دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

هوشنگ گلمکانی:

فضای تکنولوژی جدید و اینترنت این امکان را فراهم کرده که مردم در خانه و به تنهایی فیلم ببینند

حضور هوشنگ گلمکانی منتقد سینما در نشست فیلم جدایی نادر از سیمین در فرهنگسرای رسانه

سینماپرس: یک منتقد باسابقه‌ی سینما برگزاری آنلاین (برخط) رویدادهای سینمایی را بهترین راه برای حفظ و بقای آنها در روزهای قرنطینه و کرونا دانست.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ گلمکانی دبیر شورای نویسندگان ماهنامه سینمایی «فیلم» برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را استفاده از امکان موجود در شرایط کرونا دانست و گفت: اگر جشنواره‌ای سینمایی نمی‌تواند در شرایط کرونا به شکل حضوری برگزار شود، باید از امکان برگزاری آنلاین استفاده کند، حتی اگر تاثیرش از برگزاری حضوری آن کمتر باشد.

وی ادامه داد: فیلم دیدن، هم می‌تواند جمعی باشد و هم فردی. گرچه سینما رفتن به عنوان یک آیین جمعی شناخته شده است و خیلی‌ها معتقدند که تماشای فیلم به شکل دسته‌جمعی تاثیر بیشتری دارد، اما سال‌هاست خیلی از سینمادوستان در خانه فیلم نگاه می‌کنند. فضای تکنولوژی جدید و اینترنت این امکان را فراهم کرده که مردم در خانه و به تنهایی فیلم ببینند. برای همین سینما رفتن نسبت به گذشته کمتر شده، اما جشنواره وضعیتش فرق می‌کند.

کارگردان مستند «گنگ خواب‌دیده» ادامه داد: جشنواره اصولاً آیینی جمعی است و یکی از خاصیت‌هایش این است که علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران سینما در جشنواره باهم به شکل حضوری و رودررو ملاقات کنند.

دبیر شورای نویسندگان ماهنامه «فیلم» با تاکید بر این که الان در وضعیت اضطراری و پیش‌بینی نشده هستیم، یادآور شد: در این شرایط کرونایی یا باید فعالیت‌های هنری و جشنواره‌ای به‌طور کلی تعطیل شوند یا از امکان موجود استفاده کنیم، حتی اگر تاثیر مطلوب و صد در صدی نداشته باشد. در مورد سینما هم اینطور است که خیلی‌ها می‌گویند اکران آنلاین به درد نمی‌خورد و باید فیلم در سینما نمایش داده شود، اما خب نمی‌شود.

این منتقد باسابقه در پایان گفت: همه قبول دارند که اکران سینمایی بهتر است و اکران آنلاین تاثیر، خاصیت و درآمد اکران پرده‌ای را ندارد، اما چه کار می‌شود کرد؟ در این وضعیت کسی مقصر نیست. زندگی ادامه دارد و باید از امکان موجود استفاده کرد. بنابراین اگر یک جشنواره سینمایی نمی‌تواند در شرایط کرونا به شکل حضوری برگزار شود، باید از امکان برگزاری آنلاین برای آن استفاده کرد، حتی اگر تاثیرش از برگزاری حضوری بسیار کمتر باشد.

*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.