چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

مسئول پروژه گرافیک شبکه آی‌فیلم:

ایجاد تغییراتی در هویت بصری «آی فیلم» یک امر مهم و اجتناب ناپذیر است!

شبکه آی فیلم

سینماپرس: مسئول پروژه گرافیک شبکه آی‌فیلم گفت: این شبکه پر مخاطب است و حجم علاقه‌مندی مخاطبین برای ما مهم بود. شبکه آی‌فیلم از قبل یک هویت بصری برای خودش تعریف و سال‌ها از آن استفاده می‌کرد، اما احساس شد ایجاد تغییراتی در هویت بصری فعلی، یک امر مهم و اجتناب ناپذیر است.

به گزارش سینماپرس، از هفته گذشته شاهد تغییر کیفیت تصویری شبکه آی فیلم با اچ دی شدن آن بودیم. این تحول تصویری البته با تغییر گرافیکی شبک نیز همراه بود. به این معنا که پس از چند سال استفاده از پکیچ گرافیکی قبلی و متناسب با اچ دی شدن این شبکه، گرافیک آن هم تغییر کرد و متناسب با تحول فنی، جدید شد.

در همین رابطه امید خوش‌نظر، مسئول پروژه گرافیک شبکه آی‌فیلم در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه پروژه هویت بصری جدید شبکه آی‌فیلم اواسط سال گذشته کلید خورد اظهار کرد: در واقع از چندماه گذشته، بررسی‌های ما درباره فرایندی که تا کنون اتفاق افتاده و اینکه چه اتفاقات جدیدی می‌تواند به عنوان یک پوسته و لایه جدید بیفتد، شروع شد.

مسئول  پروژه گرافیک شبکه آی‌فیلم افزود: شبکه آی‌فیلم یک شبکه پر مخاطب است و حجم علاقه‌مندی مخاطبین برای ما مهم بود. شبکه آی‌فیلم از قبل یک هویت بصری برای خودش تعریف و سال‌ها از آن استفاده می‌کرد. اما مدیریت احساس کرد ایجاد تغییراتی در هویت بصری فعلی، یک امر مهم و اجتناب ناپذیر است.

خوش‌نظر با بیان اینکه موافق این موضوع بودیم و مجموعه جلساتی بین تیم طراح و دست اندرکاران شبکه ترتیب داده شد و درباره روندی که قرار است اتفاق بیفتد به صورت مفصل صحبت شد گفت: دوستان شبکه مجموعه‌ای از نیازها و آسیب‌شناسی‌ها را از گرافیک قبلی در اختیار ما گذاشتند. با توجه به برنامه‌ریزی برای اچ دی شدن آی‌فیلم نیاز بود شبکه یک گرافیک نسبتا مدرن‌تری داشته باشد.

وی افزود: تاکید مدیران شبکه این بود که هویت ایرانی و مدرن بودن با همدیگر تلفیق شوند و ریتم گرافیک شبکه به نسبت گذشته، سرعت بیشتری پیدا کند. تیم تولید این موارد را مدنظر قرار داد و تلاش کرد روی هویت تخصصی شبکه که «فیلم و سریال» است نیز کار کند.

مسئول پروژه گرافیک شبکه آی‌فیلم در ادامه بیان کرد: آی‌فیلم، شبکه فیلم و سریال است که البته «سریال» عنصر مهمتری است و شناسه‌های عنصر سریال در گرافیک قبلی به آن شکل دیده نشده بود. تلاش کردیم هویت سریال بودن، مجموعه بودن و تکرارپذیری را در این موقعیت به شکل مهمی تعریف کنیم. همچنین سعی کردیم به عنصر «آرشیو» توجه کنیم به این معنا که هویتی در یک قالبی به شکل مجموعه نگه‌داری می‌شود و یک جریان ارزشمند است.

خوش‌نظر با بیان اینکه بنابراین عنصر اصلی هدفگذاری مفهومی ما همین شد که سعی کردیم در طراحی‌ها  و تست‌های مختلف هم در قالب فرمیک به عنصری مشخص برسیم گفت: این اتفاق و رسیدن به یک اجماع نظری شاید نزدیک به پنج ماه طول کشید.

وی درباره استفاده از شعار شبکه آی‌فیلم مبنی بر «آی‌فیلم، دوست خانواده من» در هویت بصری جدید شبکه نیز عنوان کرد: این شعار از قبل تعریف شده بود و بسیار پرمفهوم است. عنصری که سعی کردیم رعایت کنیم این بود که به واژه خانواده بپردازیم. از نظر ما خانواده به نوعی مفهومی از گردهمایی افرادی است که وابستگی‌های حسی خوبی به همدیگر دارند و این با هم بودن را با شبکه آی‌فیلم تکمیل می‌کنند.

مسئول  پروژه گرافیک شبکه آی‌فیلم افزود: ساختن موقعیت‌هایی که حاوی یک فضای دلنشین باشد در مجموعه عناصر، برای ما مهم بود و سعی کردیم به این هویت خانوادگی و به خصوص خانواده ایرانی چه در مفهوم سنتی و چه در مفهوم جدیدی که دارد پایبند باشیم.

خوش‌نظر با اشاره به اینکه برای تعریف هویت بصری به شکل عمومی تقریبا سه مجموعه کار داریم اظهار کرد: بخش اول کار، عناصری هستند که به شکل لایو از طریق سی‌جی پخش می‌شوند مانند لوگوی متحرک، کرال و پاپ‌آپ‌ها که از طریق سی‌جی اطلاع‌رسانی‌های لحظه‌ای می‌کنند. بخش دیگر پروژه‌های به‌روز شونده هستند که مانند اعلام برنامه‌های روزانه و اعلام برنامه‌های بعدی و عناصری که در روز یا هفته قرار است نمایش داده شوند را شامل می‌شود.

وی افزود: بخش سوم پروژه‌های پلی‌بک و عناصری هستند که به شکل بیرونی ساخته و مانند آرم‌استیشن‌ها استفاده می‌شوند. اینها مجموعه‌ای از پرکننده‌ها هستند که بین برنامه‌ها پخش می‌شوند.

مسئول پروژه گرافیک شبکه آی‌فیلم با بیان اینکه پروژه تغییر هویت بصری مجموعه شبکه‌های آی‌فیلم به اتمام رسیده است گفت: بخش عمومی  هویت بصری شامل تغییرات و تعریف هویت بصری آی‌فیلم فارسی بوده است. در سه فاز دیگر هویت بصری آی‌فیلم انگلیسی، عربی و آی‌فیلم ۲ تغییر کرده‌اند که به‌زودی بهره‌برداری می‌شوند. تفاوت ذاتی با آی‌فیلم فارسی در رنگ آمیزی هاست که هویت مستقلی پیدا کرده است.

وی در خاتمه تاکید کرد که در طراحی هویت بصری تعامل، همکاری و هماهنگی میان کارفرما یعنی شبکه و تیم تولید بسیار مهم است و همفکری‌هایی که اتفاق می‌افتد می‌تواند کمک کننده باشد که طراح، موقعیت را به شکل هدفمند طراحی کند و این اتفاق بین ما و اتاق فکر شبکه به خوبی شکل گرفت.

خوش‌نظر ادامه داد: نکته بعدی آنکه یک هویت بصری، لایه‌های مختلفی دارد و صرفا وجود یک هویت عمومی برای شبکه کفایت نمی‌کند و شبکه‌ها باید سعی کنند با توجه به احترامی که برای مخاطب خود قائل هستند تغییرات و به‌روزرسانی‌ها و بهتر کردن شمایل را به شکل پلکانی انجام دهند و در مناسبت‌های مختلف و شرایط مختلف بتوانند هویتی که تعریف کرده‌اند را تکمیل و اضافه کنند.
به گفته وی یک هویت بصری در بهترین شرایط شاید یک و نیم تا دوسال برای یک شبکه کفایت می‌کند و باید در برنامه‌ریزی سالانه شبکه‌ها مدنظر باشد که حداقل هر دوسال یک بار هویت بصری شبکه را تغییر دهند و به روز کنند.

در همین رابطه سید رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون نیز به فارس گفت: در واقع شبکه آی فیلم با طراحی جدید گرافیکی، تغیر فنی تصویر را با زیبایی شناسی بصری پیوند زد. به عبارت دیگر این تغییرگرافیکی به مثابه یک تمهید استراتژیک، متناسب با تغییر تکنولوژیک در کیفیت تصویری شبکه همراه شد و فرم و فرمت را در یک نسبت زیبایی شناسانه و معنادار صورت بندی کرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هویت بصری هر شبکه تلویزیونی به اندازه ماهیت محتوایی آن اهمیت دارد. گرافیک و لوگوی شبکه می تواند آن را در رقابت های شبکه ای و انتخاب های چشمی مخاطبان به یک برند تلویزیونی بدل کرده و تماشاگر را به تماشای خود دعوت کند.

وی با بیان اینکه  این ضرورت درباره شبکه های پرمخاطب، مضاعف می شود. شبکه آی فیلم بدون شک یکی از پرمخاطب ترین شبکه های تلویزیونی است که شعار آن «آی فیلم دوست خانواده من» است، تصریح کرد: ردپای همین شعار را می توان در تغییرات گرافیکی جدید آی فیلم ردیابی کرد که در نمادهای بصری، نشانه شناسی شده است. از جمله با استفاده از تکنیک «تری دی رئال» خانه ها و اماکن قدیمی و سنتی در ورژن گرافیکی جدید نشانه گذاری شده تا بتوان شعار شبکه را در عناصر بصری آن صورت بندی کرده باشد.

صائمی افزود: در واقع خلاقیت های گرافیکی در اینجا صرفا نمادسازی های فرمی نبوده و می توان نمودهای معنایی و مضمونی را که برساخته از شعار و ماموریت شبکه است، نیز در آن مشاهده کرد. بخشی از خلاقیت را باید در بازنشانی لوگو با جزییات بسیار اندک جست و جو کرد. مثلا «آی» لوگوی آی فیلم شبیه یک آدم است که می تواند نماد مخاطب و بیننده آی فیلم باشد و این یعنی احترام یک شبکه به مخاطبان خود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه باید نگرش و رویکرد فرهنگی طراحان را در توجه و التزام به المان های ملی و دینی در شمایل گرافیک جدید هم لحاظ کرد. نگاهی زیبایی شناختی که ترکیبی از المان ها و فضاهای مدرن، سنتی و فانتزی را در شکل دهی به هویت بصری شبکه به کار برده است. از جمله شمایلی از معماری ایرانی – اسلامی، طرح و نقش فرش ایرانی، یا شمایلی از نقاشی دوران صفویه که در مساجد و اماکن مذهبی اصفهان با رنگ های فیروزه ای شاهد هستیم و در لوگوی شبکه در زمان زیرنویس یا اعلان آگهی مورد استفاده قرار گرفته است.

این منتقد توضیح داد: به عبارت دیگر جلوه هایی از فرش، مینیاتور، کاشی کاری، خوشنویسی، نقاشی و موسیقی ایرانی در این گرافیک مورد استفاده قرار گرفته که هویت بصری شبکه را با هویت ملی و دینی منطبق کرده و تجسم بخشیده است.

وی اظهارداشت: استفاده از لوگوی متحرک به چندلایه بودن آن از حیث کارکردهای گوناگون کنداکتوری کمک کرده است. ضمن اینکه از تنوع رنگی برای شمایل گرافیکی کانال های آی فیلم های مختلف استفاده شده است. در واقع هر کدام از شبکه های آی فیلم فارسی، عربی و انگلیسی و آی فیلم۲ از یک خانواده رنگی تعریف شده بهره می برند. با توجه به بین اللملی و منطقه ای بودن این شبکه که طیف وسیعی از مسلمانان در کشورهای منطقه را دربرمی گیرد از المان های ایرانی- اسلامی در گرافیک جدید استفاده شده است که می تواند باورهای مشترک را در نمادهای مشترک بازنمایی کند.

وی گفت: ضمن اینکه باید به اجرای مدرن از المان های سنتی در این طراحی هم توجه داشت که از نرم افزارهای فتوشاپ، سینما فوردی و افترافکت بهره گرفته است و در واقع المان های سنتی هویت ایرانی-اسلامی شبکه را نمایندگی می کند و المان های مدرن سویه بین المللی شبکه را.

 گرافیک جدید ابزار و امکانات جذاب تری را هم برای اعلام برنامه های روزانه و هفتگی ایجاد کرده و از طریق سی جی، اطلاع رسانی لحظه ای صورت می گیرد. ضمن اینکه به ریتم گرافیکی آن سرعت بخشیده شده است.

صائکی در ادامه گفت و گو با فارس، توضیح داد: استفاده از کادربندی های متفاوت با رنگ آمیزی های متنوع که ترکیبی از رنگ های گرم و سرد است، مثل سبز و خاکستری برای اطلاع رسانی مثلا اعلان برنامه بعدی یا اعلان گزینه های نظرسنجی در زیر نویس از جمله امتیازات دیگر گرافیک جدید است. بهره گیری از نور هم یکی دیگر از نقاط قوت آن است چه در نورپردازی لوگو و چه در معرفی شبکه که از سمت راست نوری که انگار از قاب های پنجره بر می تابد، به لوگوی بزرگ درون متنی آی فیلم برخورد می کند و شمایل زیبا و حس آرام بخشی را به مخاطب منتقل می کند. عناصر گرافیکی استفاده شده هر یک به شکل نمادین، بخشی از ماهیت و ماموریت شبکه آی فیلم را بازنمایی می کند؛ از عنصر سریال گرفته تا عنصر آرشیو و تکرارپذیری که بهره گیری از فونت های نرم در گرافیک نوشتاری را هم باید به آن اضافه کرد.

وی افزود: البته این گرافیک واجد نقض هایی هم هست که باید لایه به لایه برطرف شده و در یک تکامل پلکانی به ثمر بنشیند؛ اما گرافیک جدید شبکه آی فیلم صورت زیبایی شناسانه شبکه را تا چند گام جلو برده و ساختار آن مبتنی بر یک هدف گذاری دقیق، نشانه شناسی شده است.

در نهایت باید گفت تغییر گرافیکی شبکه آی فیلم بر اساس ماهیت و ماموریت شبکه از یک سو و سلیقه و ذائقه مخاطب از سوی دیگر طراحی شده که می تواند روایتی جذاب و معنادار از هویت بصری این شبکه باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.