چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی؛

کلیات برنامه آموزشی دکتری رشته مطالعات سینمایی تصویب شد

شورای عالی انقلاب فرهنگی

سینماپرس: کلیات برنامه آموزشی رشته مطالعات سینمایی در مقطع دکتری در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به تصویب رسید.

به گزارش سینماپرس، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۸۹ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه حداد عادل طی سخنانی با بیان اینکه مسئله سینما یکی از مشکلات جامعه ما قبل از انقلاب بود، اظهار داشت: جامعه دینی ما با سینما مشکل داشت، سینمای ایران به غیر از تعداد بسیار معدودی فیلم، بقیه سینمای مبتذل بود که در واقع فساد اخلاقی و بی‌بند و باری غربی را در جامعه ما رواج می‌داد.

وی اضافه کرد: به طور کلی در کشورهای اسلامی بخش زیادی از سبک زندگی و فرهنگ غربی، از طریق سینما و با جاذبه‌های تصویری و موسیقی وارد شده است.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که به نوع دیگری از سینما اجازه ظهور و بروز داد، افزود: الان در کشور ما سینمای دفاع مقدس یک نمونه ممتازی از سینما است که شاید در هیچ کجای دنیا آثار سینمایی که با ارزش‌های معنوی صحنه‌های جنگ را به تصویر کشیده باشد تولید نشده است.

وی اضافه کرد: در این چهل سال انقلاب، نمونه‌هایی بسیار خوبی از سینمای معناگرا در کشور عرضه شده است و انواع و اقسام گونه‌های سینمایی جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز اگر ما درگیر تحریم و مشکلات اقتصادی نبودیم، سینمای ما در کشورهای اسلامی به خصوص و در خیلی از کشورهای جهان به خاطر جهت‌گیری خاصی که دارد و مبتنی بر جاذبه‌های جنسی نیست، قطعاً حرفی برای گفتن داشت.

حداد عادل خاطر نشان کرد: تصور بنده این است که این رشته خیلی ضرورت دارد، برای اینکه ما بدانیم این ابزار و امکان فنی را در چه مسیر و در چه جهتی سوق دهیم.

وی افزود: بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، ما به یک بلوغی رسیدیم که می‌توانیم راجع به ماهیت سینما، محتوا، جهت فیلم و تاثیری که می‌تواند بگذارد، تفکر مستقل داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یک عده به سینما صرفاً به چشم یک حرفه نگاه می‌کنند، این گروه ضرورتی ندارد که وارد دوره دکتری و مطالعات نظری شوند، و این افراد غالبا وارد بازار کار و تولید می‌شوند.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: بهترین فیلم‌های سینمایی فاخر جهان را کارگردان‌های ساختند که صاحبنظر در فلسفه و مسائل سیاسی، اجتماعی و تاریخ هستند، انسان‌های برجسته‌ای که متفکر هستند و به حوزه سینما وارد شده‌اند و در این حوزه مشغول کار هستند.

وی با اشاره به اینکه ما از هیچ دوره دکتری از روز اول انتظار کمال نداریم، گفت: باید سینما را مقداری به عالم نظر و مباحث نظری بکشانیم و از منظر ارزشی و اسلامی به آن نگاه کنیم.

حداد عادل پیشنهاد داد: با توجه به اینکه برنامه ارشد این رشته کارشناسی سینما بوده و درسال ۱۳۷۲ تصویب شده است و دانشگاه تهران یکسری تغییراتی را در برنامه ارشد این رشته داده و عنوان رشته را به مطالعات سینمایی تغییر داده است و یک دوره دکتری روی آن می‌خواهد بنا کند، لذا بهتر است برنامه ارشد و دکتری این رشته باهم طراحی و تدوین شود و در دانشگاه تهران ارشد و دکتری رشته مطالعات سینمایی را از بنیان تاسیس کنیم.

وی افزود: در این جلسه ما وارد جزئیات برنامه نمی‌شویم و از دکتر سرسنگی درخواست داریم، یک برنامه یکجا به ما بدهند که شامل ۳۲ واحد دوره ارشد مستقل مطالعات سینمایی و ۱۸ واحد دکتری مطالعات سینمایی باشد.

وی تصریح کرد: اول برنامه ارشد را تصویب خواهیم کرد و دوره دکتری هم همزمان تصویب می‌شود، لیکن مقرر می‌کنیم، مادامی که دوره ارشد اجرا نشده است، اگر خواستند برای دوره دکتری از رشته‌های دیگر جذب کنند مشکلی در این خصوص نباشد.

در ادامه جلسه موضوع بررسی «سرفصل دوره دکتری مطالعات سینمایی» در دستور کار قرار گرفت، پس از اظهار نظر اعضا و جمع‌بندی حداد عادل، کلیات برنامه آموزشی رشته مطالعات سینمایی در مقطع دکتری به تصویب رسید.

همچنین مصوب شد کارگروه کارشناسی ارشد این رشته را تدوین کند و دکتری را برحسب آن بازسازی کنند و دروس اختیاری را هم در دکتری بگنجاند و در این کار با معاونت ارتباط با حوزه تبادل نظر داشته باشد و حاصل کار مجدد در شورای تحول طرح شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.