چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳

در شرایط ولنگاری فرهنگی؛

جلد پنجم از کتابی که وهن قرآن کریم است به بازار کتاب ایران آمد!

وزارت ارشاد

سینماپرس: جلد پنجم مجموعه کتابی که در تحریف قرآن کریم توسط گروهی از محققان مسیحی و یهودی به سرپرستی «جین دمن مک اولیف» (Gane Dammen Mcaullffe) در هلند نوشته شد، به بازار کتاب ایران آمد!

به گزارش سینماپرس، این مجموعه که به دایرهًْ‌المعارف لایدن مشهور است از سال ۱۹۹۳ میلادی کار نوشتاری آن آغاز و جلد اوّلش را انتشارات بریل در سال ۲۰۰۱ در لایدن منتشر کرد و انتشار کامل آن تا سال ۲۰۰۶ با چاپ جلد ششم و نمایه ۵ جلد قبلی به پایان رسید.
کار ترجمه این دایرهًْ‌المعارف از سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) در ایران آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ اولین جلد آن با حمایت معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر گردید. همچنانکه سالهاست این رویه در آمریکا و اروپا معمول بوده و از نام و عناوین مدخل‌نویسان دایرهًْ‌المعارف لایدن نیز مشهود است، اغلب این کتب در موسسات آکادمیک غرب که مورد حمایت مراکز امنیتی و اطلاعاتی قرار دارند، به قصد ایجاد تردید در اسلام و به‌خصوص شبه‌افکنی در اصالت قرآن کریم تهیه و منتشر شده که در واقع تنها مکتوب آسمانی غیرتحریف شده برای بشر امروز به‌شمار می‌آید. اساس دایرهًْ‌المعارف لایدن نیز بر همین شبهه‌افکنی در قرآن قرار داشته و به‌طور مشخص در برخی مجلدات آن، ظاهرا بنابر برخی منابع ضعیف و دست کاری شده مثل حشویه‌ اهل‌سنت و اخباریون شیعه، ضمن توهین به قرآن، آن را نتیجه حذف برخی سوره‌ها و آیه‌ها دانسته و قرآن کریم را تحریف نسخه‌ای می‌دانند که بنا بر اجماع محققان و پژوهشگران قرآنی در هیچ منبع دوست و دشمنی نشانی از آن به چشم نیامده است. از مدخل‌نویسان این کتاب می‌توان به «نصر حامد ابو زید» که منشأ وحیانی قرآن را زیر سؤال می‌برد و همچنین «فرانتس روزنتال» از صهیونیست‌های معروف اشاره کرد. «بنیاد گوگنهایم» از حامیان مالی دایرهًْ‌المعارف لایدن، بوده که متعلق به «سلیمان رابرت گوگنهایم» صهیونیست است.
اگرچه ۴ جلد این کتاب در دوران مدیریت قبلی سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید ولی انتظار می‌رفت با تغییر مدیریت این سازمان، دیگر مجلدی از این مجموعه موهن و صهیونیستی از کیسه بیت‌المال منتشر نشده و حتی مجلدات قبلی حداقل از سطح کتابفروشی‌های این سازمان جمع‌آوری شود.
اما نکته قابل تامل دیگر، خوشحالی و مسرت بی‌بی‌سی (رسانه سلطنتی بریتانیا) از انتشار جلد پنجم دایرهًْ‌المعارف لایدن در ایران است که بنا به نوشته وب سایت این رسانه، علی‌رغم مخالفت برخی مراکز دینی و اسلامی، تنها با حذف مدخل «بهاییت» (و علی‌رغم برجای ماندن مدخل «احمدیه» یعنی فرقه انحرافی دیگری که پیامبر اسلام را پیامبر خاتم ندانسته) منتشر شده است! اگرچه بی‌بی‌سی متذکر شده برخلاف روش حذف مطالب، این بار، مدخل «بهاییت» لااقل در فهرست مطالب کتاب آمده و تاکید شده که این مدخل ترجمه نشده است! یعنی به نوعی به آن رسمیت بخشیده شده است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.