هم به دلیل کاربلدی این جوانان، به آنها اعتماد می کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما از نظر مجوز دادن رتبه ۱۷۰ را در میان کشورهای جهان داریم، سیستم بوروکراسی کشور ما بسیار فشل است، کسی که بخواهد و اراده کند قاچاق کند، آزاد است ولی کسی که بخواهد کارآفرینی کند، باید مجوزهای بسیاری بگیرد.

ایزدخواه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: من به روستاهایی در شمال، جنوب و همه جای کشور رفتم، هر روستایی که رفتم نگاه به این جوانان و مردم بوده که ببینم این سرمایه‌های انسانی چه کردند، جوانی را دیدم که دیپلم هم نداشت اما در زمینی دو هکتاری، یک سیستم مزرعه داری بسیار فنی ایجاد کرده بود که تمامی بخش های کشاورزی حتی پرورش ماهی را هم در خود جای داده بود. یا در روستایی گلخانه ای دیدم که مستقیم از کشور اسپانیا برای خرید از آن به این روستا می‌آمدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره توجه دادن سینماگران به سوژه های اقتصاد مقاومتی توضیح داد: یک پیشنهاد این است که فیلمسازان بروند شبکه این فعالان را پیدا کنند. ما در خراسان، مجموعه ای به نام باشگاه کشاورزان جوان داریم، از این مجموعه‌ها، زیاد داریم که می توانند گروه های جهادی را شناسایی و معرفی کنند. فیلمسازان باید بروند این ظرفیت‌های انسانی را کشف و پیدا کنند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: قصه تلخ تسلط دلالی و سوداگریر که به ویژه بعد از اصلاحات ارضی، کمر کشاورزی ما خرد شد، الان یک خرده مالکی به شدت شکننده در کشور حاکم شده است. از آن طرف، کشاورزی که ۹ ماه زحمت می کشد ام متاسفانه میبینیم که دلالها در یک مدت کوتاه، چند برابر آن کشاورز زحمتکش سود آنی می کند و جوابگوی هیچ چیزی هم نیست. البته گروه های جهادی قصد دارند با تلاش این مشکلات را رفع کنند. اینکه می گوییم جهاد کشاورزی، یعنی اینکه کشاورزی بدون مدیریت جهادی پیش نمی‌رود.

در ادامه این برنامه، بعد از پخش کلیپی درباره مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، موسس پژوهشگاه رویان و همچنین کلیپی از دکتر محمدصادق کوشکی، از داوران بخش حافظه ملی جشنواره عمار، گروه سرود نوجوان در استودیوی برنامه حاضر و سرودی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا کردند.

بنابر این گزارش، در ادامه این ویژه برنامه، با پخش کلیپی از پدر شهید محمدحسین حدادیان و با حضور عادل پیغامی، به نمایندگی از هیئت داوران بخش مسابقه «جنگ اقتصادی»، برندگان این بخش معرفی و تقدیر شدند.

داوران بخش «مستند جنگ اقتصادی و رویای ایرانی» متشکل از عادل پیغامی، علی خدابخشی، اصغر عیوضی و مسعود براتی ضمن تقدیر از اثر «مهندس ولی» به کارگردانی «علیرضا باغشنی» لوح افتخار این بخش را به علت «نشان دادن ظرفیت های غیر منتظره و نو در تعامل تجاری با بخش های بسیار مغفول در دنیا» به اثر «اوگاندا یاقوت سبز» به کارگردانی «محسن مقصودی» و «مهدی فریدی» و اثر «نقش زیگلر» به کارگردانی «محمد طالبی» به علت «به علت نشان دادن ابعاد منفی توسعه مبتنی عوامل برون زا و تخریب مولفه های درون زای بومی» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «کشور کوچک من» به کارگردانی «علیرضا باغشنی» به علت «خروج از نگاه تمرکز بر مرکز در توسعه و خروج از اقتصاد دولتی و تاکید بر اقتصاد مردمی» اهدا شد.

جوایز این بخش، توسط پدر شهید محمدحسین حدادیان امضا شده بود. به دلیل کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، امسال خانواده شهدا در جشنواره عمار حضور ندارند.

مهدی فریدی یکی از کارگردان های مستند «اوگاندا یاقوت سبز» هم بعد از دریافت جایزه خود در سخنان کوتاهی گفت: هر وقت به فروشگاه‌های اوگاندا می رفتم غصه می خوردم که چرا کالا از همه کشورها در این فروشگاه ها بود ولی از ایران نبود.

همچنین هیئت داوران در بخش مستند «رویای ایرانی» نیز ضمن تقدیر از اثر «در سنگر دانش» به کارگردانی «محسن مقصودی» و اثر «یک چیز بی خاصیت» به کارگردانی «امین یگانه» اثری را شایسته دریافت فانوس و لوح تقدیر ندانستند.

گفتنی است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، از ۱۱ تا ۱۹ دی‌ماه، آثار منتخب جشنواره در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir  به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت ۲۴ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.