یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

رئیس هیأت مدیره خانه سینما:

بخش «کار» ما هنرمندان با وزارت کار مربوط است و بخش «هنری» آن با وزارت فرهنگ و ارشاد!

محمد علی نجفی

سینماپرس: محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما از دیدار با وزیر کار خبر داد و گفت که آقای شریعتمداری نوید و قول‌هایی برای حل مشکلات هنرمندان داده است.

به گزارش سینماپرس، ویدئویی از دیدار برخی از اعضای خانه سینما با محمد شریعتمداری وزیر کار،  تعاون و رفاه اجتماعی منتشر شده است که در این دیدار چهره‌هایی مانند امین تارخ، آتیلا پسیانی، فاطمه معتمدآریا، منوچهر شاهسواری و محمدعلی نجفی حضور دارند.

در این دیدار ایشان به طرح بحث مشکلات مالی و معیشتی هنرمندان می‌پردازند و این طور که از این ویدئو برمی‌آید هنرمندان از این دیدار خوشحال و دست پر بیرون می‌آیند.

ما برای پیگیری آنچه که در این دیدار گذشته است با محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم تا ابعاد و مسائل مطرح شده در این دیدار بیان شود.

نجفی در این باره بیان کرد که در این دیدار همکاران ما خیلی خوب مشکلات و مسائل هنرمندان را مطرح کردند و البته وزیر هم با این مسائل تا حد لازم آشنا بود. در این دیدار همینطور آقای سیدزاده رئیس صندوق هنرمندان نیز حضور داشت و بحث‌هایی هم وی مطرح کرد. بیشتر این مباحث درباره گرفتاری بیمه هنرمندان خصوصاً بیمه بازنشستگی و به طور کلی مسائل مربوط به معیشت هنرمندان بود. وزیر نیز در این باره به ما گفت که روی این موضوع حتماً کارشناسی و بررسی‌های لازم را صورت می‌دهند و با همکاری معاونین مربوطه به این ماجرا و همکاری صندوق هنر إن شالله نویدهای خوبی را به ما خواهند داد.

نجفی در پاسخ به این سؤال که آیا سقف زمانی مشخصی در این باره از طرف وزارت کار مشخص شده است پاسخ داد که خیر اما ما گفتیم که باتوجه به اینکه سال رو به پایان است حداکثر تا اول اسفند کمک‌های لازم را صورت بدهند تا شب عید هنرمندان به صورت آبرومندانه و خوب برگزار شود.

وی همینطور در پاسخ به این سؤال که آیا مسأله خروج اصناف سینمایی از ذیل وزارت کار با شریعتمداری مطرح شده است یا خیر بیان کرد که دلیلی ندارد که این موضوع مطرح شود چراکه بخش کاری ما هنرمندان به طور طبیعی با وزارت کار مطرح است. به نظر من برخی از همکاران ما این موضوع را بیهوده بزرگ می‌کنند. مسأله کار با وزارت کار مربوط است و بخش هنری آن با وزارت فرهنگ و ارشاد. البته حساسیت داشتن هنرمندان روی این موضوع اهمیت دارد و حق دارند اما شاید توجه به این ندارند که کار هنرمندان به وزارت کار مربوط است و نباید این موضوع را انقدر برجسته کنند. اتفاقاٌ این تبعیت می‌تواند به اصناف و سندیکاها نیز کمک کند.

هنرمندان با آثارشان است که مطرح‌اند و آنان را با هنرشان می‌شناسند. مسأله وزارت کار جنبه شغلی ما است که باید این وزارت‌خانه به آن رسیدگی کند که در حال پیگیری از طرف ما و پیشروی است.

کارگردان سربداران در ادامه درباره مطلبی که دعوت به تجمع و اعتراض نسبت به گرفتاری‌های هنرمندان کرده است بیان کرد که این تجمع از طریق خانه سینما انجام نشده و با ما هماهنگی صورت نگرفته است اما آن را هم رد نمی‌کنیم. بیشتر این برنامه که من هم از طریق فضای مجازی از آن باخبر شدم، جنبه فردی دارد تا صنفی و خانه سینما در آن نقشی ندارد.

هنرمند حق دارد که عکس‌العمل نشان بدهد و نسبت به مشکلات خود اعتراض داشته باشد. اما اگر بخواهد که این اقدام جنبه صنفی داشته باشد باید از طریق مجمع عمومی و یا شورای مرکزی خانه سینما پیگیری شود که این اقدام انجام نشده است.

در خانه سینما می‌تواند نقطه نظرات مختلفی وجود داشته باشد که قابل احترام است. چیزی که خانه سینما را تشکیل می‌دهد و فلسفه آن است دفاع از حقوق مادی هنرمندان است که اگر این حرکت بخواهد حمایت خانه سینما را با خود داشته باشد باید در خانه سینما مطرح شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.