شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

انفعال مدیران فرهنگی و فقدان تولید اثر برای قهرمانان ملی/۵

فارسیجانی: پرداختن به مشاهیر و مفاخر انقلاب و دفاع مقدس در این فضای جنگ نرم باید جزو اولویت های اصلی باشد

پرویز فارسیجانی در نشست تخصصی پژوهش در فیلمنامه نویسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در آستانه ۱۳ دی ماه اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با انتقاد از انفعال مدیران فرهنگی در خصوص تولید فیلم و سریال های ارزشمند برای قهرمانان ملی گفت: پرداختن به مشاهیر و مفاخر انقلاب و دفاع مقدس در این فضای جنگ نرم باید جزو اولویت های اصلی باشد، این یک ضرورت غیرقابل انکار است که مدیران فرهنگی هرگز نباید آن را فراموش کنند.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در تمام دنیا شاهد هستیم که در خصوص بزرگان و شخصیت های برجسته خودشان آثار بزرگ سینمایی وتلویزیونی تولید می کنند برای اینکه نسل های بعدی شان آن ها را از یاد نبرند و راه و روش آن ها برای نسل های بعدی تبیین شود و این شخصیت ها در کشورشان ماندگار شوند.

وی ادامه داد: در کشور ما اسطورهای انقلاب و دفاع مقدس جزو بایسته های کارهای سینمایی و تلویزیونی است اما متأسفانه به جز برهه ای که قدم های خوبی در این زمینه برداشته شد اما تداوم پیدا نکرد، ما شاهد کم کاری جدی برای پرداختن به این موضوعات هستیم. بی شک برای ماندگاری حماسه ها و ایثار بزرگان وظیفه سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی است که در این زمینه به شیوه های مختلف کار کنند و این شخصیت های برجسته را به نسل جوان کشور و جامعه جهانی معرفی کنند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف متعالی ضرورت دارد بین نهادهای مختلف به خصوص در حوزه دفاع مقدس و مقاومت هماهنگی هایی به وجود آید که شاهد تولید آثار تکراری و ضعیف نباشیم متذکر شد: نکته مهم این است که برخی آثار ساخته شده در این زمینه به دلیل پژوهش ضعیف یا بودجه کم یا عوامل ناتوان که برای تولید به کار گرفته شده اند نتوانسته اند آنچنان که باید به شخصیت های بزرگ و قهرمانان ملی ادای دین کنند که در سینما و تلویزیون از این دست نمونه ها زیاد داریم!

فارسیجانی در همین راستا تأکید کرد: نهادهایی مثل سپاه، بسیج،   بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، حوزه هنری و... باید شورا و کمیته ای تشکیل دهند، با یکدیگر هماهنگی کنند که هر سال حداقل یکی دو کار سینمایی خوب در خصوص شخصیت های بزرگی نظیر شهید سردار سلیمانی، شهید فخری زاده و دیگر عزیزان ما در حوزه های هسته ای، مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تولید شود.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان صدا و سیما نیز باید هر ساله به شخصیت های بزرگ و قهرمانان ملی به اشکال مختلف بپردازد. ما نیاز داریم که تلویزیون برای کودکان و نوجوانان آثاری را به صورت انیمیشن های جذاب تولید کند، برای بزرگسالان نیز آثار داستانی و نمایشی تولید کند تا بتواند برای عموم افراد جامعه در این حوزه تلاش کرده باشد.

وی تأکید کرد: نکته مهم آن است که چه در سینما و چه در تلویزیون اگر کاری می خواهیم بکنیم باید تمام عیار باشد، ضعیف و ناقص نباشد. ما تاکنون برای برخی بزرگان مانند شهید چمران کارهایی را انجام داده ایم اما متأسفانه آنچنان که باید کامل و شایسته شخصیت این بزرگان نبوده و باید این رویه را اصلاح کنیم.

فارسیجانی با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی اسطوره دوست داشتنی در ایران و جهان اسلام است و ضرورت است هرچه توان داریم به کار ببریم تا آثاری با قابلیت پخش جهانی برای وی تولید نماییم اظهار داشت: این آثار باید به تمام جهانیان نشان داده شود؛ تهمت هایی که دشمنان و بیگانگان به این بزرگوار زدند با ساخت فیلم های ارزشمند می تواند به خوبی پاسخ داده شود. این آثار باید پاسخگوی شیطنت های استکبار باشد و خوی و منش دشمنان اسلام و انقلاب در آن به خوبی به تصویر کشیده شود.

وی در همین راستا با بیان اینکه مسئولان اهتمام و دغدغه جدی برای پرداختن به این موضوعات ندارند تصریح کرد: ضروری است که همه ما عزم جدی کنیم تا ساخت یک سریال، یک فیلم سینمایی، یک فیلم مستند و یک انیمیشن در خصوص شخصیت حاج قاسم تا سال آینده به تولید برسد. من امیدوارم بودجه گذاری خوبی برای تولید این کارها انجام شود و تیم های قوی برای تولید این آثار به کار گرفته شوند و از به کارگیری افراد آماتور برای تولید این آثار اجتناب شود تا بتوانیم حداقل در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با این آثار فرهنگی تو دهانی محکمی به مستکبران بزنیم.

این کارشناس فرهنگی سپس در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما علیرغم تمامی وعده ها و شعارهای مدیران فرهنگی به ویژه مدیران سینمایی برای پرداختن به موضوعات استراتژیک و انقلابی، علت کم کاری آن ها در این زمینه چیست گفت: متأسفانه گویا برخی از مدیران و مسئولان هنوز به این باور نرسیده اند که چنین شخصیت های بزرگی تا چه میزان پتانسیل و ظرفیت پرداخت آثار متعدد را دارا هستند از سوی دیگر متدسفانه سینماگران ما نیز اهتمام و دغدغه جدی برای تولید این موضوعات از خود نشان نمی دهند.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده معتقدم باید برای فیلمسازان ایجاد دغدغه کرد. بی شک نهادهای پژوهشی و... می توانند فیلمسازان را با ایجاد برخی سیاست های تشویقی انگیزه مند کنند تا برای تولید این آثار ارزشمند تلاش ویژه نمایند. ما نیازمند عقل مدبری هستیم که در این زمینه انگیزه ویژه ایجاد کند و امیدوارم این عقل مدبر به زودی در سینما و تلویزیون کشورمان پیدا شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.