جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما:

اچ‌دی سازی تغییر صرف نیست بلکه به معنای ایجاد زیرساخت جدید است

صدا و سیما

رضا علیدادی به فرایند اچ‌دی‌سازی شبکه‌های تلویزیونی اشاره کرد که طی آن ۱۰ شبکه سیما از یکشنبه نهم آذرماه با فرمت جدید اقدام به پخش برنامه‌های خود می‌کنند.

چند روزی است که در شبکه‌های سیما تیزری پخش می‌شود که طی آن دو تصویر متفاوت و موازی از شبکه‌های عادی و اچ‌دی نشان می‌دهد. بر این اساس از نهم آذرماه، ۱۰ شبکه سیما به صورت اچ‌دی در صفحه تلویزیون دیده خواهند شد. شبکه‌های یک، سه، ورزش، نسیم، نمایش، آی‌فیلم، کانال پویا، خبر، افق و ایران کالا ۱۰ شبکه‌ای هستند که به صورت آزمایشی فرایند اچ‌دی شدن آن‌ها طی شده و حالا قرار است فردا نهم آذرماه به بهره برداری برسند.

رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما درباره این فرایند توضیحاتی ارایه کرد که در زیر می‌خوانید.

علیدادی در گفتگو با مهر با اشاره به تغییر و تحولات در ساختار شبکه‌ها گفت: از شبکه العالم که روی ماهواره با استاندارد ۱۰۸۰P در حال پخش است تا شبکه‌های یک، سه، ورزش، خبر، نسیم، نمایش، پویا، ایران کالا و افق تماماً سیگنال‌ها، رژی‌ها و پایانه‌های دیجیتالشان فعال شده است.

باسازی استودیوی شبکه‌های یک، سه، ورزش و العالم

وی با اشاره به فرایند اچ‌دی شدن شبکه‌ها از تغییرات در استودیوها و تجهیزات سخن گفت و بیان کرد: در چنین فضایی تجهیزات، امکانات و خدمات در فضای فیزیکی دچار تحول شده‌اند به طور مثال برخی استودیوهای فرسوده همچون استودیوی شبکه‌های یک، سه، ورزش و العالم بازسازی شده‌اند.

معاون توسعه و فناوری رسانه همچنین درباره نحوه دریافت شبکه‌های اچ‌دی توضیح داد: چندین مدل گیرنده و مبدل با عنوان ستاپ باکس به‌وفور در بازار موجود است و شاهد هستیم سازنده‌های گیرنده تلویزیونی، گیرنده‌ها را با این استاندارد تطبیق داده‌اند.

نکته مهمی که در طول اجرای پروژه با آن مواجه بودیم مواجهه با یک تحریم جدی، سنگین و همه‌جانبه بود. در طی زمان اجرای این پروژه سازمان مجدداً تحریم شد هرچند این تحریم‌ها مدال افتخاری برای تحریم شوندگان محسوب می‌شود اما مسائلی را ازنظر اجرایی و عملیاتی برای همکاران ما ایجاد کردعلیدادی از اختصاص استاندارد کدینگ در پایانه دیجیتال «HEVC » خبر داد و اضافه کرد: این استاندارد یک استاندارد تکامل‌یافته در دنیا به‌حساب می‌آید و مقدمه خوبی برای توسعه موضوع دیجیتال و اچ‌دی سازی شبکه‌های بیشتر است تا شبکه‌های اچ‌دی در اختیار مخاطب و بیننده قرار بگیرد.

وی درباره آزمون و خطای گیرنده‌های تلویزیونی نیز بیان کرد: در بخش گیرنده‌های تلویزیونی حدود دو سال است طی جلساتی با سازندگان گیرنده‌های تلویزیونی یک کانال ارتباطی مشترک برقرار و حفظ شده و مسائل و مشکلات مربوط به پخش و تغییر فرمت HEVC با فرمت DVB-T۲ و ارتقاء سیستم گیرنده‌های تلویزیونی و آمادگی آن‌ها برای تأمین بازار موردنیاز مخاطب هماهنگی و طی یک تعامل و همکاری مشترک برطرف شده است.

علیدادی در بخش دیگر با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته و دقت عمل در برنامه‌ها و مراحل پیشرفت پروژه، درباره شبکه‌های اس دی در بسته‌های دیجیتال اظهار کرد: بر اساس توصیح رئیس رسانه ملی مقرر شد بسته‌های یک، دو و سه دیجیتال در هم ادغام‌شده و به‌صورت SD باهدف عدالت رسانه‌ای در اختیار تمامی مخاطبان در سراسر کشور قرار گیرد.

۴۰ درصد شهروندان چهار شبکه را نداشتند

وی با اشاره به برخی شبکه‌ها پیش از این در تمام کشور امکان دریافت آنها وجود نداشت، گفت: حدود ۴۰ درصد شهروندان شبکه‌های امید، ایران کالا، تماشا و شما را نمی‌توانستند دریافت کنند. شبکه تماشا برای اینکه در بسته اول و دوم باشد تقاضای زیادی داشت همچنین شبکه شما که منعکس‌کننده مسائل استان‌ها محسوب می‌شود و یا شبکه ایران کالا که مطرح کننده مسائل اقتصاد، تجارت و بورس به شمار می‌رود و شبکه امید که برای نوجوانان در نظر گرفته‌شده است همه متقاضیانی داشتند. درنهایت این چهار شبکه بعد از این تغییر در گستره پوشش دیجیتال DVBT با رعایت عدالت کامل رسانه‌ای برای عموم قابلیت دریافت خواهد بود.

علیدادی در ادامه عنوان کرد: شیوه ساده‌سازی مناسبی در حال انجام است که با این روش عملاً فضا برای کار در بسته سوم و چهارم جهت HD سازی مهیا خواهد شد. بسته سوم برای هر شبکه تعریف‌شده و برای مابقی شبکه‌ها بسته چهارم در نظر گرفتیم که در این مرحله ۱۲ شبکه به‌صورت HD در اختیار مردم عزیزمان قرار می‌گیرد. البته در این مرحله شبکه ۴k به صورت رسمی در محدوده کوچکی از مراکز استان‌ها راه‌اندازی می‌شود تا نمایشی از قابلیت فناوری زیرساختی رسانه ملی باشد.

وی اضافه کرد: DVBT نسل دو و DVB-T۲ و HEVC استاندارد گیرنده‌های تلویزیونی هستند. این موضوع الزام‌آور است تا بخش‌هایی که گیرنده‌های قدیمی‌تر دارند برای دریافت شبکه‌هایی باکیفیت بالاتر، از گیرنده‌های جدید استفاده کنند برخی مانیتورها و گیرنده‌های تلویزیونی که این قابلیت رادارند امکان دریافت برای آن‌ها فراهم است.

علیدادی با تأکید بر اینکه در حوزه تولید و پخش، تمامی زیرساخت‌های مرتبط نیز در حال HD شدن است، اضافه کرد: با راه‌اندازی شبکه ۴k آینده‌نگری خوبی در حوزه تولید محتوا برای آینده مهیا می‌شود و در صورت راه‌اندازی شبکه‌های جدید با این فرمت امکان استفاده از این محتواها نیز میسر است. لذا این تصمیم، تصمیمی راهبردی در حوزه تولید محتوا تلقی می‌شود.

نحوه دریافت شبکه‌های اچ‌دی با به روز رسانی مانیتورها و تهیه ستاپ باکس جدید

وی ضمن توصیه به مخاطبان و هم‌وطنان تأکید کرد: عزیزانی که می‌خواهند شبکه‌ها را باکیفیت بالا و به صورت HD دریافت کنند، تمامی استانداردهای لازم تعریف‌شده و تنها با بروز رسانی کردن مانیتورهای خود یا تهیه ستاپ باکس‌های جدید، می‌توانند از کیفیت HD بهره‌مند شوند.

معاون توسعه و فناوری، تحریم و شیوع بیماری کرونا را به‌عنوان مسائل جدی در اجرای پروژه برشمرد و گفت: نکته مهمی که در طول اجرای پروژه با آن مواجه بودیم مواجهه با یک تحریم جدی، سنگین و همه‌جانبه بود. در طی زمان اجرای این پروژه سازمان مجدداً تحریم شد هرچند این تحریم‌ها مدال افتخاری برای تحریم شوندگان محسوب می‌شود اما مسائلی را ازنظر اجرایی و عملیاتی برای همکاران ما ایجاد کرد. مشکلات اقتصادی، مشکلات جدی در زمان اجرای پروژه بود که با دوراندیشی و تلاش کارشناسان این حوزه، کاهش هزینه‌ها و افزایش امکانات را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: همچنین همکارانم همه‌گیری بیماری و حس تحریم را به کار و خودشان منتقل نکردند و با تمام قدرت و همت بلند خود ضمن رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، این پروژه عظیم و راهبردی را به نقطه پایانی و به نتیجه رساندند.

علیدادی درباره اهمیت این رویداد تصریح کرد: این اتفاق بنا بر قول رئیس رسانه ملی، جهشی در زیرساخت سازمان به شمار می‌رود و همان‌طور که مقام معظم رهبری سال جاری را سال جهش تولید نامیدند امیدواریم که این اقدام جهشی در حوزه تولید، محتوا و زیرساخت رسانه ملی باشد.

وی با تأکید بر اینکه اچ‌دی سازی تغییر صرف نیست بلکه به معنای ایجاد زیرساخت جدید است، یاداور شد: در همه زنجیره ارزش رسانه‌این جایگزینی و راه‌اندازی فناوری جدید تاکنون توسط همکارانم به‌درستی انجام و به نتیجه رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.