شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

مهدی عظیمی میرآبادی در برنامه «افق سینما»:

نهادهای فرهنگی و دخیل در حوزه تولید اثر برای به کار گیری فیلمسازان حوزه سینمای انقاب و دفاع مقدس دچار حذف و خودسانسوری شده اند

مهدی عظیمی میرآبادی در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»

سینماپرس: مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از تشکیل شورایی برای تسهیل در روند تولید آثار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواه بین المللی فیلم مقاومت و مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آخرین برنامه تلویزیونی «افق سینما» در فصل اول ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که روز جمعه هفتم آذر ماه با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت در خصوص موانع و راهکارهای گسترش سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: «ارتقا و تثبیت سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای تراز انقلابی اسلامی» و «پشتیانی و معرفی سینماگران سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ملی و بین المللی» از اهداف «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود» که «جشنواره فیلم مقاومت» بازوی رسیدن به این هدف بود. 

وی در درخصوص استقبال سینماگران بین المللی از شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: از 10 هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت 45 درصد آثار جشنواره از خارج از کشور و 55 درصد اثار ملی بود که از 135 کشور رسیده بود. جالب است که بیشترین اثر از کشور هند ارسال شده است و آمریکا نیز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: ما امسال 10 کشور را پیش بینی کرده بودیم که آثار جشنواره فیلم مقاومت را در آن کشورها به نمایش بگذاریم که مسئله بیماری کرونا و ناتوانی مالی باعث حذف این اتفاق از برنامه های جشنواره شددبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در اعلام خبر دبیرخانه دائمی این جشنواره گفت: ارتباطمان را در این جشنواره ها به صورت منسجم با هنرمندان خارجی برقرار می کنیم و اقداماتی صورت گرفته است که سال های آتی جشنواره فیلم مقاومت در کشورهای دیگر منطقه نیز برگزار شود.

وی ادامه داد: اینکه می گویند جشنواره در حوزه تولید ورود کنند غلط است چرا که وظیفه جشنواره ها جریان سازی است که به نظرم جشنواره مقاومت توانست تاحد زیادی به این وظیفه اساسی جامعه عمل بپوشاند. 

عظیمی میرآبادی افزود: جشنواره مقاومت باید تلنگری باشد برای برخی مسئولین نهادهای اصلی که متولی ساخت فیلم های حوزه انقلاب و دفاع مقدس هستند که دریابند این سینما هم مخاطب دارد، هم فیلمساز جوان و مستعد دارد هم جریان ساز است. 

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درخصوص فعالیت های این انجمن اظهار داشت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از طریق جشنواره به عنوان یک ابزار مهم رسانه ای و جریان ساز می تواند یک تسهیل گر برای ارتباط بین نهادهای اصلی و سینماگران فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس برای رسیدن به اهداف بزرگ تر باشد. 

وی ادامه داد: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فقط یک تسهیل گر است و ما فقط در حوزه تولید اثر، امکان پشتیبانی لجستیکی داریم که می توانیم در اختیار سینماگران و فیلم ها قرار دهیم و البته که انجمن در این سالها همیشه محل مطالبه و مراجعه سینماگران این حوزه نیز بوده است. 

این مدیر فرهنگی گفت: این انجمن یک نهاد مسئول و پاسخگو که اختیار برای تولید اثر داشته باشد، نیست و من به عنوان مدیرعامل انجمن نیز از صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مطالبه می کنم که چرا تکلیف سینمای دفاع مقدس را مشخص نمی کنید. 

وی در ادامه صحبتهایش تصریح کرد: ما در انجمن سینمای انقلاب و اسلامی فقط برای اینکه چراغ تولید آثار دفاع مقدس خاموش نشود، حمایتی فراهم می کنیم و چند فیلم محدود تولید می کنیم که به هیچ عنوان کافی نیست. 

عظیمی میرآبادی در ادامه برنامه «افق سینما» گفت: موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروی مسلح مطرح شده است و آنها دو شورای قانونی را با حضور وزارت ارشاد و صدا و سیما فعال کردند که یک شورای وظیفه حمایت و دیگر شورا وظیفه نظارت بر آثار دارند که امیدواریم با هم اندیشی، راهکارهای اجرایی و قانونی را تبیین می کنند تا بتوانیم سینمای دفاع مقدس را در ریل اصلی خودش قرار بدهند. 

وی در پاسخ به سعید الهی درخصوص امرا معاش سینماگران حوزه دفاع مقدس در طول این سالها گفت: سینماگران دفاع مقدس را می توان در بخش های دیگر سینما هم به کار گرفت. چرا تصور می کنید که فیلمساز سینمای دفاع مقدس فقط باید در کارگردانی این آثار استفاده شود و در بخش های دیگر هیچ توانایی ندارند!؟ 

وی افزود: متاسفانه صدا وسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی و دخیل در حوزه تولید اثر برای به کار گیری فیلمسازان حوزه سینمای انقاب و دفاع مقدس دچار حذف و خودسانسوری شده اند. 

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با گلایه از برخی مسئولین گفت: یکی از دلایل کند برگزار شدن جشنواره فیلم مقاومت این بود که خیلی از مسئولین می گفتند مگر در حوزه دفاع مقدس فیلمی تولید می شود که شما می خواهید جشنواره برگزار کنید؛ درحالیکه نزدیک به 300 فیلم بلند سینمایی از سراسر دنیا به دفتر جشنواره رسیده بود. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.