یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴

سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران؛

«سمفا» اهرم فشاری قدرتمند برای سینماداران بد حساب!

سامانه سمفا

سینماپرس: سینماهای کشور این بار برای پرداخت بدهی خود به دفاتر پخش بر سر دوراهی خوش حسابی و پرداخت به موقع از یک طرف و از طرف دیگر بدحسابی و برخورد با سمفا هستند.

به گزارش سینماپرس، بعد از کش و قوس‌های فراوان برای حل مسأله بدهی سینماداران به دفاتر پخش و همینطور تهیه‌کنندگان سینما، در نهایت پرداخت وام به عنوان راه‌کار نهایی برای تسویه حساب سینماداران با این دفاتر در نظر گرفته شد و قرار شد که سینماداران بدهکار هر چه زودتر برای اخذ این وام اقدام کنند.

برای حل مشکل مالی این چند ماه (از مرداد ماه تا ابتدای آبان) که سینماها بازگشایی شدند نیز سازمان سینمایی نیز تصمیم گرفت که سینماها فروش خودشان را داشته باشند و این معاونت میزان سهم دفاتر پخش را به آنان پرداخت کند. این تصمیم عملی شد و سازمان سینمایی معادل فروش خالص فیلم‌ها را به دفاتر پخش واریز کرد. اما آنچه که باقی مانده بود کارکرد سمفا بود. سمفا به عنوان ترمینال و سامانه خرید و فروش بلیط سینماها، هدف بسیار مهمی داشت که عبارت بود از تقسیم سهم سینمادار و دفاترپخش در مبدأ. این سامانه در ابتدای مسیر و قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا مشکلات فنی کوچکی داشت که ظرف مدت کوتاهی حل شد. اما مشکل دیگر گلایه‌مندی سینماداران از این طرح بود. آنان مدعی بودند که با این روش سودی که سینمادار از موجودی پول‌ها در حساب‌های بانکی عاید آن‌ها می‌شده است و با آن می‌توانستند هزینه‌های سنگین سینماداری را رفع کنند، عملاً از بین می‌رفت. این انتقاد و مقاومت سینماداران از پذیرش سمفا باعث شد که ادامه مسیر مصادف شود با شیوع کرونا و بسته شدن سینماهای کشور.

اما از سوی دیگر دلخوری دفاتر پخش از سینماداران به علت بدحسابی نیز قابل درک بود و باید به آنان نیز حق داده می‌شد. بنابراین سازمان سینمایی در اینجا تصمیم دیگری گرفت که به تعبیری باید آن را «حد وسط» تصمیمات اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.  

تصمیم این بود که از این به بعد سمفا در مقام اهرم فشاری برای سینماداران بد حساب عمل می‌کند. توضیح اینکه سینماداران بعد از انتقاد از سمفا و تقسیم پول در لحظه، خواستار برچیدن آن شدند اما در صورتی که سمفا به طور کامل حذف می‌شد امکان جمع شدن بدهی سینمادران و بالا رفتن ناراحتی و اعتراض دفاتر پخش نیز محقق می‌شد و با این حساب مانند قبل این مشکل و اختلاف قدیمی میان سینماداران و دفاترپخش باقی می‌ماند. برای همین تصمیم جدید سازمان سینمایی این شد که سمفا از این به بعد تقسیم پول را در لحظه انجام ندهد و مدتی کوتاه به سینمادار فرصت می‌دهد تا بدهی خود را به دفاتر پخش پرداخت کند.

اما در صورتی که سینمادار بدحسابی کند، سمفا گیشه او را می‌بندد و از سوی دیگر پول دفتر پخش را خود به دفتر پخش واریز می‌کند. طبیعتاً امکان دارد که این روال تا مدتی برای سینمادار بدحساب باقی بماند.

به نظر می‌رسد که این طرح می‌تواند برای سینماداران کشور فرهنگ‌سازی کند که از این به بعد با پرداخت بدهی به موقع دفاتر پخش گردش مالی مناسبی در چرخه اکران سینمای کشور برقرار شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.