سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

وقتی دبیر جشنواره امیدی به آثار امید بخش ندارد:

سیدصادق موسوی: حال و هوای جوانان فیلمساز ممکن است چندان امیدبخش نباشد!

سید صادق موسوی

سینماپرس: جشنواره فیلم کوتاه تهران چه نوع حمایتی از تولیدات امیدبخش و در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی و به طور خاص شعار امسال انجام داده است؟ انجمن سینمای جوانان ایران به منظور حمایت از تولیدات امیددهنده به آینده، و نیافتادن تولیدات با موضوع کرونا در دام سیاه نمایی برنامه ای دارد یا خیر؟

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در قالب ویدیویی از صحبت‌های دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگاران برگزار شد.

سیدصادق موسوی در ابتدای این نشست ضمن آرزوی عافیت برای اهالی رسانه و ادای احترام به مدافعان و شهدای سلامت گفت: امیدوارم شرایط کشور و جهان به شکلی پیش برود که بتوانیم از روزهای پس از کرونا به زودی یاد کنیم. سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مقرر بود و هست که در آبان ماه طبق تقویم بین‌المللی جشنواره‌ها برگزار شود اما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن شرایطی است که کرونا تحمیل کرده است، از فردا(۷ آبان) فعالیت‌های آنلاین خود را در قالب نشست های تخصصی «۳۷-۲۰» آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته میزبان مدرسان ایرانی و خارجی بودیم و این جلسات در کاخ جشنواره با جمعیت حداکثر ۲۵۰ نفر از علاقه‌مندان برگزار می‌شد امسال استفاده از ظرفیت اینستاگرام این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم محتوای آموزشی و فرهنگی خود را به صورت آنلاین و رایگان در این بستر منتشر کنیم. امیدوارم از ۷ تا ۱۷ آبان از این بخش به شکل قابل قبولی استقبال شود و مباحث علمی و آموزشی که در این ۱۰ روز و در قالب هر شب دو نشست عرضه خواهد شد مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه به ارائه اطلاعاتی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی، پرداخت و توضیح داد: سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فعالیت خود را از اسفند ۹۸ آغاز کرد و مجموعا چهار هزار و ۹۸۶ فیلم کوتاه خارجی به دبیرخانه ارسال که بیشترین فیلم‌ها از کشورهای فرانسه (۶۰۴ اثر)، آمریکا (۲۷۸ اثر)، هند (۲۷۰ اثر)، اسپانیا (۲۵۷ اثر) و آلمان (۲۱۵ اثر) به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان حدود یک درصد آثار انتخاب شدند، به این معنا که ۵۶ فیلم کوتاه خارجی به جشنواره امسال راه پیدا کرد. در بخش ملی هم نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم کوتاه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی به دبیرخانه ارسال شد و این ایام به انتخاب آثار در بخش ملی و بین‌الملل گذشت که البته نتایج آن نیز منتشر شده است.

موسوی تاکید کرد: امیدوارم جشنواره امسال با همه شرایطی که به واسطه کرونا به ایران و جهان تحمیل شده است دستاوردهایی هم از حیث تکثر انتشار و دسترسی بهتر علاقه‌مندان به محتوای تصویری ما فراهم کرده باشد؛ ما توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش بین‌الملل این اجازه را بگیریم تا فیلم‌های خارجی راه یافته به جشنواره راه را به شکل آنلاین پخش کنیم، امیدوارم که امانت دار خوبی باشیم و این فیلم‌ها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود و همزمان با پخش فیلم های ایرانی، این آثار به شکل آنلاین به نمایش گذاشته شود و مخاطبان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی از چهارشنبه ۷ آبان آغاز به کار می‌کند.

در ادامه این نشست، دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

فاطمه ناظمی از پایگاه خبری سینماپرس:

سوال: جشنواره چه نوع حمایتی از تولیدات امیدبخش و در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی و به طور خاص شعار امسال انجام داده است؟

انجمن سینمای جوانان ایران به منظور حمایت از تولیدات امیددهنده به آینده، و نیافتادن تولیدات با موضوع کرونا در دام سیاه نمایی برنامه ای دارد یا خیر؟

پاسخ: من به حوزه تولید و فعالیت های انجمن سینمای جوانان ایران باز می گردم. قطعا این نکته که گفتید بسیار تعیین کننده است. ما در اولویت های تولیدی خود به همه شوراهای پیچینگ در سراسر کشور ابلاغیه فرستادیم که آثار تولیدی باید در قالب اولویت های مفهومی مصوب ما باشد و آن هم چیزی نیست جز آثاری که بتواند به افزایش همبستگی اجتماعی، امید به آینده ایران عزیز، افزایش اعتماد و مشارکت، آثاری که مبارزه با فساد و تبعیض را تبلیغ می کنند، آثاری که به نهاد خانواده توجه می کنند، آثاری که مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند و ...این مفاهیمی است که اولویت ماست و می خواهیم در سراسر کشور به آن توجه کنیم و بودجه اندکی را که در تولید داریم، مصروف این دست از آثار می کنیم و به تمام شوراهای خود در سراسر کشور اطلاع دادیم آثاری که تصویب می کنید، باید موید این فضا باشد ولو اینکه اثری در بستر دراماتیک خود روایت تلخی دارد، باید در نتیجه نهایی به افزایش این مفاهیم و همبستگی ملی کمک کند.

گفتید در زمینه جشنواره چه حمایتی می کنیم، جشنواره در حقیقت فراخوانی دارد در آن که اولویت ها اعلام شده و بخش های متعدد و جوایز هریک اعلام شده است. اما مهم ترین نکته که در سوال شما نهفته بود و باور شخصی من است، این است که فیلم کوتاه به دلایل مختلف علاقه‌مند است به موضوعات ملتهب بپردازد. اشکالی ندارد اگر از ظرفیت های دراماتیک بهتری می خواهد استفاده کند و در آن زمان محدود زیر ۳۰ دقیقه که ما تعریف می کنیم می خواهد بر مخاطب اثربخش باشد.

حدود هزار و ۷۰۰ اثر به جشنواره امسال راه پیدا کرد، بخش کمی از آن تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران بوده است، من درباره باقی تولیدات کشور نمی توانم نظر دهم اما امیدوارم و دنبال می کنم تمام آثاری که در انجمن جوانان سینمای ایران تولید می شود حال و هوای من هنرمند، من جوان، من شهروند، من کارمند و من ایرانی امروز را بهتر کند و برای آینده امروز من روزهای پررونق تری را رقم بزند. می پذیرم که بسیاری از فیلم های کوتاه حال و هوای تلخ و گزنده ای دارند، امیدوارم در بسیاری از این آثار هم بتوانیم خیرخواهی را دنبال کنیم. در خصوص تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران به طور جدی امیدوارم سال آینده بتوانیم تولیداتی را معرفی کنیم که علی رغم این سال سخت و شرایط غیرقابل پیش بینی کرونا و مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه و حال و هوای فعلی جوانان فیلمساز که ممکن است چندان امید بخش نباشد، آن ها از ابراز فیلم کوتاه استفاده کنند تا حال و هوای امروز مردم را بهتر کنند.

زهرا منصوری از خبرگزاری مهر:

سوال: شیوع ویروس «کرونا» تا چه اندازه بر محتوا و کیفیت آثار تاثیرگذار بوده است؟

آیا برای رسیدن به کمیت مطلوب جشنواره، وسواس در کیفیت آثار را کمتر می‌کنید؟

پاسخ: از سوال دوم شما شروع می کنم، ما کیفیت را فدای کمیت نکردیم. ضمن اینکه کرونا بر کمیت آثار تاثیری نداشته است و نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم ایرانی در بخش های مختلف تولید شده است. اما اتفاق جدیدی که افتاد تولید تعدادی فیلم هایی با موضوع کرونا، مصائب آن و تلخ کامی های آن بود. حقیقتا فیلم کوتاه همواره همینطور بوده است و به سرعت به اتفاقاتی که در جامعه دیده می شود، واکنش نشان می دهد و کرونا هم که فکر می کنم یکی از غریب ترین اتفاقات جهان است و هنرمندان و فیلمسازان هم به آن واکنش نشان دادند. تعدادی از آثار با موضوع کرونا تولید شده بود که به دبیرخانه ما رسید و برخی هم به جشنواره راه پیدا کردند.

اشکان منصوری از باشگاه خبرنگاران جوان:

سوال: بودجه امسال جشنواره چه‌قدر است؟

از فیلمسازانی که جوایز اصلی جشنواره را دریافت می‌کنند، برای ساخت فیلم بعدی‌شان حمایت می‌شود؟

پاسخ: در خصوص بودجه جشنواره آنچه مصوب شده است در تفاهم نامه بین سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اینکه تا چه اندازه از این اعتبار صرف خواهد شد، منوط به برگزاری جشنواره خواهد بود. به محض برگزاری جشنواره اسناد آن و همچنین اگر حمایتی از اسپانسرها جذب کنیم مانند هر سال در قالب شفاف سازی فعالیت ها منتشر خواهد شد.

در خصوص حمایت از اثر برگزیده برای تولید فیلم بعدی، این مساله همواره محل مناقشه بوده است، در بسیاری از جشنواره ها این جایزه را برای حمایت از تولید فیلم بعدی اعلام می کردیم اما در تولید فیلم بعدی، فیلمنامه و... صاحب اثر با شورای تولید گاهی به نتیجه نمی رسد. لذا به نظرم این وعده واقع بینانه نبوده و خیلی محقق نمی شده است. به نظرم باید این دو امر را مستقل از یکدیگر دید و حمایت از فیلمساز برای تولید اثر بعدی نمی تواند جایزه ای برای فعالیت امروز او باشد.

حمید صنیعی‌منش از خبرگزاری تسنیم:

سوال: با توجه به این که سینماها عموما فیلم‌های کوتاه را اکران نمی‌کنند و بستری برای نمایش این آثار وجود ندارد و وعده‌های بسیاری که در این زمینه داده شده است، این بار تصمیم شما برای حل مساله نمایش و اکران فیلم های کوتاه چیست؟ برای مثال به امکان پخش آثار کوتاه، در شبکه نمایش خانگی فکر شده است؟

پاسخ: انجمن سینمای جوانان ایران تنها تولید کننده فیلم کوتاه نیست، بخشی از تولیدات متعلق به انجمن است. چند ماهی است انجمن جوانان سینمای ایران با همکاری پلتفرم‌های داخلی در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «چهار ایده چهار فیلم» هر پنجشنبه تعدادی از فیلم‌های کوتاه تولیدی را منتشر می‌کند که استقبال خوبی هم از آن شده است. این تنها مسیر ما نیست اما ظاهرا مهم ترین مسیری است که می شود برای نمایش فیلم کوتاه در نظر گرفت. شرایط کرونا باعث شده تا فیلم های بلند سینمایی امروز هم در سینما نباشند و تنها در قاب وی او دی ها و پلتفرم های داخلی منتشر شوند.
 

مرضیه فرزعلیان از پایگاه خبری-تحلیلی «سوره-سینما» :

سوال: باتوجه به این که در شرایط کرونا بسیاری از فیلمسازان به ساخت فیلم‌های کوتاه روی آوردند، آیا بانیان جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت‌ها و سیاست‌های جدید را در جهت توجه به فیلم‌های کوتاه در نظر گرفته‌اند؟ و امسال چه وجه تمایزی نسبت به سال گذشته دارد؟

پاسخ: در حوزه تولید انجمن سینمای جوانان ایران از سال گذشته فعالیت خود را نامتمرکز کرده است و به واحدهای استانی بیشتر توجه می کند، ۸ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه تولید در نظر گرفته است و همچنان تولیدات هنرجویی، نیمه حرفه ای و حرفه ای را در سراسر کشور در قالب فعالیت های دفاتر استانی تعقیب می کند. شرایط فیلم کوتاه هر سال بهتر از سال گذشته است، هر چند هزینه های تولید هم هر سال افزایش پیدا می کند.
شرایط به این علت هر سال بهتر می‌شود که استعدادها و خلاقیت های بیشتری روز به روز دیده می شود، تکنولوژی هم فراگیرتر و در دسترس تر است، با این حال هزینه های تولید امسال به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. انجمن مانند گذشته حمایت خود را از فیلمسازان جوان و خلاق انجام خواهد داد.
از حیث تولید علی رغم اینکه شرایط کرونایی حاکم شده بود، نزدیک به تعداد سال گذشته و حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید؛ در واقع کرونا باعث تعطیلی پروژه ها نشده بود. مانند سال گذشته انجمن از تولیدات فیلم کوتاه در سراسر کشور در قالب فعالیت ۸۰ دفتر و نمایندگی خود حمایت می کند، شوراهای تولید و فعالیت پیجینگ ما در استان ها ادامه دارد. اگر می گویید شرایط کرونا باعث شده فیلم کوتاه جدی تر گرفته شود، به نظرم می تواند نویدبخش باشد تا ما شاهد حضور چهره های جدیدتر و حتی علاقه مندان بخش های دیگر صنعت تصویر باشیم که به فیلم کوتاه روی آوردند. شرایط دیگری که می توانم از آن یاد کنم، تولید تعداد زیادی فیلم موبایلی است که به موضوعات مرتبط با کرونا و مسایل و مصائب آن پرداختند. امیدوارم بتوانیم از فرصت آنلاین برای انتشار بهتر فیلم های کوتاه استفاده کنیم.
 

مصطفی قاسمیان از خبرگزاری صبا:

سوال: آیا امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش آنلاین فیلم خواهید داشت؟ در این صورت، با توجه به گستره زیاد نمایش آنلاین آیا تدبیری اندیشیده اید که برای فیلم ها حواشی پیش نیاید؟
باتوجه به وضعیت شیوع ویروس «کرونا» در شهر تهران، برگزاری نیمه حضوری جشنواره کار درستی خواهد بود؟
اگر شهر «تهران» قرنطینه شود، چه تدابیری اندیشیده‌اید که جشنواره نیمه کاره رها نشود؟

پاسخ: جشنواره در بخش نمایش برگزار نمی شود و به زمان دیگری موکول شده است که من هم نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم به زودی محقق شود. نمایش فیلم ها در حوزه بین الملل حتما آنلاین خواهد بود چون اجازه این اقدام را از صاحبان آثار گرفته ایم. در بخش ملی برای حفظ امنیت آثار صرفا فیلم ها در سینما نمایش داده خواهد شد.
اما اگر شرایط به نحوی پیش برود که تهران برای مدت طولانی قرنطینه شود و ما سال ۹۹ را از دست دهیم حتما می توانیم آثار ایرانی و خارجی را صرفا به دست داوران برسانیم و داوران نتایج را اعلام کنند و اختتامیه‌ای مجازی برگزار کنیم، این بدترین سناریو برای جشنواره فیلم کوتاه تهران است ولی امیدواریم به این شرایط نرسیم. اگر چنین اتفاقی رخ داد باید موضوع در شورای سیاست گذاری جشنواره مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.
 

رامین مارالی از سایت خبری صبح سینما:

سوال: با توجه به شرایط ویژه این دوره از جشنواره، چه تمهیداتی را برای پخش فیلم ها در نظر گرفتید؟

با توجه به شرایط امروز و عدم توفیق در پخش حضوری آثار، آیا بسترهای لازم برای پخش آنلاین فیلم‌ها فراهم شده است؟

اگر آثار به صورت آنلاین پخش شوند، به چه تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق و بحث کپی رایت فیلم‌ها اندیشیده شده است؟

پاسخ: هیچ امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها وجود ندارد لذا از پخش آنلاین فیلم های ایرانی بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری صرف نظر کردیم. راه های مختلفی برای کاهش ریسک آن وجود داشت اما همه آن ها راه حل های دیگری هم برای قاچاق چیان فیلم ها داشت. آثار بخش ملی جشنواره امسال یا در سینما پخش خواهد شد یا پخشی نخواهد داشت و نهایتا داوری خواهد شد اما در حوزه بین الملل از صاحبان آثار اجازه گرفتیم تا در شبکه های ملی خود آثار را پخش کنیم. همانطور که می دانید امکان استفاده از پلتفرم های داخلی از خارج از کشور وجود ندارد و این اتفاق باعث می شود آثار بخش بین الملل سرقت نشود. مگر اینکه کسی شیطنت کند، فیلم را از بسترهای ایرانی بردارد و در اینترنت جهانی منتشر کند، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و اعتماد فیلمسازان خارجی به ما خدشه دار نشود.
 

علیرضا مرادی از خبرگزاری ایرنا:

سوال: با توجه به شرایط کرونایی این روزها و عدم امکان پخش آثار در سینما شما چه بستری را برای نمایش فیلم‌ها در نظر گرفته‌اید؟

احتمال اینکه این فیلم‌ها در تلویزیون، وی‌اودی‌ها و پلتفرم‌های مختلف پخش شوند، وجود دارد؟

پاسخ: در بخش بین الملل با توجه به اجازه ای که از صاحبان آثار دریافت کردیم، فیلم ها در پلتفرم ها پخش خواهد شد، اما در بخش ملی نه و اگر سینماها باز نشوند، ما هیچ فیلم ایرانی را در قالب پلتفرم ها و تلویزیون نمی توانیم پخش کنیم.


امیرحسین اشرفی از خبرگزاری پانا:

سوال: باتوجه به تفاهم‌نامه جشنواره با وزارت آموزش و پرورش که امکان استفاده از خدمات انجمن را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کرد، حضور نوجوانان در جشنواره به چه صورت و با چه تعدادی خواهد بود؟

چه تعداد از فیلم‌ها به بیان موضوعات اجتماعی می‌پردازند و درباره ویروس کرونا هستند؟

پاسخ: در خصوص استفاده از برنامه‌های جشنواره به دلیل شرایط کنونی که داریم در بخش بین‌الملل همه دوستان باید از پلتفرم‌ها استفاده کنند. در بخش ملی هم اگر سینماها بازگشایی شوند، تمرکز بر این است که فقط صاحبان آثار بتوانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند تا تراکم جمعیت نداشته باشیم و شرایط را ایمن نگه داریم.
عمده تولیدات فیلم کوتاه کشور را که ملاحظه می کنید در حال و هوای اجتماعی به سر می برد و کرونا هم مانند هر پدیده اجتماعی بزرگ مانند جنگ، بیماری های واگیردار جهانی و ... آثاری را بر تولیدات سینمایی دارد و من اثر کرونا در زندگی افراد را در برخی از فیلم‌ها دیدم که تاثیرگذار هم هستند و می‌فهمیم که حال و هوای هنرمندان و فیلمسازان برخاسته از شرایط عمومی ایران و جهان است. البته تعداد فیلم هایی که با موضوع کرونا به جشنواره راه پیدا کردند، محدود است.


رضا پورزارعی از روزنامه هنرمند:

سوال: چطور می‌خواهید در فضای مجازی این جشنواره را برگزار کنید و به فیلم‌ها هیچ آسیبی نرسد و دزدیده نشوند؟

آیا از سطح برگزاری در دورانی که دبیر جشنواره بوده‌اید، راضی هستید یا نه؟ و چه نمره‌ای به عملکرد خود می‌دهید؟

پاسخ: به همین دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم‌ها بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلتفرم‌های داخلی پخش کنیم. حفظ امنیت‌ فیلم‌های ایرانی بسیار برای ما مهم است و با فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم که هیچ مکانیزمی برای حفظ امنیت وجود دارد. به همین دلیل جشنواره را به تاخیر انداختیم و پخش فیلم‌های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی کرونا اعلام کرد سالن های سینما باز هستند و مردم می توانند با ظرفیت ۵۰ درصد به سینماها مراجعه کنند، آن زمان جشنواره را در بخش ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم هرچه زودتر باشد.
در خصوص پرسش دوم باید دیگران قضاوت کنند اما در این سه سال تلاش کردیم فیلم کوتاه که همیشه پیشرو و متشخص بود از محل برگزاری اختتامیه، فعالیت های جنبی جشنواره، آداب برگزاری جشنواره و سطح برگزاری جشنواره تا یک گام جشنواره پیش تر رود. به جز فجر، اولین جشنواره ای بودیم که در حوزه بلیت فروشی پیشگام شدیم تا به مخاطب برای داشتن صندلی احترام بگذاریم، این مسئله به افزایش فضای حرفه‌ای جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک کرد و پس از آن جشنواره‌های دیگر هم به بلیت فروشی و احترام به مخاطب جشنواره توجه ویژه کردند.
همچنین استقبال بی‌نظیر از این جشنواره در سال‌های اخیر مثال زدنی است، تا نیمه‌های شب شاهد بودیم که هر ساله جمعیت چند هزار نفری در کاخ جشنواره حضور دارد. به نظر می رسد فیلم کوتاه وضعیت خوبی دارد و اگر من هم نبودم و دیگران هم مدیریت می کردند، در جایگاه خوبی از نظر توجه و اقبال عمومی به فیلم کوتاه قرار داشت.
امیدواریم دوستان و مخاطبان همراهمان از نحوه برگزاری جشنواره راضی باشند، به هر ترتیب یک نکته‌ای وجود دارد، حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه می رسد که نزدیک به ۱۰ درصد به جشنواره راه پیدا می کنند و ۹۰ درصد آثار بیرون می مانند. در مجموع خودم از نحوه برگزاری جشنواره در سه سال گذشته ناراضی نیستم.

فرزاد جمشید دانایی از پایگاه خبری- تحلیلی «گیتی آنلاین» :

سوال: سال پیش به دلیل مسائل و شرایط اقتصادی ۵۰ درصد بودجه جشنواره کاهش پیدا کرد، با توجه به شرایط بیماری کرونا، امسال هم شاهد کاهش بودجه خواهیم بود؟ (سال پیش اعلام شد قرار است حدود دو میلیارد از سازمان سینمایی گرفته شده و شهرداری هم از این رویداد حمایت کند.)

پاسخ: سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران هر سال تفاهم نامه‌ای باهم عقد می‌کنند و ماموریت‌هایی که به انجمن سینمای جوانان ایران تفویض می شود برای هرکدام اعتباری اختصاص پیدا می‌کند. این تفاهم نامه‌ها را هم منتشر می‌کنیم و سازمان سینمایی پیشرو در شفاف سازی است. برای امسال سازمان سینمایی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از ابتدای سال برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نظر گرفته است. امسال اگر جشنواره را پیش ببریم و برگزار کنیم و نتایج و هزینه های آن روشن شود حتما مانند سال گذشته اسناد و صورت هزینه ها را منتشر خواهیم کرد.

محمد سلیمانی از مجله «جهان سینما» :

سوال: جشنواره‌ها علاوه بر نمایش تولیدات یکساله سینما، به ارتقای سطح دانش مخاطبان نیز کمک می‌کنند. با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، برای کمرنگ نشدن برنامه‌های جنبی و کاربردی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

باتوجه به برگزاری جشنواره به صورت آنلاین چه‌قدر می‌شود از این فرصت برای نمایش فیلم‌ها به صورت گسترده استفاده کرد؟

آیا صرفا برای نمایش فیلم‌ها به پلتفرم‌های رایج بسنده یا امکانات دیگر هم تدارک دیده شده است؟

پاسخ: اتفاقا شرایط جدید ما کمک کرد تا فعالیت های جنبی توسعه پیدا کند، بخش آموزش و نشست های تخصصی ملی و بین المللی امسال فراگیرتر از قبل است زیرا از ظرفیت آنلاین استفاده می‌کنیم.
در خصوص پخش فیلم ها اصلا این امکان وجود ندارد در پلتفرم هایی که وجود دارد فیلم های ایرانی را پخش کنیم چون امکان حفظ امنیت وجود ندارد اما از صاحبان آثار خارجی اجازه گرفتیم تا در بسترهایی داخلی که تعریف می‌کنیم، فیلم ها را نمایش دهیم.

مهدی سلیمانی از سایت خبری سلام سینما:

سوال: درباره اسپانسر جشنواره و میزان بودجه این رویداد در صورت برگزاری آنلاین و همچنین برگزاری حضوری توضیح دهید.

پاسخ: فقط بخش آموزشی جشنواره برگزاری آنلاین خواهد داشت و اگر شرایط به نحوی پیش رفت که سینماها بازگشایی شد و توانستیم در حداقل سه نقطه از تهران که باعث کاهش تراکم جمعیت شود، جشنواره را برگزار کنیم، اخبار حمایت های جشنواره را نیز منتشر خواهیم کرد. در حال مذاکره با بخش‌های مختلف هستیم اما موکول به برگزاری جشنواره است و حامیان مالی جشنواره امیدوار هستند جشنواره در شرایطی برگزار شود که بتوانیم در سینماها حضور داشته باشیم و صاحبان آثار بتوانند به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما بنشینند. بعدها حتما اخبار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد اما مانند همیشه فیلم کوتاه نیاز به حمایت گسترده تر حوزه فرهنگ و هنر دارد، آنچه تا به امروز محقق شده است حمایت شهرداری تهران نظیر سال گذشته است. خوشبختانه تا امروز هم این حمایت تداوم داشته و شهرداری همچنان از فعالیت های انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره حمایت می‌کند.


توضیحات سید صادق موسوی درباره کمیت تولیدات تهران و استان‌ها در جشنواره
سید صادق موسوی در ویدیوی نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توضیحاتی را درباره کمیت تولیدات تهران و استان‌ها ارایه کرد.
دبیر جشنواره ضمن قدردانی از همراهی همیشگی اهالی رسانه ها که همیشه فیلم کوتاه، جشنواره و انجمن سینمای جوانان را همراهی کردند، گفت: وقتی نتایج فیلم های راه یافته به جشنواره منتشر شد، با تاخیر هم بود و علت تاخیر هم طولانی بودن فرآینده انتخاب و ارسال ۱۷۰۰ فیلم به جشنواره بود، برخی از فیلم ها باید از شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی موفق به اخذ پروانه نمایش می شدند و به این دلیل فرآیند انتخاب و اعلام زمان برد. وقتی کامنت ها را خواندم مقداری متاثر شدم، از این حیث که سوتفاهم هایی ایجاد شده است و برخی از فیلمسازان حاضر در شهرستان ها کامنت می گذاشتند که جشنواره برای کارگردانان تهرانی است چون اثر تولید شده از تهران به جشنواره راه پیدا کرده است و چون داوران تهرانی هستند یا اینکه این فیلم ها دعوت شده اند، اساسا جشنواره به اسم خود بازگشته چون نامش جشنواره تهران است و از این دست سوتفاهم هایی که معمولا وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.