یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

عضو هیات انتخاب بخش ویژه «سرباز انقلاب» تئاتر فجر:

«جشنواره تئاتر فجر» برای ادامه حیات تئاتر باید به هر صورت و شکلی برگزار شود تا چراغ تئاتر روشن بماند

جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: عضو هیات انتخاب بخش ویژه «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر معتقد است حرکت‌های فرهنگی و هنری در از بین بردن ترس و ابهام مردم در دوران پسا کرونا نقش موثری خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، سعید خیرالله‌ی عضو هیات انتخاب بخش ویژه «سرباز انقلاب» (نمایش‌های خیابانی) سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به نقش تئاتر خیابانی در زنده نگه داشتن تئاتر کشور به مهر گفت: ما باید در این مقطع آرام‌آرام روی تئاتر خیابانی سرمایه‌گذاری کنیم زیرا در بحران پیش آمده سرمایه مهمی به نام امنیت را از دست داده‌ایم؛ کرونا علاوه بر اینکه عزیزان و دوستان بسیاری را از ما گرفت با ترسی هم ما را روبرو کرده است که نمی‌دانیم در دوران پساکرونا چه کار خواهیم کرد؟ هنوز این ترس و ابهام بین مردم وجود دارد و فکر می‌کنم یکی از راه کارهای پیش رو برای از بین بردن این ترس حرکت‌های فرهنگی و هنری در جامعه است که در حوزه تئاتر هم تئاتر خیابانی چنین رویکردی را می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: تئاتر خیابانی از نظر زبان و تمرین شرایط آسان‌تری دارد و می‌توان با سرمایه گذاری بر این حوزه، جشنواره تئاتر فجر را به رونق سال‌های پیش برگزار کرد.

خیرالله‌ی درباره کیفیت آثار ارسالی به بخش ویژه «سرباز انقلاب» توضیح داد: اولویت اول این بخش نگاه به سیرت شهدا و در راس آن سردار شهید قاسم سلیمانی است. در کل آثار قابل قبول بوده‌اند و بسیاری از هنرمندان با تمام سختی‌های موجود نمایش‌های را تولید کرده‌اند که نشان دهنده اهمیت داشتن این حوزه برایشان است.

این هنرمند درباره اینکه برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر فجر را تا چه اندازه در شرایط امروز موثر می‌داند؟ گفت: من چندان موافق برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر فجر نیستم چون تئاتر به معنای زنده بودن و ارتباط مستقیم با مخاطب است اما اعتقاد دارم وقتی با معضل بزرگی چون کرونا روبرو هستیم، چاره‌ای جز آنلاین برگزار کردن جشنواره نداریم. وضعیت به نحوی پیش رفته که دست‌مان بسته است. آنلاین بودن جشنواره باعث می‌شود تا بقای گروه‌ها و فعالان حوزه تئاتر تداوم پیدا کند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: شغل من تئاتر است و ۱۰ ماه می‌شود که بیکارم، حتی به حسی رسیده بودم که فکر می‌کردم آیا بار دیگر امکان فعالیت دوباره را پیدا خواهم کرد یا خیر. جشنواره تئاتر «مقاومت» هم تجربه خوبی بود و هرچند با سختی برگزار شد اما نور امیدی را در دل هنرمندان حوزه تئاتر روشن کرد. موافقم که جشنواره برای ادامه حیات تئاتر باید به هر صورت و شکلی برگزار شود تا چراغ تئاتر روشن بماند زیرا نمی‌دانیم تا چند ماه دیگر این شرایط ادامه خواهد داشت و نمی‌توان تئاتر را به حال خود رها کرد. برگزاری جشنواره تئاتر فجر با این روال نور امیدی به دل هنرمندان برای تشکیل گروه‌ها و اجرای دوباره تئاتر می‌بخشد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۱ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.