جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی:

وظیفه شورای اکران آنلاین، ثبت قرارداد فیلم‌های در نوبت اکران، قیمت‌گذاری بهای بلیت، رسیدگی به شکایات و مسائلی از این دست است

سعید رجبی فروتن

سینماپرس: نظام نامه شورای اکران آنلاین در حال بررسی است و اگر زودتر تصویب شود شاید دوباره رونق به این اکران برگردد.

به گزارش سینماپرس، پس از شروعی نسبتا طوفانی در اکران آنلاینِ فیلم‌های سینمایی که کرونا آن‌ها را از صف نمایش در سینما خارج و راهی پلتفرم‌های اینترنتی کرده بود، حالا انتظار می‌رود راهی برای از نفس نیفتادن یک امکان تازه در اکران آثار سینمایی اندیشیده شود.

در چند وقت اخیر که اکران آنلاین در سامانه‌های نمایش درخواستی دچار رکود شده، دلایل متعددی برای از رونق افتادن این اکران برشمرده می‌شود از جمله نبود امنیت برای صیانت از فیلم‌ها،  نبود راهی مطمئن برای جلوگیری از کپی غیرمجاز و نیز تمایل نداشتن تهیه‌کننده‌ها به اکران که آن هم ارتباط مستقیم با دلیل اول و دوم دارد. البته برخی گله‌ها نسبت به نوع قرادادها و رقم نامناسبی که بابت خرید فیلم‌ها از سوی VOD ها پرداخت می‌شود هم دلیل دیگری است که رغبت سازندگان فیلم‌هایی را که پشت خط اکران مانده‌اند به اکران آنلاین کم کرده است.

در این مدت اظهاراتی مبنی بر کنترل اکران آنلاین مطرح شده و هم شورای صنفی نمایش و هم برخی انجمن‌ها در مقطعی مدعی در اختیارگیری مدیریت نمایش فیلم‌ها را در سامانه‌های نمایش درخواستی عنوان کرده‌ بو دند.

در این باره معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی می‌گوید،  برای اکران آنلاین یک شورا در نظر گرفته‌ شده که جزئیات آن در نظامنامه‌اش آمده است.

سعید رجبی فروتن با اشاره به چالش‌های مربوط به VOD ها و اینکه «انتظار داریم مراجع مسئول بالادستی و فراسازمانی ضمن تعریف صوت و تصویر فراگیر که مدتی است به معرکه آرا بدل شده، سهم و نقش دستگاه‌ها را در قبال آن روشن کنند، به مطالبه جامعه اصناف سینمایی در همین رابطه توجه لازم را نشان دهند» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت شورای اکران آنلاین بیان کرد: مدتی است که پیش‌نویس نظامنامه اکران آنلاین در بین ذینفعان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا پس از نهایی شدن تصویب شود. به موجب مفاد نظام نامه، شورای اکران آنلاین با حضور دو تن از نمایندگان اتحادیه صنفی تهیه‌کنندگان، دو نماینده از انجمن صنفی شرکت‌های نمایش آنلاین و مدیر کل نظارت بر نمایش کار خود را با هدف ساماندهی امر اکران آنلاین طبق ترتیباتی که در نظام نامه پیش بینی شده است، آغاز می‌کند. با تصویب نظام نامه توسط رئیس سازمان سینمایی از دو تشکل یاد شده خواهیم خواست نمایندگان خود را معرفی کنند.

او افزود: در حال حاضر برای بررسی پیش‌نویس، دایره افراد مطلع و صاحب نظر را وسیع‌تر کرده‌ایم تا متن نظامنامه جامع‌الاطراف باشد و ابعاد مورد نظر را به خوبی پوشش دهد.  

رجبی فروتن درباره کارکرد این شورا نیز گفت: وظیفه شورای اکران آنلاین، ثبت قرارداد فیلم‌های در نوبت اکران، قیمت‌گذاری بهای بلیت، رسیدگی به شکایات، تنوع محصول در سبد نمایش و مسائلی از این دست است.

در حال حاضر دو فیلم «سراسر شب» و «جمشیدیه» در اکران آنلاین هستند و از فروردین تاکنون حدود ۳۰ فیلم به صورت آنلاین نمایش داده شده اند. با تصویب نظامنامه اکران آنلاین و راه‌اندازی شورای آن انتظار می‌رود اطلاعات فروش و میزان بازدید هر فیلم به طور شفاف در دسترس قرار گیرد. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.