یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون:

بی‌تفاوتی هنرمندان به ترور «شهید فخری‌زاده» برای من هم جای سئوال دارد

شهید محسن فخری‌زاده

سینماپرس: بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با انتقاد از بی‌تفاوتی اغلب هنرمندان نسبت به ترور شهید فخری‌زاده، خواهان آسیب‌شناسی ریشه‌های این وضعیت شد.

به گزارش سینماپرس، از غروب جمعه هفتم آذرماه و پس از انتشار خبر ترور منجر به  شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، موجی از محکومیت و ابراز نفرت از این اقدام در فضای مجازی از سوی اقشار مختلف مردم شکل گرفت.

در این میان، بسیاری از سلبریتی‌ها و هنرمندانی که نسبت به وقایع و حوادث به مراتب کوچک‌تر و بی اهمیت ‌تر از این موضوع واکنش‌های مختلف و بعضاً  جنجالی نشان می‌دادند، ترجیح دادند که سکوت کرده و واکنشی به شهادت این دانشمند هسته‌ای نشان ندهند. به جز تعدادی انگشت‌شمار از چهره‌های شناخته‌شده و بازیگران سینما و تلویزیون، در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی هیچ صدای اعتراض دیگری نسبت به محکوم‌کردن این  عمل غیرانسانی و ضدملی از سوی مشاهیر و چهره‌های هنری ابراز نشد. اتفاقی که البته مسبوق به سابقه بوده و پیش از این نیز در برخی  وقایع مشابه نیز رخ داده بود.

 انوش معظمی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون یکی از این چهره‌های معدود بود که از همان لحظه انتشار این خبر در صفحه شخصی خود،   ضمن محکومیت  این حادثه و عاملان آن  نسبت به مقام شامخ شهدا و این شهید راه علم و دانش ادای احترام کرد.

معظمی که با نقش «حرمله بن کاهل اسدی» در سریال مختارنامه مشهور شد، از اوایل دهه هفتاد به‌صورت حرفه‌ای وارد عرصه نمایش شده است. تئاترهای «رستم و اسفندیار» و «مرغ باران» (به کارگردانی پری صابری)، «حوالی تئاتر شهر» (فرهاد تجویدی) و «یک زن و یک مرد» (آزیتا حاجیان) ازجمله آثاری هستند که معظمی در آن‌ها روی صحنه رفته است.

وی پیش از «مختارنامه» در دیگر سریال داود میرباقری  یعنی «معصومیت ازدست‌رفته» نیز ایفای نقش کرده است. همچنین علاوه بر سریال‌های «آسمان من»، «جلال‌الدین»، «از یادها رفته» و «دندون طلا» (شبکه نمایش خانگی)، در فیلم‌های سینمایی «کلاشینکف»، «سمور» و «رستاخیز» هم ایفای نقش کرده است که دو فیلم «سمور» و «روز رستاخیز» هنوز رنگ اکران را ندیده‌اند. این بازیگر سینما و تلویزیون، به تازگی بازی در فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری را به پایان برده است؛ اثری که کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری و علیرضا کمالی  نیز از دیگر بازیگران آن هستند.

وقتی ابن‌سینا و ابوریحان بیرونی را در خاک خودمان ترور می‌کنند

معظمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا ضمن تبریک و  تسلیت شهادت این دانشمند فرهیخته  به محضر امام زمان(عج)، ملت ایران و مقام معظم رهبری گفت: واکنشی که من هم مثل بسیاری از هموطنانم نسبت به این حادثه داشتم، واقعاً کمترین کاری بود که می‌شد انجام داد. هرکس قطره‌ای غیرت در وجودش باشد نمی‌تواند نسبت به  این عمل شرم‌آور و جنایتکارانه بی‌تفاوت باشد. آن هم درمواجهه با شهیدی که باوجود مقام علمی بالا، برای ۹۹ درصد جامعه ما ناشناخته بود و مظلومانه به شهادت رسید.

وی اظهار کرد: این ترور به گونه‌ای بود که انگار آنها ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی یا  زکریای رازی زمان ما را از بین بردند. فرقی ندارد؛ آنها  به دنبال ترور علم و دانش و حذف فیزیکی اندیشمندان هستند. تکلیف چنین رویکرد و تفکری در هر نظام فکری و فرهنگی مشخص است. اصولاً تکلیف بشریت با آن مشخص بوده و بی‌هیچ ملاحظه‌ای  محکوم است.

معظمی تصریح کرد: جامعه ما از هنرمندان انتظار دارد تا  قطره آبی روی  این آتش بوده و مرهم زخمی که به کالبد این مملکت وارد شد باشند.

 بی هیچ وابستگی و سرمشقی، آن چه قلبم بگوید را بیان می‌کنم!

وی افزود: البته  من معتقدم که نور خورشید بالاخره روزنه و مسیر تابش خودش را پیدا می‌کند. من نه از دست کسی سرمشق می‌گیرم و نه ذره‌ای به فرد یا جریانی وابستگی دارم؛ نسبت به وقایع و پدیده‌ها، هر آنچه که قلبم به من می‌گوید را  اعلام می‌کنم. همین موضع را در زمان شهادت سردار سلیمانی هم داشتم.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: کسانی که پیگیر صفحه من بوده‌اند، می‌دانند که خیلی از اوقات به شدت منتقد تصمیم‌های غلط و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی  نیز بوده‌ام. بی‌کفایتی برخی  را در مسائل اقتصادی مملکت محکوم می‌کنم و نسبت به آن موضع دارم. اگر انسان می‌خواهد آزاده فکر کند، باید نسبت به هر پدیده موضعی متناسب با آن داشته باشد.

اگر از جای دیگری ناراحتیم، مسائل را با هم مخلوط نکنیم

 معظمی افزود: این‌که چرا  اغلب  همکاران هنرمند ما در چنین اتفاقاتی موضع نمی‌گیرند، واقعاً پاسخش پیش من نیست. حالا کاری به سلبریتی‌ها ندارم، اما درباره  بخشی از بدنه هنرمندان شاید علتش این باشد که  از فضای کشور و مشکلات گوناگون به‌ویژه در عرصه اقتصادی دل‌شکسته و ناراحتند. اما موضوع این است که نباید مسائل را  با هم‌دیگر مخلوط کرد. ترور شهید سلیمانی یا شهید فخری‌زاده یک موضع ملی و انسانی است. به هر چیزی باید در جای خودش پرداخت.

 بازیگر فیلم سینمایی رستاخیز گفت:متأسفانه ما صورتحساب کمبودهای اقتصادی‌مان را برای بخش اجتماعی‌ و صورتحساب‌ ایرادات  اجتماعی‌ را برای بخش سیاسی می فرستیم. صورتحساب انتقادات سیاسی را به بخش علم و دانش تعمیم می‌دهیم؛ اینها باید تفکیک شود. به نظرم نسبت به هر پدیده‌ای باید در جای خودش واکنش نشان داد.

وی اظهار کرد: امیدوارم که إن‌شاءالله در یکی دو روز آینده شاهد موضع‌گیری پررنگ‌تر هنرمندان نسبت به این عمل خائنانه باشیم و این جریان  به چند مورد  انگشت‌شمار محدود نشود. این مسائل  یک بحث فراجناحی است؛ یک نفر می‌تواند منتقد باشد و با خیلی از  پدیده‌های سیاسی و فرهنگی که در کشور مخالف هم باشد اما این اتفاق وقیحانه، تروریستی و ضدانسانی فراتر از این موارد است.

 بی‌تفاوتی هنرمندان نیاز به آسیب‌شناسی دارد

معظمی عنوان کرد: البته من به دنبال محکوم‌کردن و قضاوت‌کردن این دوستان نیستم. اصولاً شاید بهتر باشد دنبال آسیب‌شناسی باشیم. یک اتاق فکر تشکیل بدهیم و از زوایای گوناگون ببینیم چرا در این مورد و موارد مشابه، هنرمندان آن‌طور که از آنها انتظار می‌رود و شایسته  است از خودشان عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. این مسئله را آسیب‌شناسی کنیم تا اگر خلاء‌ها و شکاف‌هایی وجود دارد در این اتاق فکر شناسایی شده و تلاش کنیم تا برطرف شود.

بازیگر سریال «آسمان من» گفت: قطعاً این توقع یک‌طرفه نیست؛ به‌جای اینکه  فقط در بزنگاه‌ها و رویداهای این چنینی انتظاراتی داشته باشیم، آن را ریشه‌یابی کنم و اگر ایرادی  هست تا حدامکان آن را برطرف کنیم، اما با همه اینها بازهم اعتقاد دارم که این حجم از بی‌تفاوتی به چنین حادثه‌ای واقعاً جای سئوال و تأسف دارد. یعنی  این واکنش نشان‌ندادن غیرطبیعی است. به نظرم واکنش نشان دادن به چنین اتفاقاتی خیلی منطقی و به‌حق‌تر است.

 وی افزود: به عنوان یک عضو کوچک از جامعه هنری می‌گویم که یادمان نرود که شهدای ما از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم! قامتشان خم شد تا ما راست قامت باشیم! به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم! باید  همیشه جلوی چشم‌مان باشد که ما مدیون خون این شهدا هستیم و اگر این شهدا نبودند شاید الان اوضاع ما این نبود و کشوری می‌شدیم مثل کشورهای آفت‌زده‌ای که دوروبرمان کم نیستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.