شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

دبیر جشنواره فیلم کوتاه:

ممکن است ناچار شویم فقط یک اختتامیه مجازی برگزار کنیم/همه این‌ها ممکن است هزینه‌های ما را پایین بیاورد!

حسین انتظامی - سید صادق موسوی

سینماپرس: شب گذشته هشتاد و دومین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور پویا نبی و امید شمس (میزگرد بررسی جایگاه فیلم کوتاه در سینما)، سید صادق موسوی (دبیر جشنواره فیلم کوتاه)، کارشناسان رسانه و منتقدان روی آنتن رفت.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته هشتاد و دومین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور پویا نبی و امید شمس (میزگرد بررسی جایگاه فیلم کوتاه در سینما)، سید صادق موسوی (دبیر جشنواره فیلم کوتاه)، کارشناسان رسانه و منتقدان روی آنتن رفت.

فیلم کوتاه پایگاه مناسب تری است برای کسب تجربه‌های هنری بدون دخالت دیگران خیلی از فیلمسازان بلند جهان سینمایی خود را در سینمای کوتاه به دست آورده اند در اولین میزگرد این هفته دو فیلمساز فیلم کوتاه درباره اهمیت فیلم کوتاه در سینما به بحث و گفتگو پرداختند.

امید شمس درباره تاریخچه فیلم کوتاه در ایران گفت‌: فیلم کوتاه سال ۴۷ با بصیر نصیری شروع شد و خیلی ادامه پیدا نکرد، اما بعد از انقلاب با فیلمسازان بزرگی مثل عیاری، کیارستمی، جیرانی ادامه پیدا کرد. سال ۸۲ انجمن صنفی ان تشکیل شد و در چند سال اخیر فیلم‌ها کاملا حرفه‌ای شده اند.

کار کردن در فیلم کوتاه به شدت لذت بخش است و دست فیلمساز بازتر است. در فیلم بلند هزار و یک محدودیت وجود دارد، اما در سینمای کوتاه این گونه نیست. چند سالی است که سینمای کوتاه هم دچار ممیزی شده است، اما همچنان فیلم کوتاه پایگاه مناسب تری است برای کسب تجربه‌های هنری بدون دخالت دیگران. در سینمای بلند از سفارش دهنده تا اکران تاثیر گذار در تولید فیلم هستند و جلوی رهایی کارگردان برای خلق اثر هنری را می‌گیرد. در سینمای کوتاه تنوع ژانر بیشتر است و فیلمسازان جهان خود را به راحتی خلق می‌کنند.

آنچه در هشتاد و دومین قسمت از برنامه سینمایی هفت گذشت

پویا نبی در ادامه افزود: من تصورم می‌کنم صنف فیلم کوتاه با دیگر صنوف تفاوت دارند. زیرا مولد و مادر هستند. خیلی از کارگردانان سینمای بلند از سینمای کوتاه آمده اند. به همین دلیل این صنف یکی از تاثیر گذارترین صنوف بوده است. خیلی از فیلمسازان بلند، غریزه و جهان سینمایی خود را در سینمای کوتاه به دست آورده اند. از سال ۹۲ به بعد عوامل سینمای بلند به فیلم کوتاه آمدند. کتاب‌های زیادی تالیف شد و موسسات زیادی به آموزش فیلم کوتاه پرداختند. جشنواره‌های بسیاری برای فیلم کوتاه درست شد. تا قبل از ماجرای کرونا فیلم‌های کوتاه ایرانی به صورت میانگین روزی یک افتخار به دست می‌آوردند. فیلمسازان ایرانی بسیاری در جشنواره‌های خارجی داور شدند. این نشان می‌دهد فیلم کوتاه جایگاه ویژه در سینمای ایران دارد. فیلم کوتاه سفیر خوبی برای سینمای ایران در جهان بوده است.

کرونا نظم جشنواره‌های جهان را به هم ریخت/ممکن است ناچار شویم فقط یک اختتامیه مجازی برگزار کنیم

سید صادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه باحضور در برنامه هفت از روند این دوره از جشنواره فیلم کوتاه توضیحاتی ارائه داد.

وی درباره تاثیر کرونا در برگزاری جشنواره گفت: کرونا نظم جشنواره‌های جهانی را به هم ریخت. ما به هیچ عنوان نمی‌خواستیم فیلم‌ها را به صورت آنلاین اکران کنیم و به دلیل تعطیلی سینماها در تهران ناچار به برگزاری بخش‌های جنبی در جشنواره شدیم. از سال‌های گذشته ما بیست جلسه آموزشی برگزار می‌کردیم و امسال این دوره‌های آموزشی به شکل اینترنتی برگزار شد. سال‌های گذشته این نشست‌ها هزینه برای مخاطبان داشت، اما امسال این کارگاه‌ها رایگان بودند. استقبال امسال از این نشست‌ها واقعا خوب بود. نزدیک پنج هزار اثر از خارج از ایران به جشنواره رسید که پنجاه فیلم به بخش مسابقه آمده است. صد و چهل فیلم ایرانی هم به بخش مسابقه راه پیدا کردند، اما به علت این پلتفورم‌ها هیچ ضمانتی برای امنیت آثار نمی‌داند از اکران آنلاین پرهیز کردیم. امسال، چون میهمان خارجی نداشتیم هزینه‌های پشتیبانی ما کمتر شده بود. ممکن است ناچار شویم فقط یک اختتامیه مجازی برگزار کنیم. همه این‌ها ممکن است هزینه‌های ما را پایین بیاورد. این تعطیلی‌ها نه تنها تولیدات فیلم کوتاه کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. فیلم کوتاه، چون نیازمند پرده سینما نبوده است و به همین دلیل تولید فیلم کوتاه مورد استقبال قرار گرفته است. بازیگران و عوامل سینمای حرفه‌ای هم کمک‌های بیشتری به سینمای کوتاه کرده اند. زیرا رخوت سینمای بلند در فیلم کوتاه وجود ندارد. کرونا آسیب کمتری به فیلم کوتاه زده است.

مساله دوگانه سلامت و معیشت از اساس باطل است

کارشناسان رسانه در میزگرد این هفته به بحث و بررسی تاثیر کرونا در فرهنگ و هنر پرداختند.

آنچه در هشتاد و دومین قسمت از برنامه سینمایی هفت گذشت

امیر حسین مکاریانی در ابتدا عنوان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا سینما هم دچار آسیب شد. عده‌ای معتقدند نباید چراغ سینما خاموش شود و باید تولید محتوا ادامه پیدا کند، زیرا یک کالای استراتژیک است. در کل سینما در یک فضای استیصال است و نمی‌توان گفت چه چیز خوب است یا بد. اما نکته مهم این است که کارکرد مدیران چیست؟ آیا فقط وظیفه آن‌ها پیگیری کارهای جاری است یا باید یک تصمیم مهم برای برون رفت از این استیصال بگیرند؟ سینما بدترین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. اما آیا هیچ تصمیم خلاقانه‌ای از سوی مدیران و فعالان حوزه سینما وجود داشته است؟

آرش فهیم در ادامه افزود: مساله دوگانه سلامت و معیشت از اساس باطل است، زیرا هر دو آن‌ها باید در کنار هم باشد. تعطیلی پروژه‌های سینمایی برای حفظ سلامت کار اشتباهی است. زیرا هم معیشت و سلامت هنرمندان به خطر می‌افتد و هم جامعه دچار مشکل می‌شود، زیرا مردم احتیاج به کالای فرهنگی دارند. این اتفاق باید مدیریت شود. حتی قانون هم می‌تواند به آن ورود کند. مساله معیشت هم باید تامین شود. واقعا اگر این پروژه‌ها تعطیل شود سینما گران چگونه باید نان بخورند.

گفتنی است؛ میز نقد این هفته برنامه هفت باحضور مسعود فراستی، جواد طوسی و محمد تقی فهیم به نقد و بررسی فیلم سینمایی گاو ساخته داریوش مهرجویی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.