سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱

به دلیل ابتلا به کرونا؛

«اکبر عالمی» دارفانی را وداع گفت

اکبر عالمی در نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی

سینماپرس: اکبر عالمی از هنرمندان برجسته عرصه سینما درگذشت.

به گزارش سینماپرس اکبر عالمی مجری، منتقد، مستندساز و استاد دانشگاه، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بامداد سه‌شنبه ۲۲ مهرماه درگذشت.

وی گفته بود: «هفته گذشته برای فیلمبرداری مستندی با سه نفر دیگر از همکارانم به یکی از بیمارستان‌های تهران رفته بودیم و اگر چه تمام موارد ضروری را رعایت کردیم با این حال هر چهار نفر به کرونا مبتلا شدیم.»

اردشیر عالمی فرزند مرحوم اکبر عالمی خبر درگذشت این هنرمند را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد.

اکبر عالمی، متولد تیر ۱۳۲۴ در اهواز، فارغ‌التحصیل رشته سینما با مدرک دکتری از انگلستان است که تاکنون مستندهای مختلفی را از جمله «مروارید خلیج‌فارس» ساخته است. او علاوه بر تالیف و ترجمه آثاری در حوزه سینما و عکاسی، در سال‌های دهه ۷۰ هم مجری برنامه «هنر هفتم» بود.

سینماپرس درگذشت این هنرمند را به جامعه سینمایی و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید.

در همین رابطه حسین انتظامی در پیامی درگذشت استاد اکبر عالمی را تسلیت گفت.

در پیام رییس سازمان سینمایی آمده است: 

«خبر تاسف بار درگذشت آموزگار پیشکسوت سینما، اکبر عالمی، اندوه این روزهای سخت را دوچندان کرد.

زنده یاد اکبر عالمی معیار سینماگر اندیشه‌مدار و مصداق انسان وارسته و اخلاق‌مدار بود.

آثار او چه در قاب دوربین، چه بر مرکب قلم و چه بر مسند معلم دانشگاه، حکایت از نگاه انسانی و مهربانانه او به زندگی و جهان پیرامونش داشت.

نگاه مسئولانه او همین بس که در به تصویرکشیدن مجاهدت‌های ایثارگران سپیدجامه به بیماری مبتلا شد.

فقدان این سینماگر و منتقد متعهد و پژوهشگر و مترجم زبردست را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم.»

علی عسکری در پیامی درگذشت استاد اکبر عالمی از کارشناسان و مجریان پیشکسوت رسانه ملی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت استاد اکبر عالمی، پیشکسوت و از چهره‌های خدوم رادیو و تلویزیون را به خانواده ایشان و همکاران، دوستان و شاگردان او در خانواده بزرگ صداوسیما تسلیت عرض می‌کنم. فقدان دکتر عالمی عزیز برای اهالی عرصه نمایش، تلخ است. او نقشی مهم در شناساندن هنر هفتم به سینمادوستان داشت و در سال‌های متمادی حضورش در سازمان صداوسیما، چهره‌ای کوشا و متعهد بود. از درگاه خداوند تعالی برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

علی عسکری
رئیس سازمان صداوسیما

سازمان سینمایی حوزه هنری با صدور اطلاعیه‌ای درگذشت استاد اکبر عالمی از اساتید و پژوهشگران سینما را تسلیت گفت.

بمتن پیام تسلیت این سازمان به این شرح است:

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

سینمای ایران و جامعه علمی و دانشگاهی، یکی از پرافتخارترین و گران‌مایه‌ترین اساتیدش را از دست داد. استاد دکتر اکبرعالمی که تمام عمر زندگی‌اش را وقف در عرصه تحقیق، پژوهش و تدریس سینما و هنر برای وطنش و برای فرزندان این مرز و بوم  کرد.

سازمان سینمایی حوزه هنری در گذشت این استاد بزرگ و ارزشمند را به جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت می‌گوید.

ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی و... از جمله فعالیت‌های اکبر عالمی بود.

ستاد اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با انتشار پیامی درگذشت مرحوم اکبر عالمی استاد دانشگاه و مدرس سینما را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «بازگشت همه به سوی خداوند مهربان است. در این روزهای تلخ و سخت، درگذشت زنده یاد استاد اکبر عالمی که عمری را در راه ارتقای دانش و فرهنگ سپری کرد، تاسف بار و اندوهناک است. دستاوردهای فرهنگی او برای سینمای ایران باقی خواهد ماند و یاد و خاطره آن آموزگار خردمند و باوقار در قلبمان حک خواهد شد. درگذشت استاد اکبر عالمی را به خانواده محترم او، اهالی سینما و شاگردان پرشمارش که از سینماگران شاخص هستند، تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم سایه مهر و عطوفتش را بر سر ما و درگذشتگان‌مان بگستراند.

حمید شاه آبادی معاون سیما در پیامی درگذشت اکبر عالمی، مدیر اسبق لابراتور صدا و سیما و مجری کارشناس برنامه‌های تلویزیون را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت معاون سیما به شرح زیر است: درگذشت هنرمند فرهیخته و مجری پیشکسوت صداوسیما، مرحوم دکتر اکبر عالمی، برای جامعه هنری ایران یک خسران بزرگ و برای اینجانب موجب اندوه شد. 

استاد عالمی از همکاران متعهد و پرتلاش ما در رسانه ملی بود. 

دکتر عالمی سال‌ها مدیر لابراتوار صداوسیما و مجری کارشناس قدیمی این سازمان بود. می‌توان وی را از اولین اجراکنندگان برنامه‌های تخصصی در حوزه سینما دانست. 

مردم هنرشناس و اهالی سینما، هیچ گاه اجرای دکتر عالمی در برنامه‌هایی چون «هنر هفتم» و «سینما ماوراء» را فراموش نخواهند کرد. 

مرحوم عالمی از پیشکسوتان هنرصنعت پویانمایی بود که بسیاری از استادان این حوزه شاگرد ایشان بودند. وی همچنین در عرصه مستندسازی آثاری را در جهت ایران‌شناسی تولید می‌کرد. 

اینجانب مراتب تسلیت خود را به خانواده داغدارش و جامعه رسانه‌ای و هنری کشور ابراز داشته و برای آن عزیز سفر کرده علو درجات را از درگاه حق مسئلت می‌نمایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.