دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

در شرایط کنونی چاره‌ای جز آنلاین برگزار کردن جشنواره‌های سینمایی نداریم

محمد شکیبانیا

سینماپرس: محمد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد بهتر است که امسال «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شود تا مستندها کهنه نشوند.

به گزارش سینماپرس، محمد شکیبانیا تهیه‌کننده سینمای مستند که به تازگی به سمت معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منصوب شد درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به مهر گفت: در شرایط کنونی چاره‌ای جز آنلاین برگزار کردن جشنواره‌های سینمایی نداریم. اگر این کار را نکنیم، جشنواره باید برای سال آینده باقی بماند. اما آیا سال بعد شرایط متفاوت خواهد بود؟

وی ضمن بیان اینکه واقعاً مشخص نیست که در سال آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد، ادامه داد: حتی اگر امکان برگزاری جشنواره در سال آینده فراهم باشد، ما در جشنواره بعدی با دو برابر فیلم مواجه می‌شویم که خیلی از آنها بیات شده یا امکان ارائه ندارند. بنابراین بهتر است که امسال جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود.

تهیه‌کننده مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» اظهار کرد: بخش داوری و انتخاب فیلم‌ها که همچون سال‌های قبل است. تنها تفاوت در اکران مستندهاست که مساله مهمی است، اما به هر حال وضعیت به گونه‌ای است که تحت هیچ شرایطی اجازه اکران کردن فیلم‌ها را نمی‌دهد. بنابراین حداقل این شکل آنلاین بخشی از مدل اکران را پوشش می‌دهد. به علاوه اینکه اگر بشود درست این رویداد را رسانه‌ای کرد شاید این شکل برگزاری از نقاط قوتی هم برخوردار باشد.

شکیبانیا در ادامه عنوان کرد: در این شکل همه به فیلم‌ها دسترسی دارند و تعداد زیادی از علاقمندان می‌توانند فیلم‌ها را ببینند. همچنین دیگر با محدودیت سالن و سانس مواجه نیستیم. اگرچه بسیاری از فیلم‌سازها فیلم‌ها را برای پرده می‌سازند و پرده سینما هم در قضاوت ما از فیلم موثر است، اما یادمان باشد که در سینمای مستند، بسیاری از آثار برای تلویزیون و پلتفرم‌ها ساخته می‌شوند و ویژگی‌های سینمایی آنها به قدری نیست که افسوس بخوریم چرا سینما را از دست دادیم.

تهیه‌کننده مستند «مادرکشی» ادامه داد: اکنون فرصت مغتنمی است که جشنواره آنلاین برگزار شود تا متوجه ایرادهای آن بشویم و در سال‌های بعد اگر هم امکان اکران در سینما وجود داشته باشد بتوانیم به صورت همزمان اکران آنلاین را هم در کنار شیوه کلاسیک برگزاری داشته باشیم.

وی در پایان درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در دوران بعد از کرونا گفت: پیشنهادم این است که در دوران بعد از کرونا جشنواره‌ها به شکل قبلی خود برگردد. چراکه مدل حضوری از خواص بسیاری برخوردار است که مهم‌ترینش اکران در سالن سینما و دورهمی است که هر ساله مستندسازان را دور هم جمع می‌کند. اما برای افرادی که نمی‌توانند به صورت حضوری در جشنواره حاضر باشند، بخش آنلاین (برخط) می‌تواند در کنار جشنواره ادامه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.