یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

سینماگران از بحران در سینمای کودک و نوجوان می گویند:

از انتقاد به سیستم غلط مدیریتی تا تأکید بر سیاسی شدن برگزاری جشنواره فیلم کودک

نیاز-هاشمی-سیفی-حاجی غلامی-بهبودی فر-رضوی

سینماپرس: به بهانه برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت فیزیکی و در روزهای اوج شیوع کرونا برخی از سینماگران دغدغه مند نسبت به حوزه «کودک و نوجوان» با بیان مشکلاتی که شاهراه تولید در این گونه سینمایی را مسدود کرده است از بی تدبیری مدیران، عدم اختصاص بودجه و تسهیلات کافی، به عنوان اصلی ترین مسائل تولید و اکران فیلم های کودک نام بردند.

به گزارش سینماپرس سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. هر چند که سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود.

مدیران سازمان سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم از ابتدای حضورشان در عرصه مدیریتی سینما تنها به شعارهای گوناگون در حمایت از سینمای کودک پرداخته و رسماً هیچ عملی در راستای تقویت و رشد این سینما نکرده اند. 

همین امر سبب شد تا طی سال های اخیر همواره موجی از انتقادات و اعتراضات برحق از سوی اهالی دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان در رسانه ها منعکس شود که البته مدیران سینمایی نسبت به این انتقادات هیچ واکنش مناسبی نشان ندادند و همان راه خطای خود را ادامه دادند.

اما برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به صورت فیزیکی درست در روزهای اوج و بحرانی گسترش ویروس منحوس کرونا بار دیگر موجی از انتقادات اهالی سینما و رسانه را علیه عملکرد نابخردانه و غیرمسئولانه مدیران بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... به همراه داشت.

سینماگران با انتقاد از یکایک مدیران و مسئولان سینمای کودک و نوجوان تصریح کردند: برگزارکنندگان این رویداد تنها به ارتزاق و نان خودشان می اندیشند نه اعتلای سینمای کودک و نوجوان! آن ها بودجه ای را به این رویداد سینمایی اختصاص داده اند و برای اینکه نان و معاش شان قطع نشود دست به برگزاری این جشنواره «شو» گونه و بی دستاورد زده اند! اگر مسئولان بنیاد سینمایی فارابی و سیاست گذاران کلان سینمایی اندکی دغدغه برای بهبود اوضاع سینما داشتند ما امروزه در این شرایط نبودیم و وضعیت سینمای کودک و نوجوان مان بسیار بهتر از حالا بود.

در همین رابطه ۶ تن از فعالان سینمای کودک و نوجوان آقایان: امید نیاز، سیدجواد هاشمی، حجت الله سیفی، محمدرضا حاجی غلامی و رحیم بهبودی فر و سرکار خانم: زحل رضوی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: جشنواره فیلم کودک سال ها است هیچ هدف و سیاستی را دنبال نمی کند و تنها بودجه های هنگفتی برای برگزاری اش هدر می شود و از این رو بنده همواره با برگزاری این جشنواره دچار زاویه بوده ام و برایم روشن نیست که چرا چنین رویداد بی بازده ای برگزار می شود. جشنواره فیلم کودک سال های متمادی است که از بیماری رنج می برد. متأسفانه هیچ سیاست گذاری دقیق و مشخصی در پشت برگزاری این رویداد سینمایی نیست؛ هیچ ثبات مدیریتی و هدف درستی برای جشنواره وجود ندارد و این جشنواره نتوانسته موجبات رشد و اعتلای سینمای کودک و نوجوان را فراهم کند. متأسفانه در این جشنواره هزینه هایی می شود که عیناً خرج اتینا است! من هم شهرم اصفهان است هم خودم در جشنواره حاضر بوده ام و می دانم این جشنواره هیچ دستاورد و خاصیتی ندارد.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: وضعیت سینمای کودک و نوجوان یک فاجعه تمام عیار است؛ البته نه تنها سینمای کودک که متأسفانه کلیت سینما دچار آسیب و بیماری جدی شده و امیدی هم به بهبود آن نیست.

حجت الله سیفی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: جشنواره فیلم کودک صرفاً رویدادی سیاسی است؛ روند برگزاری جشنواره فیلم کودک درست مانند آن چیزی است که به اسم خصوصی سازی در کارخانه ها شاهدش هستیم! اینکه عده ای از آقازاده ها می آیند و بدون ذهنیت مدیریت یک کارخانه را بر عهده می گیرند و کارگران کارخانه را اسیر و مفلوک می کنند حالا در سینما هم وضعیت به این گونه است و برگزاری جشنواره ها به صورت کیلویی به برخی آقازاده ها واگذار می شود! عدم عقلانیت مدیران و سیاست گذاران سینمایی باعث برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت فیزیکی شده! من نمی دانم چرا آقایان با ندانم کاری این جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار می کنند؟ می خواهند بگویند کشور ما از نظر کرونا امن است؟ می خواهند ثابت کنند برگزاری یک «شو» ی نمایشی به اسم جشنواره فیلم کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است؟

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: برگزاری فیزیکی جشنواره کودک کاری بسیار احمقانه و نادرست است؛ پرسش من این است که چرا این جشنواره را در این روزهای بحرانی کرونا به صورت مجازی برگزار نکردند؟ اصلاً مگر برگزاری این رویداد سینمایی واجب بود؟ مگر ما سینمای کودکی هم برایمان باقی مانده که اصولاً برای برگزاری جشنواره اش بودجه های هنگفت صرف می کنیم و آن را در بوق و کرنا می کنیم؟ یکی از اثرات مهم این رویداد آن است که فیلمسازان دغدغه مند این حوزه را از تولید آثار کودک نادم می کند! همین جشنواره کودک بود که باعث شد تا بنده نوعی دیگر سراغ کار کودک نروم و فیلم کودک نسازم. نوع برخورد دست اندرکاران این جشنواره بود که ما را از سینمای کودک بری کرد و باعث توبه ما شد که دیگر هرگز در این گونه سینمایی دست به تولید فیلم نزنیم.

رحیم بهبودی فر کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت فیزیکی در روزهای کرونایی اظهار داشت: جشنواره فیلم کودک الکن و بی اثر است و طی همه سال های برگزاری اش نتوانسته هیچ دستاور مثبتی داشته باشد اما نکته ای که بسیار عجیب و شوکه کننده است اینکه در این روزهای کرونایی مسئولان این رویداد با چه تدبیر و اندیشه ای جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار می کنند که می تواند موجبات گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را در کل کشور فراهم آورد؟ بنده همانطور که با بازگشایی مدارس در این روزهای بحران کرونا مخالف بودم و مخالفت خود را بارها اعلام کردم با برگزاری جشنواره فیلم کودک به شکل فیزیکی در دو استان تهران واصفهان نیز به شدت مخالفم و نمی دانم چرا مسئولان در عین بی تدبیری و نابخردی دست به چنین کار خطرناک و نادرستی زده اند!

زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: اوضاع سینمای کودک و نوجوان به هیچ عنوان مساعد نیست و متأسفانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم هرگز تأثیری بر رشد و اعتلای سینمای کودک و نوجوان نداشته و از این منظر این رویداد را می توان تنها یک «شو» و نمایش به حساب آورد. برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی در این بحران کرونا کاری بسیار خطرناک و نابخردانه است؛ من نمی دانم مسئولان با کدام تدبیر و تعقلی چنین کار غلطی را انجام داده اند؟ آیا نمی شد این جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کرد؟ وقتی در این روزهای کرونایی اغلب جشنواره های مطرح و معتبر جهانی اعلام تعطیلی کرده اند چه دلیلی دارد که ما این جشنواره را با اصرار غلط به صورت فیزیکی برگزار می کنیم؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.