جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴

مورد عجیب سینمای ایران؛

از جشنواره های آبکی تا رکود کامل اکران و بی‌خیالی مدیران!

سالن سینما؛ گیشه؛ فروش بلیط؛ کرونا

سینماپرس: در حالی‌که اکران سینماها کاملاً تعطیل و سالن‌های سینمایی نیز در رکود کامل هستند، روند تولیدات سینمایی همچنان ادامه دارد و مدیران این حوزه نیز بر برگزاری جشنواره‌های سینمایی اصرار دارند.

به گزارش سینماپرس، با توجه به افزایش قابل‌توجه و تأسف‌برانگیز تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در هفته گذشته، به نظر می‌رسد تعطیلی سالن‌های سینما  در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

به این ترتیب با توجه به  تعطیلی کامل  سینماهای تهران و برخی شهرهای بزرگ  از دوازدهم مهرماه سال جاری مدت این محدودیت، به یک‌ماهه خواهد رسید.

 این اتفاق در حالی رخ داده است که در سه ماهه اول سال ۹۹ هم سالن‌های سینما به صورت کامل تعطیل بودند و فقط در سه ماه تابستان شاهد بازگشایی سینماها و اکران چند فیلم بودیم؛ روندی که البته گسترده نبود و با توجه به عدم اکران فیلم‌های پرمخاطب،   آورده‌ای برای گیشه نداشت.

بی‌خیال، مثل مدیران سینمایی!

اما تعطیلی سینماها در حالی رقم می‌خورد که سازمان سینمایی هم برنامه مدوّنی برای حمایت از حوزه اکران  ندارد. یکشنبه هفته جاری (بیست و هفتم مهرماه) سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به این که فعلاً فیلم جدیدی به ناوگان اکران اضافه نمی‌شود افزود: امیدواریم کرونا کمی فروکش کند تا ما بتوانیم درباره فیلم‌ها تصمیم بگیریم. از همین رو اکران فیلم‌هایی که قرار بود طی چند روز آینده به نمایش دربیاید، عقب می‌افتد.

اکران تعطیلی در سینما

مرتضی شایسته در صحبت‌های خود هیچ اشاره‌ای به لزوم اتخاذ یک سیاست یکپارچه و یا رایزنی با ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی سینماها نداشته و تنها اظهار کرده است: تمام سینماها پروتکل‌های بهداشتی را به طور صد در صد رعایت می‌کنند از همین رو جا دارد از مالکان، مدیران و کارکنان سینما تشکر کنم. سینما جای پاکیزه‌ای است و نکات بهداشتی در آنجا رعایت می‌شود و امیدوارم این موضوع به گوش مسئولان برسد.

این گفته‌ها را می‌توان چکیده‌ای از مواضع و فعالیت‌های سازمان سینمایی در قبال اکران آثار تولید شده دانست. جایی که  با گذشت ۹ ماه از آغاز شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، هنوز همان روند سنتی و همیشگی برای اکران فیلم‌ها را دنبال کرده و طرح نو و راهگشایی در این زمینه ندارند.

به این ترتیب با توجه به ادامه تعطیلی سینماها، مشکلات عدیده فعالان این حوزه به ویژه کارکنان سینماها ادامه خواهد یافت. آن هم در شرایطی که بنا به گفته اغلب سینماداران، تعداد زیادی از سالن‌های سینما به مرز ورشکستگی رسیده و چاره‌ای جز تعدیل نیروهای خود نداشته‌اند.

 اکران نیم‌بند و بی اثر تابستانه

در مقطعی که سالن‌های سینما بازگشایی شده بودند(ابتدای تیرماه تا اوایل مهرماه سال جاری)، مشاهدات عینی و نظر اغلب کارشناسان حاکی از این بود که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن‌های سیتما تا حد زیادی رعایت می‌شوند. به عبارت دیگر، حضور مردم در سینما به نسبت سایر اماکن عمومی و تفریحات دسته‌جمعی همچون پاساژگردی، رستوران، سفرهای تفریحی و... خطرات کم‌تری داشته است هرچند رویکرد عمومی این بود که حضور مردم در سینماها تشویق و حمایت نشود؛ از جمله صداوسیما ترجیح داد در این زمینه سکوت پیشه کند. در نتیجه، تلویزیون از پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها و یا برنامه‌هایی که رفتن مردم به سینما را تشویق کند پرهیز کرد.

به این ترتیب، جریان اکران نصفه و نیمه به حال خود رها شد و شیوه اکران آنلاین هم با وجود استقبال در روزهای اول و تبلیغات فراوان، مورد حمایت جدی قرار نگرفت. در ماه‌های اخیر فقط شاهد اکران‌های پراکنده و ناشی از تصمیم شخصی فیلمسازان بودیم بدون آنکه بسترهای لازم و مورد نیاز به صورتی یکپارچه فراهم شود.

بازگشایی سینماهای پایتخت پس از چهار ماه

اکران تعطیل، اما جشنواره‌ها برقرار است!

اما از سوی دیگر در همین شرایط که سازمان سینمایی توان یا اراده برنامه‌ریزی برای اکران درست و فارغ از نگرانی برای مخاطبان را ندارد، شاهد تلاش برای برگزاری جشنواره‌های گوناگون سینمایی به صورت ترکیبی (آنلاین و فیزیکی) هستیم.

سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان  که از بیست و هفتم مهرماه در تهران و اصفهان کار خود را آغاز کرده بود  فردا به پایان می رسد. رویدادی که بخش عمده آن به صورت آنلاین برگزار شد اما به هر ترتیب برگزاری آن هزینهایی را در برداشت که میتوانست  صرف حمایت از بخش های آسیب دیده سینما شود.

از سوی دیگر مدیران سازمان سینمایی همچنان به برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به صورت نیز اصرار دارند. دو هفته پیش و با صدور حکم محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به‌عنوان دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر، بحث برگزاری یا عدم برگزاری این رویداد فرهنگی به پرسش اصلی علاقه‌مندان به سینما تبدیل شد.

این اتفاق در حالی رقم خورد که مسئولان ستاد مقابله با کرونا بر احتمال افزایش تعداد مبتلایان در ماه‌های آینده و تجربه یک پاییز و زمستان سخت تأکید کرده‌اند. با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسید برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال نیز همچون بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری دیگر یا لغو شود و یا به‌صورت مجازی و برخط برگزار شود.

بازگشایی سینماهای پایتخت پس از چهار ماه

بااین‌حال طباطبایی‌نژاد در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود به این موضوع این‌چنینی واکنش نشان داد: «تا الآن قرار ما بر این است که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت شده با حداکثر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. البته منظور از محدود این نیست که حجم جشنواره کوچک شود، بلکه برپایی آن را با همان رعایت پروتکل‌ها و ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها مدنظر داریم.»

 تولیدات ادامه دارد حتی درشرایط حاد کرونایی

اما این همه ماجرا نیست چراکه با وجود شرایط مبهم اکران در ماه‌های آینده، روند تولید آثار سینمایی نیز همچنان ادامه دارد. مشخص نیست که فیلمسازان بر اساش چه سازوکاری دل به گیشه و احتمال نمایشآثارشان بسته‌اند.

علاوه بر این، در این وضعیت نامطلوب هر روز اخباری از ابتلای برخی بازیگران و عوامل سینما (و البته تلویزیون) به گوش می‌رسد که شاید آخرین نمونه‌های آن ابتلای محمدرضا گلزار و نوید محمدزاده دو بازیگر مشهور به این بیماری بود. آن هم در شرایطی که در روزهای گذشته گلزار درگیر حضور در سریال نمایش خانگی منوچهر هادی و محمدزاده نیز مشغول بازی در فیلم «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوندبود. موضوعی که می‌تواند سایر بازیگران و عوامل این آثار را نیز با خطر مواجه کند. این اتفاق برای لاله اسکندری بازیگری سریال در حال ساخت «جشن سربرون» هم رخ داده و نگرانی‌های زیادی را نیز به وجود آورده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.