یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

اسحاق خانزادی:

کلی صنف و رئیس و مدیر و صندوق داریم که شعار هنر و هنرمند می‌دهند/همه چیز به ضرر بدنه هنرمندان است

اسحاق خانزادی

سینماپرس: خطر ابتلا به کرونا به واسطه فعالیت در یک فیلم یا سریال که بیش از ۲۰۰ نفر در فاصله نزدیک از هم قرار دارند، بالاست و بازیگران هم هر جا که ماسک داشته باشند جلوی دوربین باید بدون ماسک ظاهر شوند که این، خودش احتمال آلودگی به ویروس را بالا می‌برد.

به گزارش سینماپرس، اسحاق خانزادی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران با بیان این مطلب به «جوان» گفت: بسیاری از اهالی سینما در زمان قبل از کرونا هم وضع معیشتی درستی نداشتند و مجبور بودند منتظر پیشنهاد کاری باشند و حال هم که تولیدات به حداقل رسیده است برای تأمین معاش خانواده مجبورند در هر شرایطی کار کنند و البته خطر کرونا را به جان بخرند بلکه خرج زندگیشان درآید.

معلوم است که خطر ابتلا به کرونا به واسطه فعالیت در یک فیلم یا سریال که بیش از ۲۰۰ نفر در فاصله نزدیک از هم قرار دارند بالاست و بازیگران هم هر جا که ماسک داشته باشند جلوی دوربین باید بدون ماسک ظاهر شوند که این، خودش احتمال آلودگی به ویروس را بالا می‌برد.

این سینماگر با سابقه با ابراز تأسف از درگذشت یک بازیگر به دلیل ابتلا به کرونا در پشت صحنه عنوان کرد: بازیگران مجبورند بدون ماسک باشند و کار کنند و خب طبیعی است که آلوده به کرونا بشوند و متاسفم که باید شاهد مرگ همکاران به خاطر آلودگی در پشت صحنه باشیم.

صدابردار «جرم» با اشاره به ریشه‌های اقتصادی که بازیگران را حتی در دل کرونا به بازیگری سوق می‌دهد، ادامه داد: در این مدت ۹ ماهی که از شیوع کرونا می‌گذرد، دولت برنامه جدی حمایتی برای هنرمندان ارائه نکرده و حرف‌هایی مطرح شده که بیشتر در حد وعده باقی مانده و کاربردی نشده است و شاید هنر و هنرمندان برای دولت در اولویت رسیدگی قرار ندارد، وگرنه مگر کل جامعه هنری چند نفرند که این قدر نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت هستیم.

این سینماگر ۷۰ ساله خاطرنشان کرد: متأسفانه سیستم و چرخه تولید فیلم و سریال در کشورمان ضعف‌های زیادی به خصوص در بحث مالی دارد که یکبار برای همیشه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. چرا ما سینماگران بیمه بیکاری نداریم؟ چرا امنیت شغلی نداریم؟ آیا اگر یکی مثل کریم اکبری‌مبارکه بیمه بیکاری داشت که زندگی‌اش را تأمین کند، باز مجبور بود برای تأمین معیشت حتی در دوران قرمز کرونا جلوی دوربین برود؟ مطمئناً اگر هنرمند تأمین باشد، این گونه دل به خطر نمی‌دهد.

صدابردار «بی‌پولی» با انتقاد از انفعال نهادهای صنفی در حمایت از هنرمندان در دوران کرونا گفت: مسئله به قدری روشن است که نیاز به توضیح اضافی من نیست، چون وظیفه اصلی نهادهای دولتی فعال در حوزه سینما همین حمایت و کمک به هنرمندان است ولی بدبختانه هر چه بیشتر می‌گوییم، بیشتر به در بسته می‌خوریم و هر چه بیشتر گلایه می‌کنیم، بیشتر شاهد بی‌تفاوتی مدیران هستیم.

اسحاق خانزادی تأکید کرد: ما کلی صنف و رئیس و مدیر و صندوق داریم که شعار هنر و هنرمند می‌دهند ولی در واقعیت شاهدیم که نزدیک ۹ ماه از شیوع کرونا گذشته و هیچ اقلامی نصیب هنرمندان نشده و حتی سعی نکرده‌اند، بیمه تأمین اجتماعی این یک سال کرونایی هنرمندان را رایگان کنند و تازه قیمت بیمه تکمیلی درمان را هم افزایش داده‌اند. از خانه سینما هم انتظاری نمی‌رود، چون افرادی در هیئت مدیره این نهاد نیستند که درد بی‌پولی و معیشت را چشیده باشند، نتیجه آنکه همه چیز به ضرر بدنه هنرمندان است.

خانزادی در ادامه گفت: امیدوارم نهادهای مسئول به کمک هنرمندان بیایند و آن‌ها را از این همه بی‌برنامگی نجات دهند. بیایند و یک بار برای همیشه تکلیف بیمه بیکاری، بیمه درمان و اقلام رفاهی هنرمندان را مشخص کنند. هنرمندان را که نباید فقط برای انتخابات به صف کرد تا با سیاسیون عکس بگیرند. الان وقتش است که مقامات بالایی نظام به کمک هنر و هنرمندان بیایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.