سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴

رحیم مخدومی:

چند دهه بی‌توجهی تلویزیون به برنامه‌های مرحوم راستگو جای تأسف دارد

حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو

سینماپرس: نویسنده ادبیات دفاع مقدس از عدم استفاده مدیران تلویزیون از توانایی‌های مرحوم حجت‌الاسلام راستگو در زمان حیاتش انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، رحیم مخدومی در گفتگو با آنا با اشاره به این که او نیز از بینندگان برنامه‌های تلویزیونی مرحوم حجت‌الاسلام راستگو در دهه شصت بوده است عنوان کرد: در سال‌های ابتدایی دهه شصت، من نوجوان بودم. برنامه‌های تلویزیون برای مخاطبان کودک و نوجوان بسیار محدود بود. برنامه‌سازان در این عرصه در مرحله آزمون و خطا بودند و اصولاً تولید برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان جایگاه خود را پیدا نکرده بود.

 وی گفت: از سوی دیگر در میان روحانیون هم افرادی که خلاقیت و نوآوری داشته باشند و مفاهیم اخلاقی را به زبان جذاب و قابل‌فهم برای کودکان بیان کند نداشتیم. هرچند من اعتقاد دارم الان هم چنین افرادی را در بین  روحانیون کم داریم. در چنین شرایطی آقای راستگو توانست این فضا را بشکند و با ابتکار و خلاقیت از زبان نمایش و داستان با کودکان ارتباط برقرار کند.

 برنامه‌ای که پس از سه دهه هنوز هم مخاطب دارد

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس افزود: در آن دوران برنامه‌ آقای راستگو، جذاب و پربیننده بود.   حتی من معتقدم که اگر امروز همان برنامه‌ها روی آنتن برود، بازهم مخاطب خود را خواهد داشت. یعنی با وجود این همه مجریان و برنامه‌سازان توانمند در این حوزه و برنامه‌هایی با ساختارهای جذاب و دکورهای خوش آب ورنگ باز هم می‌تواند برای کودکان و نوجوانان امروزی جالب باشد. به عبارت دیگر، همان الگو و کیفیت می‌تواند برای کودکان دهه نود هم جذابیت ایجاد کند.

جذابیت قصه‌گویی و انتظارآفرینی برای فطرت انسان

مخدومی با اشاره به مهارت زنده‌یاد راستگو در قصه‌گویی و بیان حکایت به عنوان یک اصل تربیتی عنوان کرد: روایت و داستانگویی برای فطرت انسان جذابیت دارد. یک قصه‌گوی ماهر با تدوین هوشمندانه اطلاعات و انتظارآفرینی و ایجاد حس تعلیق می‌تواند اطلاعات و آموزه‌های موردنظر خودش را به مخاطب ارائه دهد. ذهن بشر خیلی به استفاده از اطلاعات حاضر و آماده تمایلی ندارد و از حس تعلیق و شنیدن گام به گام حقایق لذت می‌برد و دوست دارد بعد از یک مرحله اندیشیدن به موضوعات برسد.

 نویسنده کتاب «گلین، عروس سرخ‌پوش» گفت: این وضعیت همیشه با بشر همراه بوده و کهنه‌شدنی نیست؛ به همین خاطر داستان و روایت کهنه نمی‌شود. هر  چقدر هم که تکنولوژی پیشرفت کند، نمی‌تواند جلوی این خواسته فطری انسان را  بگیرد.

 وی اظهار کرد: ما در دهه شصت و هفتاد به عنصر حکایت و قصه‌گویی توجه زیادی داشتیم. علاوه بر برنامه‌های مرحوم راستگو، در رادیو «قصه ظهر جمعه» آقای محمدرضا سرشار و در تلویزیون «آقای حکایتی» با اجرای آقای شاه‌محمدلو پخش می‌شد. آقای سرشار سال‌ها در برنامه «قصه ظهر جمعه» چراغ قصه‌گویی را روشن نگه داشت و با این که تنها از ابزار صدا بهره می‌برد و برنامه‌اش جلوه‌های بصری نداشت ماندگار شد. هنوز هم بسیاری از مردم با صدا و برنامه ایشان خاطره دارند.

 ویژگی‌ها و توانمندی‌های مرحوم راستگو

نویسنده کتاب «جنگ پابرهنه» گفت: مرحوم راستگو  نیز علاوه بر حافظه خوب و قدرت قصه‌گویی، از عنصر نمایش و مهارت‌های صداسازی هم استفاده می‌کرد. یکی دیگر از روش‌های موثر ایشان همین انتظارآفرینی بود که معمولاً با طرح معما و بعد حل گام به گام آن برای مخاطبان همراه بود و برای کودکان جذابیت داشت.

وی عنوان کرد:  فراموش نکنیم که ایشان علاوه بر توان اجرا و مهارت‌های نمایشی و کلامی، در حوزه تربتی و دینی فردی باسواد و اسلام‌شناس بود. فقه و تاریخ اسلام خوانده بود و تحصیلات حوزوی داشت. مفاهیمی که ارائه می‌داد مبتنی بر اخلاق اسلامی بود و خودش هم متخلّق به این اخلاق بود و همه این موارد را در قالب بازی‌های گروهی و درتعامل با مخاطبان ارائه می‌داد. تمام این ویژگی‌های مثبت در ایشان جمع شده بود.

مخدومی افزود:  جالب اینجا بودکه مرحوم راستگو از دکور، ابزاز، یا لوکیشن خاصی هم استفاده نمی‌کرد. یک تخته و گچ و توانمندی‌های شخصی بود؛ اما خلاقیت داشت و همین خلاقیت بود که او را ماندگار کرد.

 یک تأسف بزرگ برای تلویزیون

وی افزود: کاش این الگوهای برنامه‌سازی و تربیتی را آسان کنار نمی گذاشتیم. من واقعاً تأسف می‌خورم و برایم جای پرسش دارد که در این سه دهه اخیر چرا جامعه ما و کودکان و نوجوانان ما از برنامه های ایشان محروم بودند. یعنی نه تنها این برنامه ادامه پیدا نکرد بلکه این الگوی برنامه سازی هم تکثیر نشد. این یک تجربه شیرین و موفق بود که باید برنامه‌سازان ما به آن توجه می‌کردند.

وی افزود:همانطور که اشاره کردم حالا که دست اجل ما را از وجود آقای راستگو محروم کرده، چه خوب است که حد اقل با بازپخش برنامه‌های ایشان هم یاد و خاطره‌اش را زنده کنیم و هم یک برنامه تربیتی و پرنشاط را به کودکان نسل امروز ارائه دهیم. این کار کم‌هزینه‌ای است که مطمئن هستم مخاطبان زیادی هم خواهد داشت.

لازم به یاد آوری است حجت الاسلام محمدحسن راستگو روحانی خاطره ساز برنامه های کودک و نوجوان در دهه شصت،   روز گذشته در ۶۷ سالگی درگذشت.

آن رمحوم در سال‌های پس از انقلاب  مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان ونوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه های علمیه و صدا وسیمای جمهوری اسلامی بود. برنامه‌های تلویزیونی بازی با کلمات، راز دایره‌ها و ... از جمله برنامه های تلویزیونی با حضور این روحانی فقید است که بسیاری از کودکان و نوجوانان  سال‌های دهه شصت و هفتاد با آن خاطره دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.