یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

وکیل محمد امامی:

امامی در جلسه دادگاه می‌گوید من شهرزاد را با خون دل و با زجر کشیدن ساختم، چرا آن را منتسب می‌کنید به بانک سرمایه؟

سیدمحمد امامی و سیدهادی رضوی در نشست خبری سریال«شهرزاد»

سینماپرس: سیدمهدی کریمی‌فارسی، وکیل محمد امامی درباره پرونده سریال شهرزاد و چگونگی تولید آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدمهدی کریمی فارسی (وکیل پایه یک دادگستری و از وکلای پرونده محمد امامی) در گفتگو با ایلنا ضمن بیان اینکه با پذیرش پرونده موکل خود بیشتر از آنکه دغدغه محمد امامی را داشته باشد، دغدغه‌ی اجرای عدالت دارد؛ درباره وام‌های دریافتی موکلش گفت: نظام بانکی ما بیشتر دنبال سود است و برایش فرقی نمی‌کند تسهیلات را به چه عنوانی پرداخت می‌کند. من بارها گفتم اگر بخشی از تسهیلات را در بانک حبس می‌کنند لااقل سود حاصل از حبس پول را پرداخت کنند. فاکتورهای سوری و صورت‌حساب‌های سوری در نظام بانکی ما یکی از بزرگترین چالش‌ها است چراکه با رضایت دو طرف و صرفا برای اینکه سود بیشتری به بانک برسد، صورت می‌گیرد. در این میان برای بانک فرقی نمی‌کند این مبلغ در کجا و به چه شکل استفاده شده است. موکل مرا اولین بار برای گران‌نمایی وثیقه‌ی وام ۱۳۵ میلیارد تومانی بازداشت می‌کنند و ما همان موقع هم گفتیم که بانک تصمیمی برای مشارکت نداشت. آقای دکتر توفیق و آقای کارگر که از بزرگان علم حقوق هستند به اتفاق می‌گویند بانک‌های ما به دنبال کسب سود هستند و به هیچ وجه به دنبال مشارکت نیستند. بانک‌های ما ریسک‌پذیر نیستند.  

وی در ادامه گفت: من بعد از سال‌ها قضاوت و حضور در فضای حقوقی، به چند گزاره درباره بانک‌ها رسیده‌ام: اول اینکه بانک‌ها همیشه همه واقعیت را به دستگاه قضایی نمی‌گویند. دوم اینکه بانک‌ها اهل مشارکت نیستند و همان موقع که تسهیلات می‌دهند، سود را شناسایی می‌کنند. من نمی‌توانم بعد از سال‌ها قضاوت و وکالت چشمم را روی این واقعیت‌ها ببندم و ببینم بدهکاران بانکی را تحت عنوان اخلال در نظام بانکی محاکمه کنند.  

کریمی فارسی با بیان اینکه در پرونده‌ی محاکمه‌ی محمد امامی؛ ایرادات شکلی زیادی وجود دارد که به محضر دادگاه اعلام کرده‌ام، گفت: موکل من بارها به محضر محترم دادگاه اعلام کرده است تمام املاکی که وثیقه بانک است را برگردانند و در عوض اصل و سود و جریمه را با نظر کارشناس‌های رسمی بانک مرکزی پرداخت می‌کند. این نشان از حسن نیت موکل من است که امیدوارم نگاه دادگاه هم بتواند در آسان شدن موضوع کمک کند.  

وکیل محمد امامی در پاسخ به این پرسش که اتهام‌هایی که به محمد امامی درباره نحوه‌ی خرج کردن پول‌ها در سینما و پرداخت یکسری مبالغ خارج از قرارداد به برخی هنرمندان زده شده است، چیست؟ گفت: از سال ۹۴ تا الان این پرونده مطرح است. اوایل می‌گفتند تمام پول‌های بانک سرمایه را بردند توی سینما. بعد در جلسه دادگاه می‌گویند ما رسیدیم به این نکته که ۵ درصد از این پول در سینما خرج شده است. ۵ درصد از چه رقمی؟ ابتدا می‌گفتند مبلغ تسهیلات دریافتی ۱۸۰ میلیارد تومان است و الان رسیدند به مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان. تا امروز یک کار کارشناسی صورت نگرفته است که مشخص بشود واقعا پولی از طریق موکل من و از محل تسهیلات دریافتی وارد سینما شده است یا نه. موکل من به دادگاه گفت که من کارشناس گرفتم تا برآورد کند از محل تولید سریال شهرزاد پولی برگشته است یا نه. این در حالی است که به تازگی می‌گویند تنها ۵ درصد از پول داخل سینما رفته است، و ای کاش تمام پول خرج سینما می‌شد. من حرفم این است که ما نباید اول به آدم‌ها اتهام بزنیم و آبرویشان را ببریم و مورد هجمه‌ی رسانه‌ای قرار بدهیم و بگوییم که‌ ای وای امامی تمام پول فرهنگیان را برده و شهرزاد را ساخته است. در صورتی که هنوز هم این موضوع ثابت نشده است. در طول این شش سال که پرونده در جریان است، حتی یک کارشناسی نسبت به پروژه شهرزاد و چگونگی تولید و خرج کردن در آن انجام نشده است. امامی در جلسه دادگاه می‌گوید من شهرزاد را با خون دل و با زجر کشیدن ساختم، چرا آن را منتسب می‌کنید به بانک سرمایه؟ من به صراحت اعلام می‌کنم تا امروز حتی یک مدرک درباره شهرزاد از سوی مدعی‌العموم ارائه نشده است.  

کریمی فارسی در ادامه گفت: من به موکلم پیشنهاد دادم تمام قراردادها را مجدد به حسابرس بسپارد و آن‌ها را بررسی کند. هیچ مجرمی حاضر نیست برای کارهای خلافش مجدد خودش را در معرض آزمایش و حسابرسی قرار دهد و وقتی موکلم این موضوع را می‌پذیرد یعنی هیچ گونه تخلفی در تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی که انجام داده، وجود نداشته است.  

وکیل محمد امامی با بیان اینکه پرونده امامی آنقدر حجیم و مفصل است که باید درباره آن ساعت‌ها بحث کرد و استدلال آورد، گفت: من همواره نسبت به حسن نیت دستگاه قضا و سیاست‌های آقای رئیسی در برخورد با مفاسد اقتصادی باور داشتم و به آن خوشبین هستم. امیدوارم فرصت کافی برای مطالعه و دفاع از پرونده داده شود. ما هنوز چند جلد از پرونده‌ها را نتوانستیم برای مطالعه دریافت کنیم و باید این موانع برطرف شود تا روند دادرسی بهتر پیش برود. من همواره به دنبال عدالت هستم و این را صراحتا بارها اعلام کردم که اگر محمد امامی هم مقصر است حتما من خودم ایرادات آن را پیدا می‌کنم و مطرحش می‌کنم. اما من حاضرم امامی یک ماه بیرون بیاید و من به جای او به زندان بروم تا او در این یک ماه تمامی مطالبات بانک را تسویه کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.