جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰

محسن محسنی نسب:

راه نجات سینمای ایران، گرفتن سیستم اکران از سینماداران است

محسن محسنی نسب

سینماپرس: کارگردان «یاس های وحشی» راهکاری برای ساماندهی دستمزد بازیگران ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی نسب کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره سازماندهی دستمزد بازیگران گفت: این کار شدنی است. سینمای ایران تا دهه هفتاد و شاید تا اوایل هشتاد مسیر طبیعی و سالم خودش را طی می‌کرد؛ تا اینکه تعدادی از مدیران کم سواد و کم تجربه مسیر را تغییر دادند. آن‌ها کاری کردند که در سینما، به جای کارگردان محور بودن، بازیگر محور باشد. اگر دقت کنید عملا کارگردان در ساخت فیلم قدرت لازم را ندارد. به همین علت است که کارگردان‌های با تجربه با بازیگران به قول خودشان سلبریتی کار نمی‌کنند یا کمتر همکاری دارند. معمولا این دست از کارگردانان با افرادی کار می‌کنند که تغییری در تفکرشان ایجاد نکنند. وی افزود: یکی از کارها در جهت سامان دهی دستمزد بازیگران برگشتن به نوع مدیریت دهه هفتاد است. این روزها سینمادارها تصمیم می‌گیرند چه فیلمی در سالن سینما اکران شود. به همین علت کارگردان‌ها نمی‌توانند از هر بازیگری بهره ببرند و اگر کارگردانی قصد چنین کاری داشته باشد، با مخالفت سرمایه گذارها روبرو می‌شود. حتی اگر یک تهیه کننده و کارگردان از سرمایه گذار هم بگذرد، اکران مناسب سینما به آن فیلم تعلق نخواهد گرفت. علت اینکه می‌بینید بازیگران میانسال و گاه پیر، نقش پسر یا دختری جوان را ایفا می‌کنند، همین موضوع است.

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: حسین انتظامی میان همه کارهای خوب و بدی که انجام داد، طرح بسیار خوب قرعه کشی فیلم را ارائه کرد که اگر بتواند واقعا آن را اجرایی کند بسیاری از مشکلات سینما در حوزه تولید و اکران حل خواهد شد. راه نجات سینمای ایران، گرفتن سیستم اکران از سینماداران است.

محسنی نسب تصریح کرد: وقتی سینماها دولتی می‌شود، می‌توان بر اساس سیستم قرعه کشی یا هر نمونه دیگری آثار را اکران کرد و تابع سینمادار نبود. در این صورت سینمادار هم مجبور می‌شوند از سیستم دولتی تبعیت کنند. اگر سینما دولتی باشد دیگر لزومی ندارد از هر بازیگری که سینمادار می‌گوید استفاده کنیم.

محسنی نسب در پایان عنوان کرد: خاصیت دیگر چنین اتفاقی، معرفی شدن چهره‌های با استعداد و خوش سیمایی است که هر ساله به دلیل اینکه نمی‌توانند، جذب سینما شوند، حذف می‌شوند. به این علت است که چهره جدیدی در سینما نداریم و به ندرت کسی مانند نوید محمدزاده می‌آید و می‌درخشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.