سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

عضو انجمن منتقدان:

اینکه بخواهیم برنامه معمولی که محتوای خاصی ندارد و ساده و پیش پا افتاده است را با کیفیت HD ببینیم، نوعی در جازدن است

صدا و سیما

سینماپرس: منتقد تلویزیون اعتقاد دارد که با توجه به ارتقاء کیفیت شبکه‌های تلویزیونی، انتظار می‌رود راه را بر مجموعه‌سازان و برنامه‌سازان ضعیف و شکست‌خورده ببندند.

به گزارش سینماپرس، ۱۳ شبکه تلویزیون با کیفیت HD دو روزی است سریال‌ها و برنامه‌ها را با چند برابر ارتقاء تصویری روی آنتن می‌برند. رئیس سازمان صداوسیما پس از آغاز رسمی این شبکه‌ها با این کیفیت، به تلاش برای پخش بهترین محتوا هم اشاره کرد و  HD سازی را گام مهمی‌برای تحول عرضه محتوا دانست.

شهرام خرازی‌ها منتقد سینما و تلویزیون و کارشناس ارشد مدیریت رسانه در خصوص رسیدن تلویزیون به برنامه‌ها و سریال‌های با محتوای بالا برای پخش در این فضای HD به تسنیم،   تصریح کرد: HD شدن شبکه‌ها رخداد خوشایندی در تلویزیون ایران به شمار می‌رود. این اتفاق نشان می‌دهد متولیان امر برای نگاهِ مخاطبین‌شان ارزش و اهمیت قائل‌اند تا برنامه‌ها و سریال‌هایشان را با کیفیت بالایی از تصویر به نظاره بنشینند.

وی خاطرنشان کرد: این حرکتِ تلویزیون به حفظ بیننده‌ها و حتی افزایش آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. اما ارتقاء تصاویر صرفاً کافی نیست و همپای این افزایش کیفیت تصویر، باید محتوا هم ارتقاء پیدا کند.  یعنی در کنار ارتقاء کیفیت با توجه به تأکید رئیس سازمان صداوسیما باید به ارتقاء محتوا هم توجه داشته باشیم.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تأکید کرد: انتظار داریم با توجه به اینکه کیفیت تصاویر شبکه‌های تلویزیونی HD شده، از این به بعد سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های پربیننده حتی مسابقاتی که روی آنتن می‌برد را به لحاظ تکنیکال، ارتقاء دهد و مسیر تولید رو به پیشرفت حرکت کند. برای ساخت برنامه‌ها و پیدا کردن سوژه‌های مناسب سریال‌سازی وقت بیشتری بگذارند تا وضعیت تولید هم به مثابه ارتقاء فنی شبکه‌های تلویزیونی بالا برود.

وی افزود: یادمان باشد در درازمدت توقع بیننده تلویزیون بالا می‌رود. چرا که نگاهش به تصاویر با کیفیت برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی عادت می‌کند و از آن طرف علاقه‌مند است برنامه‌ها و سریال‌هایی را ببیند که لایق و مناسب این کیفیت تصویر است.  اینکه بخواهیم برنامه معمولی که محتوای خاصی ندارد و ساده و پیش پا افتاده است را با کیفیت HD ببینیم، نوعی در جازدن است و باید تلاش کنیم برای جلب توجه بیننده نه فقط به کیفیت بلکه به محتوا توجه جدّی داشته باشیم.  

خرازی‌ها با اشاره به اینکه حرکت در مدارِ مدرنیته به منزله کپی کردن از مسابقه‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های خارجی نیست، تصریح کرد: این نکته را باید درنظر بگیریم در عرصه نبرد رسانه‌ای، باید پا به پای تکنولوژی مدرن رسانه پیش برویم و از آن‌ها عقب نمانیم. هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ تکنیکال و کیفیت، پیش برویم.  این نیاز به منزله کپی کردن نیست؛ این که اقتضا می‌کند و لازم است در تلویزیون جمهوری اسلامی این ارتقاء اتفاق بیفتد به منزله کپی‌کردن نیست. داستان‌های سریال‌ها را از روی سریال‌های ترکیه‌ای برداریم یا شیوه و فرم مسابقات ایران برگرفته از مسابقات خارجی باشد، کاملاً رویه غلطی است.  باید توجه کنیم تولید داخل‌مان  را به مثابه HD شدن کیفیت تصاویر برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی، ارتقاء ببخشیم.

وی در خصوص توجه به برنامه‌های شبکه‌های استانی تلویزیون، گفت: باید به ارتقاء کیفیت برنامه‌های شبکه‌های استانی تلویزیون توجه جدّی کرد؛ هم کیفیت تصاویرشان را بالا ببریم و هم محتوایشان را ارتقاء دهیم. آنجا نقاط ضعیف زیادی دیده می‌شود که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. انگار از قلم افتاده‌اند و به چشم نمی‌آیند. امیدوارم روزی برسد که تمام شبکه‌های تلویزیونی با کیفیت HD روی آنتن بروند.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه حیف است وقتی امکانات ارتقاء کیفیت را در شبکه‌های تلویزیونی فراهم می‌کنیم به فکرِ بالا بردن کیفیت محتوایی برنامه‌ها و سریال‌هایمان نباشیم، تأکید کرد: وقتی امکانات HD شدن شبکه‌های تلویزیونی را فراهم می‌کنیم و این توانمندی صوتی و تصویری را بالا ببریم حیف است به محتوا توجه نکنیم. در واقع این توانمندی صوتی و تصویری ارتقاء یافته نباید در خدمت محتواهای نازل و پیش‌پاافتاده قرار بگیرد. چرا که سلیقه و ذائقه مخاطب را تنزل می‌دهد.  

وی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که سریال‌های خوب و تاریخی که در دست تولید قرار دارند مثل حضرت موسی(ع) را می‌توانیم با کیفیت HD ببینیم. امیدوارم مثل این سریال که به دستِ کارگردان کاربلدی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا سپرده شده، برنامه‌سازی و سریال‌سازی را به دست کاربلدها و افراد کاردان‌مان بسپاریم و در این فضای با کیفیت تصویری، شاهد سریال‌ها و برنامه‌های با کیفیت باشیم. یعنی در واقع کار سریال‌سازی و برنامه‌سازی‌مان هم در آن مسیرِ پیشرفته تولید قرار بگیرد.  

خرازی‌ها با اشاره به اینکه دست‌اندرکاران امر باید راه بر برنامه‌سازان و سریال‌سازان ضعیف و کارنابلد ببندند، گفت: انتظار می‌رود دست‌اندرکاران امر، سریال‌سازان و برنامه‌سازان کارنابلد، ضعیف و شکست‌خورده را راه ندهند و از کاربلدها بیشتر استفاده کنند. تلویزیون ایران دوران آزمون و خطا را گذرانده، البته باید به جوان‌ها و آماتورها هم میدان بدهد اما وقتی با کیفیت HD برنامه‌هایش را روی آنتن می‌برد باید نسبت به گذشته سخت‌گیری‌اش را هم بالا ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: نسبت به انتخاب سازندگان سریال و برنامه‌هایش، موشکافانه‌تر و هوشیارانه‌تر برخورد کند. به هرکسی اجازه ندهند سریال‌های ضعیف بسازند و یا هر برنامه پربیننده‌ای را هم به آدم‌های شکست‌خورده واگذار نکنند. به عبارتی جلوی آدم‌هایی که می‌خواهند از طریق تلویزیون خودنمایی کنند و این جعبه جادو را به عنوان عرصه آزمون و خطا انتخاب می‌کنند، بگیرند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.