جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

در سن ۷۹ سالگی و بر اثر ابتلا به کرونا

پرویز پور حسینی بازیگر پیشکسوت سینما درگذشت

پرویز پور حسینی

سینماپرس: پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون بر اثر ابتلا به کرونا چشم از جهان فروبست.

به گزارش سینماپرس پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بامداد امروز جمعه ۷ آذر بر اثر ابتلا به کرونا و در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون مدتی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری بود.

پورحسینی متولد شهریور ۱۳۲۰، دانش آموخته بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. و در فیلم‌هایی چون «کمال‌الملک» علی حاتمی، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ نیا، «باشو غریبه‌ای کوچک» بهرام بیضایی، «روز فرشته» بهروز افخمی، «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «شب حادثه» سیروس الوند و «طلسم» داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته بود.

پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی از جمله «مختارنامه» داود میرباقری، «بی گناهان» احمد امینی، «سرزمین کهن» کمال تبریزی و «میکائیل» سیروس مقدم حضور داشته است.

آخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر با سابقه در مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» علی غفاری رقم خورد.


پورحسینی که در رشته تئاتر نیز به عنوان بازیگر فعالیت داشت که از جمله آثاری که در آنها ایفای نقش داشته می توان به پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی اشاره کرد.

سینماپرس درگذشت این بازیگر ارزنده سینمای ایران را به جامعه سینمایی کشور و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت زنده یاد پرویز پورحسینی بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون پیام تسلیتی را منتشر کرد.

متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:

«خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم پرویز پورحسینی بر تلخکامی های این روزهای اهالی هنر افزود. یاد و خاطره هنرمند پیشکسوت، مجرب و با اخلاق سینمای ایران  از ذهن مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد.

این ضایعه اندوهناک را به اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر، دوستان و همراهان و بویژه خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم.

از خداوند منان برای آن عزیز سفر کرده آرامش ابدی و رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم.»

همچنین علی عسکری رئیس رسانه ملی در پیامی درگذشت پرویز پورحسینی، بازیگر نام‌آشنا و پیشکسوت را تسلیت گفت.  

متن پیام به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

کرونا بازهم کام همه ما را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت. پرویز پورحسینی از هنرمندان خلاق، پیشکسوت و بااخلاق بود که نقش‌آفرینی او در آثار نمایشی مختلف، به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم، نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است. حضرت زکریای سریال مریم مقدس (ع)، میثم تمار سریال مختارنامه با آن صحنه ماندگارش در مسجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس، هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت. درگذشت آقای پورحسینی را به خانواده آن مرحوم، مردم هنردوست و همکارانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند تعالی برای آن هنرمند اخلاق‌مدار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

همچنین قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون را تسلیت گفت.

در پیام قادر آشنا چنین آمده است:

«بیش از سه‌ماه از رونمایی کتاب «ماندگاران صحنه ۲»؛ زندگی‌نامه پرویز پورحسینی و همزمانی آن با تولد ۷۹ سالگی این بزرگمرد دنیای صحنه و تصویر نمی‌گذرد و چه اندوه‌بار است که به همین فاصله کوتاه از زادروزش، سوگوار درگذشتش شده‌ایم.

مرد بزرگی که هیچ از انسانیت، اخلاق، ادب و هر آن‌چه شایسته نشاندن نام «استاد» پیش از نام نامدارش بود کم نداشت، بر صحنه و در دنیای تصویر خوش می‌درخشید و کارنامه کاری‌اش مزیّن به همکاری با نام بزرگان هنر این مرزوبوم بود.

درگذشت این پیشکسوت دنیای هنر را به خانواده محترم ایشان، شاگردان، دوستداران، علاقه‌مندان و تماشاگرانش تسلیت می‌گویم. جایگاهش در نزد پروردگار رحمان و رحیم نیکو و بلندمرتبه باد.»

مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر با انتشار متنی درگذشت پرویز پورحسینی بازیگر توانمند و محبوب تئاتر، سینما و تلویزیون کشور را تسلیت گفتند.

در متن منتشر شده از سوی مدیریت و کارکنان تئاتر شهر آمده است:

«به نام خداوند مهربانی که بازگشت همه به سوی اوست.

صبح روز جمعه هفتم آذرماه، وقتی آسمان خدا از ابرهای پاییز با طعم باران پوشانده شده بود؛ ناگاه خبر رسید که یکی از جاودانه های تئاتر این سرزمین، استاد پرویز پورحسینی عزیزمان بعد از هفته ها ایستادگیِ مردانه در برابر ویروسِ نحسِ کرونا، به دیدار آفریدگارش شتافت.

حقیقتا او بهانه ای بود برای روشنای چراغ تئاتر این سرزمین.

بی گمان «بازیِ در صحنه» با هنر مثال زدنی، کلام و فهم خردمندانه مرحوم پورحسینی و بسیاری از هم نسلانش، تاثیری شگرف در پویایی هنر نمایش ایران عزیزمان داشت و دارد.

زبان توصیف، از پس فراق یکی از دردانه های تئاتر ایران، کار دشواری است، اما اهالی تئاتر شهر و همه هنرمندان شریف و یگانه اش در این سال ها می دانستند و می دانند که پرویز پورحسینی، استاد پرویز پورحسینی عزیزمان یکی از ستاره های درخشان عرصه ای است که چراغ راهش بزرگانی چون او بودند و هستند.

بدون هیچ تردیدی بر این باوریم اگر جسم او امروز و در این روزهای تلخ به دیدار معبودش شتافته، اما هنر ماندگارش روی خاک مقدس صحنه های آفرینشِ نمایش، تا ابد بر تارک فرهنگ و هنر این سرزمین باقی خواهند ماند.

مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر با نهایت تاثر و تاسف ضایعه درگذشت استاد پرویز پورحسینی را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری ایرانِ عزیز تسلیت گفته و آرزومند سلامتی برای یکایک مردم و هنرمندان شریف کشورمان است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.